סכסוך העבודה במעונות הסגורים של חסות הנוער מסרב להסתיים ורק עולה מדרגה. היום (שני) הגישו עובדיה המפוטרים של העמותה היוצאת שהפעילה את המעונות תלונה למשטרה ולמבקר המדינה נגד שר הרווחה, חיים כץ, וסמנכ"לית משרדו על הטיית מכרז.



בתחילת השנה פרסם משרד הרווחה מכרז חדש להפעלת מעונות חסות הנוער, כשחברת כוח האדם דנאל זכתה במכרז להפעלת רוב המעונות. זאת לאחר שהמשרד החליט להחליף את הזכיין הוותיק שהפעיל את המעונות במשך 22 שנים, עמותת "ענב". כך, בתוך פחות מחצי שנה, עמותה שעובדיה צברו ניסיון שערכו לא יסולא בפז בטיפול בבני הנוער בסיכון הגבוה ביותר, מוחלפת כשחלק ניכר מעובדיה המנוסים מוצאים את עצמם ללא עבודה. על פעילותה של "ענב" ערך משרד הרווחה לאורך השנים ביקורות שאמנם לא תמיד העלו ממצאים חיוביים, אבל הבוטות והמהירות של החלפת הזכיין על חשבון הניסיון שצברו עובדי העמותה החיוניים כל כך להמשך רצף הטיפול בבני הנוער, גרמה להרבה הרמות גבה בקהילת עובדי הרווחה.



ב"כוח לעובדים" אומרים כי בחודשים האחרונים הגיעו לידיהם מסמכים המעידים על קשרים בעייתיים לכאורה בין השר חיים כץ לבין חברת דנאל. דנאל ניהלה את מערכת הבחירות בתעשייה האווירית שבה זכה בנו של כץ, יאיר. בגין קשר זה הגיש הארגון את התלונה למשטרה ולמבקר המדינה.



שביתת אזהרה ליום אחד במעון ה"דגל"


במקביל לתלונה הודיע איגוד עובדי חסות הנוער המאוגדים ב"כוח לעובדים", כי הם יוצאים לשביתת פתע במעון נווה חורש, שבו עומד להתחלף הזכיין, למשך יום אחד. בשעה 16:00 יקיימו העובדים הפגנה מול משרדי הממשלה בתל אביב בהשתתפות ותמיכה של איגוד העובדים הסוציאליים ועמותת "עוס"ים שינוי" תחת הקריאה "משרד הרווחה פוגע בנוער בסיכון - "שיטת המכרזים הורסת את השירות".



לאחר זכייתה במכרז היתה דנאל אמורה להפעיל שבעה מעונות, אולםבמהלך יולי ביטל בית המשפט המחוזי בירושלים את העברתם של שלושה מעונות לידיה בעקבות עתירת עמותת ענב בשל פגמים במכרז. אבל משרד הרווחה מיהר לפרסם החלטה חדשה, ובה זכתה דנאל להפעיל מעון נוסף מתוך השלושה ובסה"כ שישה מעונות. המעון שהועבר לידי דנאל הוא נווה חורש - המעון שחבריו הנהיגו את המאבק בהפרטת המעונות ושני חברי ועד העובדים המובילים עובדים בו. בשבוע שעבר קיבלו העובדים מכתבי פיטורים.



הפגנה של עובדי רשות חסות הנוער מול משרד הרווחה. צילום פרטי
הפגנה של עובדי רשות חסות הנוער מול משרד הרווחה. צילום פרטי



הנערים משלמים את המחיר


תשעה מעונות סגורים לבני נוער עברייני בסיכון מפעיל משרד הרווחה באמצעות זכיינים ברחבי הארץ. עשרות בני הנוער השוהים במעונות אלה כחלופת מאסר הם אלה שנמצאים על קצה רצף הסיכון, והצוות המקצועי במעונות הוא הסיכוי האחרון שלהם לשיקום רגע לפני שהם יוצאים לחיים כבוגרים. הם אלה שמשלמים את המחיר על הסאגה הצינית שמנוהלת בצורה כושלת על ידי משרד הרווחה. המשרד הודיע לפני שמונה חודשים הודיע כי בתוך שנתיים ישיב את עובדי המעונות להיות עובדי מדינה, הודעה שבדיעבד מסתבר שלא תואמה עם משרדי האוצר והמשפטים ואין לה היתכנות מעשית. בפועל, מאז ההודעה, הפעולה העיקרית של משרד הרווחה לא היתה הלאמה אלא המשך ההפרטה ורק בצורה גרועה יותר.



"תמוה מדוע משרד הרווחה להוט כל כך להעביר את המעונות לחברת דנאל. חברה ללא כל ניסיון עם נוער בסיכון. הקשרים לכאורה בין דנאל לשר העולים מן התלונה מטילים צל כבד על מכרז חסות הנוער ושיטת המכרזים במשרד הרווחה", אומרים ב"כח לעובדים". "השר כץ הבטיח שתוך שנתיים יעברו מסגרות חסות הנוער לניהול המדינה. אבל זה מתברר כשקר וכזב", אומר מקס מרק, מדריך במעון נווה חורש וחבר ועד העובדים, שמוסיף: "זה ספין ציני שנועד להשתיק את הביקורת נגד המהלך האמיתי שהוא הפקרת נערים ונערות בסיכון בידי חברת כוח אדם".



מקס מספר כי השינוי הדרסטי בתנאי ההעסקה של העובדים עם המעבר לדנאל הוביל לנשירה רחבה של עובדים והחלפתו בכוח אדם לא מיומן. "בו בזמן כופה משרד הרווחה קליטת נערים בקצב מטורף. התוצאה היא שיעורי בריחה גבוהים של נערים ונערות, אלימות כלפי הצוות, פגיעה עצמית ואף הכנסת סמים למסגרות וזאת בין היתר משום ששירותים קריטיים שחברת דנאל מחויבת לתת עפ"י המכרז לא ניתנים".



ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "הטענה לגבי קיומם של קשרים לא עניינים עם חברת דנאל חסרת שחר ואין לה כל בסיס. ועדת המכרזים פעלה באופן עצמאי ובלתי תלוי. הטענה כי לדנאל אין ניסיון בשירותי רווחה מופרכת אף היא. דנאל מפעילה מסגרות רווחה שונות לטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית, אוטיזם, שיקום והפעילה גם פנימייה לנוער בסיכון. התלונות הוגשו לאחר שמוצה ההליך המשפטי ולאחר שבית המשפט המנהלי החזיר את הדיון לוועדת המכרזים כדי שתחליט על זוכים להפעלת שלושה מעונות לגביהם הוגשה עתירה, וקבע כי לא ייעשה שימוש בסעיף המכרז הקובע כי לא ניתן שלא להתקשר עם "ענב" על בסיס אי-שביעות רצון מהתקשרויות קודמות. בהתאם לפסק הדין, ועדת המכרזים החליטה על הזוכים במעונות: ב"בית הנער" - עינב, וב"נווה חורש" – דנאל".