מרגישים שבכל שנה נהיה חם יותר מבעבר? לחזאי דני רופ יש הסבר לתחושה הזו והוא מאשים את המזגן. "אכניס לפרופורציות", אמר רופ הבוקר (שלישי) ל-103FM, "אני לא מזלזל בזה שחם לנו יותר בשנים האחרונות, יש מזג אוויר יותר קיצוני ויש התחממות. זה קיים, אמיתי ונכון. אתה רואה מה קורה ביפן - מעולם לא היה כזה חם". 

"מהעבר השני", הוסיף החזאי, "התפנקנו בשנים האחרונות בהמון מיזוג, כמעט כל מקום ממוזג, כולל השירותים, הבנקים והסופרים. הפערים בין מה שאנחנו חשים בפנים לבין הרגע שאנחנו יוצאים החוצה הולכים וגדלים ולכן מקשים עלינו מאוד ונדמה לנו שחם יותר מתמיד. אילו לא היה מזגן - לא היינו מקטרים".



לדבריו, "חודש יולי הזה היה בינתיים בלי גלי חום קיצוניים למרות שהיה לנו חם, יולי היה סביל ונסבל. מה שהתחיל אתמול ונמשך היום זה גל חום, זה לא משהו שלא חווינו או לא ראינו. זה גל חום קצר, לחות נוראית בחוף וחום בפנים הארץ. זה קצר ובסוף השבוע חוזרים לנורמה - נעמוד בזה בגבורה".

מהיום ועד יום חמישי צפוי עומס חום כבד ברחבי הארץ, שיתבטא במזג אוויר חם מהרגיל, ועומסי חום כבדים ברוב חלקי הארץ. מידות החום בתל אביב הגיעו היום ל-31 מעלות, בירושלים – 33, בחיפה – 31, בכנרת – 41, בבאר שבע – 38 ובעין גדי ואילת – 42. מחר, יום רביעי, תחול עלייה נוספת של 3-2 וימשיך להיות חם ויבש עד שרבי, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. ברוב אזורי הארץ צפוי עומס חום כבד ובמישור החוף יהיה הביל. ההקלה בחום תגיע ביום חמישי, עם ירידה משמעותית של 8-7 מעלות, החום וכבר יהיה הרבה יותר נעים. 
חוף הים. צילום: אבשלום ששוני

 
בעקבות מזג האוויר הקיצוני, משרד הבריאות פרסם בהודעה קריאה לציבור הרחב, לאוכלוסיית הקשישים ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להקפיד על הדברים הבאים: להימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש. להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי. להקפיד לשתות מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים. יש לציין כי מאווררים יכולים להקל על תחושת החום, אך כאשר הטמפרטורה עולה על 35 מעלות צלזיוס, אין ביכולתם לקרר את הגוף או להגן מפני פגיעה בריאותית. 

בנוסף, מומלץ בשעות החום להגיף תריסים או וילונות על מנת לצמצם את חדירת קרינת השמש ולהשאיר את הדירה מאווררת. תריסים מוגפים יכולים להוריד את חדירת החום בכ-80%. כמו כן רצוי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים. 
עריכה: איתמר זיגלמן