קושנר פעל לסגירת אונר"א ולביטול מעמד הפליטים הפלסטינים: יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ,  ג'ארד קושנר, ניסה לסגור את אונר"א, סוכנות הסעד של האו"ם לענייני פליטים פלסטינים, ובכך להביא לביטול מעמד הפליטים הפלסטינים, כך עולה מהודעות שנשלחו על ידי קושנר לבכירים אמריקאים בדואר אלקטרוני, ופורסמו הבוקר (שבת) באתר Foreign Policy. קושנר, שמונה על ידי טראמפ לעסוק בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, נרתע מלדבר בפומבי על היבטי תכנית השלום, עליה הוא עובד עם גורמים נוספים בארה"ב במשך כ-18 חודשים.

ואולם, האתר האמריקאי חשף כי בהודעת מייל שנשלחה למספר בכירים אמריקאים, בהם שליח הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כתב יועצו של טראמפ: "חשוב לעשות מאמצים כנים ולהפריע לפעילות אונר"א". קושנר הסביר כי מדובר ב"סוכנות מושחתת ולא יעילה, המנציחה את הסטטוס-קוו, ואינה מסייעת לשלום באזור". הוא הוסיף כי "המטרה שלנו לא יכולה להיות דאגה לשמירה על המצב כמו שהוא. לפעמים צריך לקחת סיכונים על מנת להתקדם". 

ג'ארד קושנר בטקס הקמת השגרירות בירושלים. צילום: אבשלום ששוני


צה"ל תקף חוליות משגרי בלוני תבערה בשני מוקדים ברחבי רצועת עזה


כלי טיס של צה"ל ביצע היום שתי תקיפות בשעות הצהריים לעבר חוליות מחבלים ששיגרו בלוני תבערה בצפון רצועת עזה לעבר שטח מדינת ישראל. זאת, לאחר שאתמול נהרג פלסטיני ומעל 120 נפצעו בעימותים עם צה"ל בגבול רצועת עזה, כך לפי דיווח פלסטיני, כאשר החל משעות הצהריים התקהלו כ-8,000 מפרי סדר אלימים בחמישה מוקדים לאורך הגדר. מאוחר יותר משרד הבריאות של חמאס הודיע כי אחמד יחיא עטאללה יאגי בן ה-25 הוא הפלסטיני שנהרג מירי צלף של צה"ל ממזרח לעיר עזה. 
 
במהלך האירועים טנק של צה"ל ירה לעבר מוצב של חמאס ממזרח לרפיח לאחר שכ-20 פלסטינים חצו את גדר הגבול, השליכו מטען חבלה ובקבוקי תבערה וחזרו לרצועה. מקורות פלסטינים טענו כי בתקרית נלקח ציוד מעמדת צלפים. יש לציין כי היום נמצא בלון תבערה ברחוב יוחנן הורקנוס שבעיר באר שבע, השני במספר מאז החל טרור הבלונים והעפיפונים. כוחות משטרה וחבלנים הגיעו למקום וטיפלו באירוע, שהסתיים ללא נזק כלשהו או נפגעים. 

בתוך כך, במהלך הלילה פעלו כוחות צה"ל לתפיסת ספינה שהפליגה מאירופה במטרה להפר את הסגר הימי על רצועת עזה. על פי דובר צה"ל, הספינה הייתה במעקב ונתפסה בהתאם לדין הבין-לאומי. הכוחות הבהירו למפליגים כי הם מפרים את הסגר וניתן להעביר כל ציוד הומניטרי לעזה דרך נמל אשדוד. הספינה הובלה לבסיס אשדוד והמפליגים הועברו להמשך טיפול.

בלון התבערה שנמצא בבאר שבע. צילום: דוברות המשטרה

 
רגיעה ופתיחת מעבר רפיח: חמאס קיבל את תוכנית ההסדרה המצרית

לאחר האירועים האלימים בגבול הרצועה החודשים האחרונים, בחמאס החליטו לקבל את תוכנית ההסדרה המצרית, כך דווח בערב שישי בחברת החדשות. לתוכנית ארבעה שלבים: בשלב הראשון תושג רגיעה, ייפתח מעבר רפיח באופן קבוע ויינתנו הקלות במעברים לישראל.
 
בשלב השני יושג הסכם בין פתח לחמאס לחידוש תשלום המשכורות, הרשות הפלסטינית תיכנס לניהול הרצועה בחסות מצרית, ויוכנו בחירות כלליות בתוך חצי שנה. בשלב השלישי יתבצעו השקעות בתשתיות וצמצום האבטלה, ונמל עזה יקושר לפורט סעיד להעברת סחורות. בשלב הרביעי תושג הסכמה על הפוגה ל-5-10 שנים, ויתבצעו חילופי אסירים וגופות. 
 
לפי הדיווח, יש עוד דברים שחמאס שמח עליהם בתוכנית: אספקת גז בישול שחסר ברצועה ממצרים, היתר לתושבי הרצועה לעלות לרגל למכה, שיפור הטרמינל ברפיח, ניסיון לכונן שדה תעופה בסיני, אולי באל עריש, שישרת את תושבי עזה, ואספקת עוד חשמל מישראל. 

