עכשיו זה רשמי. שנתיים אחרי הכרזתו של שר האנרגיה יובל שטייניץ על הכוונה לסגור את יחידות ייצור החשמל מפחם מזהם בתחנת הכח בחדרה, הממשלה אישרה סופית את ההחלטה שהביא משרד האנרגיה כשהיעד הסופי הוא "לא יאוחר מיוני 2022", היינו בתוך ארבע שנים. עם זאת, ההחלטה החשובה מתקבלת עם טעם לפגם משום שבניגוד לרוב מדינות העולם המפותח המשקיעות משאבים רבים במעבר לאנרגיות מתחדשות (שמש, רוח ומים), ההחלטה שקיבלה הממשלה כלל לא מזכירה ולו ברמז את מקורות האנרגיה הנקייה כתחליף לפחם אלא רק את פיתוח מאגרי הגז הטבעי. זאת על אף מחוייבות ישראל בהסכם פריז להגדיל מ-2% ל-17% את חלקן של האנרגיות המתחדשות במשק החשמל עד 2030, התחייבות שכתובה על הקרח וספק גדול אם תתממש בפועל. 
עו"ד לי-היא גולדנברג, ראש תחום כלכלה וסביבה של עמותת "אדם, טבע ודין" אומרת למעריב: "כולם מבינים את הצורך במעבר מפחם לגז הטבעי אבל ביד השנייה הממשלה לא עושה מספיק בתחום האנרגיות המתחדשות ועובדה היא שאנחנו עדיין עומדים על פחות מ-3% מכלל ייצור החשמל מהן. גם בתכנית שפרסמה רשות החשמל לשנת 2030 אין התחייבות לעמידה ביעד שהממשלה לקחה על עצמה בנושא, אלא אמירה מתחמקת לפיה גז טבעי יוכל להחליף אותה, וזאת בדיוק הנקודה - שהוא לא יכול. עדיין מדובר בדלק פוסילי (דלק מאובן) מזהם, גם אם פחות מפחם. היינו רוצים לראות החלטה מחייבת של התייעלות אנרגטית". 
הגז הטבעי: מזהם פי 30 פחות מפחם - אבל עדיין מזהם ופולט גזי חממה 

השר שטייניץ בעצמו ציין לאחר ישיבת הממשלה: "הפחם מזהם את האוויר שאנו נושמים בערך פי 30 מאשר הגז הטבעי, ותחנת הכוח הפחמית בחדרה היא תחנת הכוח המזהמת ביותר במדינת ישראל מזה עשרות שנים", אבל אנרגיות מתחדשות ובהן השמש שזמינה בישראל בשפע, אינן מזהמות כלל בניגוד לגז הטבעי שגם הוא מקור אנרגיה המייצר זיהום אוויר, מזיק לבריאות האדם ופולט גזי חממה התורמים להתחממות הגלובלית, הן מאסדות הקידוח שבתרחישי קיצון עלולות לגרום גם לזיהום ים נרחב, והן מאחסון ועיבוד תזקיקי הגז הטבעי ביבשה. המשרד להגנת הסביבה דיווח רק ב-2016 על זיהום אוויר משמעותי מאסדת מאגר "תמר", היחידה שכבר פעילה היום מול חופי אשקלון, כשציין כי "כמויות הפליטה של חומרים לרבות כאלה החשודים או מוכרים כמסרטנים גבוהות פי 30 מהכמויות שדווחו בשנים קודמות" ושהפליטות מאסדת "תמר" בחלק מן החומרים המסוכנים הן עד פי 50 מאשר מהתעשיות הפטרוכימיות המזהמות במפרץ חיפה. 

צילום: יעקב נעמי, פלאש 90
בממשלה נערכים להתחממות הגלובלית אבל ממשיכים לתרום לה במקום להיאבק בה עם אנרגיה נקייה
מכאן תמוהה התמיכה החד משמעית שהעניק להחלטה השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, כשאמר כי החלטת הממשלה "מדגישה את המחויבות להפחתת שיעור התחלואה והתמותה כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר ממקור הזיהום הגדול במדינה",  וזאת מבלי שהזכיר במאומה את הפיגור האדיר של ישראל בתחום האנרגיה המתחדשת. מנתונים שאסף ארגון גרינפיס עולה כי נכון להיום כלל תשתיות ייצור החשמל משמש ורוח בישראל עומד על מעט יותר מ-2.5% ממשק החשמל בעוד במדינות המפותחות, בעיקר באיחוד האירופי, מפיקים כבר עשרות אחוזים מאנרגיות מתחדשות. דנמרק כבר מייצרת קרוב ל- 60% מאנרגיות נקיות, פורטוגל וספרד מעל 40%, גרמניה הגיעה ל-35%, בריטניה חצתה את רף ה-30% וגם סין ואוסטרליה משקיעות מיליארדים בצמצום השימוש בפחם ומעבר לאנרגיות מתחדשות. 
באותה ישיבת ממשלה ממש, הביא המשרד להגנת הסביבה לאישור מסמך עקרונות לתוכנית פעולה לאומית לצמצום הפגיעה בבריאות הציבור ובכלכלה כתוצאה משינוי האקלים והתחממות כדור הארץ. עו"ד גולדנברג מוסיפה: "מצד אחד יש החלטה מבורכת לסגור את ייצור החשמל מפחם ובצד השני הממשלה מחליפה אותו במאה אחוז ויותר בגז טבעי כשהיא גם מציינת כי כושר ייצור החשמל מגז יהיה גדול יותר מהקיים. זאת לא התשובה לשינוי האקלים ובכל העולם מבינים את זה חוץ מאשר בישראל. החלטת ממשלה מלפני שנתיים מדברת על הקמת שמונה תחנות כח מגז טבעי שלא בטוח שצריך בכלל את כולן אבל עם לוחות זמנים מפורטים להקמתן בעוד בתחום האנרגיות המתחדשות הפרוייקטים מתקדמים בשיטת טלאי על טלאי בלי שום תכנית אב מחייבת".