הציוץ שעורר סערה: עהד תמימי שוחררה אמש ממאסר של שמונה חודשים לאחר שהואשמה בתקיפה אלימה של חייל צה"ל. יום שחרורה הפך לפסטיבל של ממש בשטחים, והיא נפגשה עם יו"ר הרשות אבו מאזן, ביקרה בקבר ערפאת וזכתה לאהדה גדולה ברחובות הפלסטיניים. מזכ"לית ארגון "שלום עכשיו", שקד מורג, שוחחה היום (שני) עם אראל סג"ל בתכניתו ב-103FM ואמרה כי אינה מתכוונת להתנצל על כך שבירכה בטוויטר את הנערה על שחרורה: "אפשר להתווכח על המעשה שעשתה, ויכול להיות שהיא הייתה צריכה להיענש, אבל אני מברכת על השחרור אחרי ההתעללות חסרת הפרופורציה בקטינה שבסך הכל לא הפילה שערה משערות ראשו של החייל".



לדבריה, "תעיד על כך התנהגותו ותגובתו שידעה להכיל ולהבליג, בידיעה שהוא נמצא בלב אוכלוסייה אזרחית. מי שהפך אותה לסוג של גיבורה לאומית אלו הפוליטיקאים מימין שניפחו את האירוע". 



יכול להיות שניפחו את האירוע והיה צריך להתנהל אחרת, אך עדיין אמרת 'מברוק' למי שמשפחתה עוסקת באלימות וקוראת לפיגועי התאבדות.
"מה שאתה אומר עכשיו הוא שקר. בכתב האישום נגדה אין הסתה לטרור או קריאה לפיגועי התאבדות. הנערה קראה להצטרף להפגנות במסגרת חופש הביטוי שהייתי רוצה שיהיה גם בישראל וגם בגדה המערבית. היא לא מחבלת ולא רוצחת. המשפחה שלה משתתפת בהפגנות, ברובן לא אלימות. התקרית עם החייל קרתה 15 דקות לאחר שירו לבן דודה בן ה-15 בראש בהפגנה. ילד בן 15 סופג כדור בראש בהפגנה, זאת האלימות האמיתית שמתרחשת בגדה המערבית".


אקריא לך ציטוט שלה: "בין אם פיגועי דקירה, פיגועי התאבדות או זריקת אבנים - כולם צריכים לעשות משהו". מה זה כולם צריכים לעשות משהו? אני יכול להבין התנגדות, השאלה היא אם את, שנמצאת במחנה השלום, יכולה לעודד מישהי שקוראת לפגוע בחיילי צה"ל באלימות? לא התבלבלת?
"אני אומרת לה 'מברוק' על השחרור ואני מכירה היטב את האלימות ברשת. אני חודש בתפקיד וכבר ספגתי איחולי רצח והסתות נוספות. לא ראינו במנגנוני אכיפת החוק שהתבטאות ברשתות החברתיות הן עונש שיש להיכלא עליו. אספר לך איך נותנים יד לאלימות. ביום שישי האחרון יהודה שאול מ'שוברים שתיקה' ספג אגרוף לפנים מפעיל ימין בעת שערך סיור בחברון. הוא לא היה חמוש או אלים, אלא רק רצה להביא את הסיטואציה של הכיבוש לידיעת הציבור. פעיל הימין עוכב לשעה או שעתיים והורחק ליומיים מחברון, לעומת נערה שנוגעת בחייל חמוש ונכנסת למאסר".



העיתונאי דוד ורטהיים התייחס לדבריה ואמר כי "הסיפור הוא לא אם טוב שהיא השתחררה או לא. זה שהיא עוינת את ישראל זה ברור, אבל העובדה שהיא ישבה תשעה חודשים זה בגלל אגו וכבוד לאומי. גם בזמן ההתנתקות וגם בפינוי עמונה, כשמתנחלים נהגו באלימות, הם נכנסו ויצאו למעצר אחרי שעה. בכך אתה מבין שיש דין שונה לאזרחים שונים".



 


כל מי שפוגע באלימות צריך להיענש ולהיכנס לכלא. מי שפגע ביהודה שאול צריך להיענש ואולי לשבת בכלא. אני לא אגיד לאדם מכה 'מברוק'. את מסוגלת לומר אותו דבר?
"אני לא יכולה לברך על מצב שבו יש איפה ואיפה באכיפה בעיקר בגדה המערבית. כשייגמר הכיבוש אני אפסיק לברך אנשים שתקפו חיילים".

"לא אכנס איתך למה שקרה בהתנחלות", אמר סג"ל, "אבל בעמונה חטפו המתנחלים מכות שאף אחד לא חטף בהיסטוריה של פינוי ההתנחלויות. את מעוותת את כל התמונה. היה שם אזרח שנפצע אנוש. ההבדל ביני לבינך הוא שאני מגנה. את יכולה לעשות גוגל ולחפש 'אראל סג"ל- תג מחיר' ולראות שבכל מקרה של אלימות העמדה שלי הייתה ברורה. אני מתנגד לאלימות וחושב שצריך להעניש בחומרה כל מי שתקף את חיילי צה"ל, אזרחים חפים מפשע או אנשים שלוקחים את החוק לידיים. את אמרת אתמול 'מברוק' לעהד תמיתי. את עומדת מאחוריו?", שאל.

"אני עומדת מאחורי ה'מברוק' על השחרור ומגנה מכל וכל אלימות. גם כשלושה חיילים נכנסים לחצר של משפחה זו אלימות, וגם אותה אני מגנה", ענתה מורג.

ההבדל בינינו לבניכם שאנחנו מגנים אלימות ואתם לא.
"הצחקת אותי".

עריכה: איתמר זיגלמן