איסמעיל הנייה ויחיא סנוואר. צילום: רויטרס


"בעבודה השתמשו בדרוזים": סערה ברשת לקראת ההפגנה נגד חוק הלאום
 
הרשת גועשת בעקבות הפגנת העדה הדרוזית נגד חוק הלאום, לאחר שפוסט שאמינותו מוטלת בספק, פורסם היום בדף הפייסבוק של "הצל" והצית סערה שזכתה להכחשה גורפת מטעם מפלגת העבודה. בפוסט המדובר פרסם הראפר התכתבות בקבוצת ווטסאפ של פעילים בכירים במפלגה, לכאורה, שבה, לדבריו, "הם מודים שהם אלו שהציתו את האש והם משתמשים בדרוזים כדי לחזור לשלטון, ומבטיחים שריונים לדרוזים שיעזרו להם לסכסך".
 
בעבודה זעמו על הפוסט ומסרו כי "בשעות האחרונות עובד מפלגת הליכוד מפיץ תכתובת ווטסאפ המיוחסת לאנשי מפלגת העבודה. מדובר בתכתובת שכולה פייק, 100% זיוף, כל שם, אות והודעה כאן פשוט לא אמיתיים. מסוג הדברים שיוצאים ממכונת השטנה בבלפור כדי לפגוע בהפגנה הערב. אנו נפעל מול רשויות החוק על מנת לחקור את מפיצי הפייק המצורף כאן. ובכל מקרה - התשובה לפייק ניוז של ביבי היא פשוט להפיץ את האמת. ולהגיע הערב לכיכר רבין ב-20:30".

מאות שוטרים, שוטרי תנועה ומתנדבי משטרה מאבטחים את ההפגנה. במשטרה הודיעו כי למתחם המחאה לא תותר כניסה עם נשק חם, הכנסת בקבוקי זכוכית, אלכוהול או בעלי חיים, ולא יתאפשר להיכנס למקום עם אופניים או קורקינט חשמליים. החל משעה 18:30 נחסמו הרחובות אבן גבירול ת"א בין ארלוזורוב לשאול המלך לשני הכיוונים; דוד המלך ת"א מויצמן עד אבן גבירול; פרישמן ת"א מכיכר מסריק ועד אבן גבירול ובלוך ת"א מארלוזורוב ועד אבן גבירול.

 
 
מאות מפגינים נגד המשטר ניסו להצית בי"ס דתי באיראן

ההפגנות באיראן על רקע המשבר הכלכלי המחריף נמשכות, ומאות מפגינים ניסו לפרוץ לבית ספר דתי בעיר איג'תיהאד שבמחוז כראג' הסמוך לטהרן, ולהצית אותו ביום שישי האחרון. מנהל בית הספר הדתי, חוג'ת אל-איסלאם הינדיאני, אמר לתקשורת המקומית כי "קרוב ל-500 מפגינים תקפו את בית הספר בשעה 21:00 (שעון טהרן) בלילה של יום שישי, ניסו לפרוץ את הדלתות ולשרוף חפצים".
 
הוא הוסיף עוד, כי "המפגינים הגיעו עם אבנים ושברו את כל חלונות אולם התפילה תוך שהם קוראים קריאות בגנות המשטר". כוחות המשטרה הגיעו לבית הספר, פיזרו את המפגינים ועצרו כמה מהם. בימים האחרונים נמשכות ההפגנות בערים איספהאן, שיראז, משהאד וטהרן במחאה על המצב הכלכלי. זאת, בהמשך להתרחבות הזעם גם על הדרג הפוליטי במדינה.
 
פעילים ברשתות החברתיות העידו, כי המפגינים צעקו "מוות לדיקטטור", "שאה, תחזור" בקריאה לחזרת שלטון השאה לפני המהפכה של האייתוללות ב-1979. שר ההגנה האיראני, גנרל אמיר חאתמי, טען כי ארצות הברית ובנות בריתה הקציבו 500 מיליארד דולר כדי לגרום לכאוס באזור ולזעזע את היציבות הביטחונית באיראן.

הצתת בית הספר הדתי באיראן. צילום: הרשתות הערביות

"בגיהינום עם היטלר": ביתו של אלי ויזל ברומניה כוסה בכתובות אנטישמיות

ביתו של הסופר ניצול השואה אלי ויזל בעיירה סיגט שבמדינה הושחת ורוססו עליו כתובות אנטישמיות בגנות ויזל, כך לפי דיווח משטרת רומניה. בין השאר נכתב על ביתו של ויזל, שהפך למוזיאון, "שירותים", "פדופיל", "יהודי נאצי שנמצא בגיהינום יחד עם היטלר" ו"מרקל יחד עם טראמפ ופוטין".
 
המשטרה המקומית פתחה בחקירת המקרה, ואמרה כי על פי תצלומי מצלמות האבטחה שמסביב לבניין האירוע קרה בין שישי לשבת, ועד כה סומנו מספר חשודים אפשריים. "אנחנו חוקרים את מקרה ההשחתה כפשע, ומנסים לגלות את זהות המבצעים ולהביא אותם למשפט", אמר דובר המשטרה המקומית.
 
ויזל נחשב לאחד מהסמלים של יהדות ניצולי השואה, ובין השאר כתב את הספר "והעולם שתק", שעסק בחוויותיו במחנות הריכוז אושוויץ ובוכנוואלד, שם נרצחו אביו, אמו ואחת משלוש אחיותיו. במהלך חייו פעל ויזל להנצחת זכר השואה ומעשי זוועות נוספים בעולם, ואף זכה בפרס נובל לשלום על פעילותו ההומניטרית. הבית שע שמו בעיירה סיגט עוסק ביהדות האזור והשמדתה, יחד עם מורשתו של ויזל עצמו, שנולד באותו הבית.