כאשר בל רש, טרנסג'נדרית תושבת תל אביב, ספגה עלבון מעובדת בבית מרקחת, היא החליטה לא לשתוק, אף על פי שזאת לא הייתה הפעם הראשונה שבה נתקלה בלהט"בופוביה. תיעוד של התעקשותה של העובדת לפנות אל רש רק בלשון זכר, גם לאחר שתיקנה אותה שוב ושוב, עלה לרשת, והוביל את מנהלי ניו פארם להתנצל בפניה. 

"ביום חמישי האחרון ביקרתי בבית החולים איכילוב", סיפרה רש את פרטי האירוע ל"מעריב". "נכנסתי לסניף של ניו פארם וביקשתי לרכוש תרופה. המוכרת הלכה לכיוון המחסן ושמעתי משם התפרצות צחוק. שאלתי אותה למה היא צוחקת, אבל היא לא ענתה. הכנתי את הכסף כדי לשלם, אבל אף שהיא עמדה ליד הקופה, היא אמרה לי 'תשלם ביציאה'". 

בשלב הזה הבינה רש שהעובדת פונה אליה בלשון זכר. "לא הבנתי למה. אני מתאפרת, החזות שלי נשית ואני מדברת על עצמי בלשון נקבה. אמרתי לה שאני טרנס סקסואלית וביקשתי שתדבר אלי בלשון נקבה, אבל היא סירבה". ואכן, העובדת המשיכה והתעקשה לדבר אל רש בלשון זכר.

"למה את מדברת אלי בלשון זכר? אני נראית לך גבר?"


רש לא ויתרה: "למה את מדברת אלי בלשון זכר? אני נראית לך גבר?", שאלה. "לפי הקול אתה זכר", ענתה העובדת. בשלב זה התערב עובד נוסף במקום והעיר לעובדת שהיא לא בסדר. רש עזבה את המקום נסערת. "הגעתי הביתה אחרי שכמעט התעלפתי", היא משחזרת. "מיד העליתי את הסרטון לפייסבוק ובתוך זמן קצר קיבלתי המון תגובות".

בין המגיבים היו גם נציגי ניו פארם, וביום ראשון התקיימה פגישה בין בכירי הרשת לבין רש, שהגיעה מלווה בנציגי האגודה למען הלהט"ב ובעורכי דינה, אורית חיון ודין כוכבי. "דרשנו מכתב התנצלות אישי לבל", מציינת חיון. "על פי בקשתה, אנו מעורבים בהליכים להנפקת כללי התנהגות ראויים לכל אדם מהנהלת הניו פארם. כמו כן דרשנו לשלב טרנסים בכוח האדם של הרשת". 

עו"ד אורית חיון.


לדברי רש, "זאת לא הפעם הראשונה שבה אני נתקלת במקרים כאלה. נותני שירות מסרבים לשרת אותי. לפעמים צוחקים עלי ברחוב, אפילו יורקים עלי", היא אומרת בבכי. "היה חשוב לי להעביר מסר לבנות כמוני, שיחס כזה לא מקובל. הכי חשוב שיתייחסו אלינו כשווים".   

מניו פארם נמסר בתגובה: "אנו מצרים על האירוע. נראה כי העובדת פעלה בניגוד להנחיות ובאופן שנוגד את ערכי החברה. אנו לומדים את האירוע ונפיק את הלקחים הנדרשים".