ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שני) עם משלחת רוסית בראשות שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב והרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב, בלשכת רה"מ בירושלים. בפגישה השתתפו גם שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, ראש המל"ל מאיר בן-שבת ובכירים נוספים. בפגישה דנו באיראן ובמצב בסוריה. 
נתניהו אמר בפתח הפגישה כי "הקשר בינינו חשוב בצורה בלתי רגילה והוא מתקיים כפי שראיתם בפגישות ישירות ביני לבין הנשיא פוטין ובין הצוותים שלנו. אני הערכתי את הדברים שנאמרו על ידי הנשיא פוטין יחד עם הנשיא טראמפ לגבי ביטחון ישראל במהלך הפסגה האחרונה".
 
גורם מדיני בכיר אמר כי "סיימנו מפגש של למעלה משעתיים של שר החוץ של רוסיה והרמטכ"ל, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל איזנקוט וראש המל"ל. זו פגישה חשובה בעיתוי משמעותי שבה ירדו שני הצדדים לפרטי פרטים של הנוכחות האיראנית והפעילות האיראנית בסוריה, תוך הצגת מפות ועזרי מודיעין. הובהר שוב שישראל לא תקבל התבססות איראנית בסוריה וגם לא מעבר לרצועה של מעל למאה קילומטר שהרוסים מדברים עליה ומתחייבים לה. ונאמר שיש גם נשק ארוך טווח מעבר לתחום הזה וכל הכוחות האלה צריכים לצאת מסוריה. ישראל שומרת על חופש פעולה מלא של צה"ל".
 
רה"מ עם המשלחת הרוסית. צילום: חיים צח, לע"מ


"אנחנו חושבים שהוצאת איראן מסוריה צריכה לכלול מספר מרכיבים", הוסיף הגורם הבכיר, "כל הנשק הארוך טווח יוצא מסוריה, ייצור הנשק המדויק מופסק, גם הגנה אווירת שמגינה מפני טילים מוצאת החוצה. סגירת מעברי הגבול בגבול סוריה ולבנון שמבריחים נשק לתוך ללבנון וגם מגבול סוריה עיראק. זה העיקר בזה עסקנו רוב הביקור הזה".
 

"השאיפה הרוסית למאה קילומטר מקובלת אך היא אינה פותרת איום נוסף שהוא הטילים ארוכי הטווח שיכולים להגיע גם עד באר שבע", הבהיר הבכיר, "לכן הסיכום עונה על הצורך המיידי של התקרבות של כוחות איראנים וגרורותיהם לגבול, שמטופל לכאורה על ידי הרצועה הביטחונית והשני הוא נשק ארוך ומדויק מעבר לרצועה הזאת משטחים שונים בסוריה, שחייב להיות מוצא החוצה. אנחנו לא נקבל עוד לבנון".

המפגש נערך על רקע המתיחות והאזעקות שנשמעו הבוקר בצפון בגליל ובגולן וירי טילי הקלע דוד בעקבות הלחימה בסוריה. "אני אפגש היום עם משלחת רוסית בראשות שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ורמטכ"ל צבא רוסיה, גרסימוב", אמר נתניהו לפני הפגישה בישיבת הממשלה, "המשלחת מגיעה לבקשתו של הנשיא פוטין, בשיחה שהוא קיים איתי לפני ימים אחדים. אני אדון עמה בסוגיות אזוריות, ובראשן המצב בסוריה. אני אציג למשלחת הרוסית את העמדה שהצגתי בפני הנשיא פוטין בביקורי האחרון במוסקבה: ישראל עומדת על כך שהסכמי ההפרדה בינה לבין סוריה יכובדו כפי שכובדו במשך עשרות שנים עד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, וישראל תמשיך לפעול נגד כל ניסיון של איראן וגרורותיה להתבסס צבאית בסוריה".



עוד ציין נתניהו בהקשר של איראן כי הוא "מבקש לשבח את העמדה התקיפה שביטאו אתמול הנשיא טראמפ ומזכיר המדינה פומפאו נגד התוקפנות של המשטר באיראן. במשך שנים המשטר הזה פונק על ידי המעצמות, וטוב לראות שארצות הברית משנה את המשוואה הפסולה הזאת.בהקשר זה אני חייב לציין ששיתוף הפעולה המדיני והצבאי שלנו עם ארצות הברית הוא בשיא של כל הזמנים".



אתמול בבוקר התיר צה"ל לפרסם את העובדה כי 800 אנשי "הקסדות הלבנות" הועברו, במבצע צבאי חשאי, מהגבול הסורי דרך ישראל אל ירדן ושם נקלטו על ידי כוחות הביטחון המקומיים. מירדן, יועברו אנשי הארגון לבריטניה, לקנדה ולגרמניה. הפינוי החל במוצאי שבת, כאשר כוח האו"ם סייע לאנשי "הקסדות הלבנות" לחצות בבטחה מדרום־מערב סוריה לשטח רמת הגולן בישראל. לפי העיתון הגרמני "בילד", הפינוי הוא תוצאה של משא ומתן בין ארה"ב, רוסיה והמשטר הסורי.



לאחר המבצע, אישר צה"ל את הפרטים והוסיף: "בהמשך לבקשת ארה"ב ומדינות אירופיות נוספות, ובהתאם להנחיית הדרג המדיני השלים צה"ל בשעות האחרונות מאמץ הומניטרי לחילוץ פעילים בארגון סורי אזרחי ובני משפחותיהם משטח הלחימה בדרום סוריה, לאחר שנשקפה סכנה מיידית לחייהם. העברתם של הנמלטים דרך ישראל בוצעה כמחווה הומניטרית יוצאת דופן, והם הועברו מישראל למדינה שכנה. ישראל לא מתערבת בלחימה הפנימית בסוריה, וממשיכה לראות במשטר הסורי אחראי לכל הנעשה בשטח סוריה".



ברחבי העולם פרגנו לישראל ושיבחו את המבצע. שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מודה לישראל ולירדן על המבצע המורכב. אלה חדשות נפלאות, הם אמיצים ביותר, זאת קרן אור אחת". גם שר החוץ של גרמניה פרגן: "כעת יש להגן עליהם ולהציע להם מקלט מדיני". שרת החוץ של קנדה הוסיפה: "שמחה לראות שמשתפים פעולה ומנסים לשמור על אנשי הקסדות הלבנות".