מכתב בכירי המשטרה: שמונה מפכ"לים לשעבר ו-70 ניצבים פרסמו אמש גילוי דעת בעקבות אישור חוק הלאום. לתפיסתם, החוק מעורר מחלוקת ופוגע בקהילה הדרוזית והצ'רקסית, שרבים ממנה מתגייסים לצבא ולשאר גופי כוחות הביטחון הישראליים. "לחמנו ושירתנו איתם", נכתב במכתב, "אנו ניצבים לצידם של אחינו בבקשתם לשוויון זכויות מלא". היום (שלישי) התייחס ניצב בדימוס אריה עמית לחוק בתכנית הרדיו של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM ואמר כי "נוצר מצב שאותי אישית מאוד מפחיד. כל מי שאינו אומר 'אמן' לראש הממשלה ולחבורה סביבו, על כל דבר שהם אומרים או עושים, מתויג אוטומטית כשמאלן בוגד".

"זה דבר מאוד מלחיץ ומפחיד", אמר. "חתמתי על גילוי הדעת בגלל הפגיעה בדרוזים שנעלבו. אני חושב שאם יבדקו את האחוז היחסי של המתגייסים לצבא בקרב הדרוזים לעומת האחוז היחסי בקרב היהודים הקדושים, נראה שלדרוזים יש אחוז גיוס הרבה יותר גבוה. הם אוהבים את מדינת ישראל ומרגישים חלק מאוד חשוב בתוכה. אם לא היו לי דרוזים במשמר הגבול בירושלים כשהייתי מפקד מחוז בעיר, לא היה לי שום סיכוי לשלוט בה".

"העובדה שצריכה לעניין אותנו היא שהקהילה הדרוזית נעלבה", טען. "היא מרגישה שהחוק הזה הפך אותה לאזרחים סוג ב'. חוק שגורם לעלבון לקהילה שלמה הוא חוק שכתוב בצורה לא נכונה, בין אם אתה מסכים לו או לא. החוק קובע שהיהודים הם מספר 1 וכל ה'לא יהודים' מאחוריהם".
 
מגל התייחס לדבריו וטען שהם אינם נכונים: "החוק הזה קובע שמדינת ישראל היא מדינת הלאום היהודי, רק ללאום היהודי יש את הזכות להגדרה עצמית במדינת ישראל".

 

"אתה שומע מה שאתה אומר?", עמית נדהם, "רק ליהודים יש זכות? תגיד אתה רציני? הדרוזים נעלבו ותהו אם הם חלק מהמדינה הזו. הם תרמו למדינה יותר מהיהודים הדתיים. אני חושב שכאשר מדברים על שוויון זכויות זה לא מן השפה ולחוץ. כשקהילה כזו, שהיא חלק ממדינת ישראל, מרגישה שהחוק הזה נתן לה פטיש בראש, אז צריך לשנות אותו".
 

"מה זה אומר שוויון אם אין להם שאיפות לאומיות? איפה צריך להיות התיקון ומה לא בסדר?, שאלה דוידוב, ואריה עמית ענה כי "כתוב בהדגשה שיהודים הם אלו שיש להם הכל וליתר יש סוג של שוויון זכויות אך אין להם זכות להגדרה עצמית. הוויכוח ביני לבין ינון הוא ויכוח עקר. הוא חושב שהוא צודק ואני חושב שאני צודק. בשורה התחתונה, התוצאה של החוק הזה היא שהאוכלוסייה המאוד יקרה הזו חשה נפגעת, אז אין ספק שמשהו לא בסדר".
 
אריה עמית אף סבר שצריך לשבת עם הדרוזים ולבחון מה כואב להם. כשענת טענה שזה יסתיים בסוף בכסף, הבהיר כי "זה שהדרוזים מסיימים את הצבא ואין להם כסף לבנות בית זה עניין לחוד, הם שמו לגמרי בצד את הדיון הזה. לאורך השנים הם טענו שהמדינה מממנת אותם הרבה פחות מאשר אצל אחרים".
 
מגל ענה כי "כשאתה מדבר איתי על שוויון בתקציבים אני מסכים אתך", ושאל את עמית אם הוא "תומך ברעיון השתי מדינות לשני עמים? במידה וכן, אז זה אומר שההגדרה של היהודים צריכה להיות במדינת ישראל. אם אתה תומך ברעיון שתי המדינות לשני עמים, אז למה אתה מתנגד לחוק הלאום?"
 
עמית השיב שהוא "תומך ברעיון, אך זה אומר שהדרוזים לא רוצים להיות חלק מהלאום הישראלי?". לדבריו, "כדי שהעדה היקרה הזו לא תרגיש פגועה צריך לדבר איתם. החוק נולד בחטא, לצורך בחירות, בשביל להראות שראש הממשלה לא שכח שהוא בימין. הוא בוודאי מיותר ולא צריך אותו. הוא מראה על חוסר ביטחון של המנהיגות".

עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן