התנהלות לא ראויה? התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (רביעי) אל השר לביטחון פנים גלעד ארדן, בדרישה למנות ועדה שתבדוק את פרשת סיכול מינויו של תא"ל במיל' גל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה קודם מינויו של רוני אלשיך המפכ"ל המכהן. כמו כן, נדרש ארדן לקיים בדיקת קיומם של מאגרי המידע המודיעיניים במשטרה הכוללים לכאורה מידע על אישי ציבור כפרויקט המשמש כ "מאגר חומרים ליום פקודה".

המינוי סוכל? גל הירש. צילום: אבשלום ששוני
המינוי סוכל? גל הירש. צילום: אבשלום ששוני
לטענתה, התפרסמו בימים האחרונים בכלי התקשורת מספר כתבות החושפות הקלטות ותמלילי שיחות בין ניצב מני יצחקי, ראש אגף החקירות והמודיעין
דאז, לבין ראש חטיבת המודיעין במשטרה דאז. ההקלטות מצביעות לכאורה על ניסיונות חמורים ביותר ל"תפירת תיק" למועמד לתפקיד המפכ"ל באותם ימים הירש.

עוד כתבה התנועה, כי "הפרסומים אף הרחיבו ותיארו מאגר מידע הקיים לכאורה במשטרה ובו מידע על אישי ציבור, שרים וח"כים, השמור לכאורה "לצורכי בקרה" ושהקמתו נעשתה שלא בידיעת המפכ"ל והיועמ"ש".

"לפתוח בחקירה כנגד הגורמים המעורבים" 

בתנועה לאיכות השלטון טוענים כי מאגר מידע זה, אם אכן קיים, מעלה חששות כבדים לפיהם מטרתו היא לשמור מידע "ליום פקודה", על מנת שיהיה ניתן לשלוף אותו בקלות ובמהירות ולפגוע במינויים, קידומים ובשמם הטוב של האנשים עליהם המידע נאסף.

"הדבר חמור ביותר. אם קיים במשטרה מידע המעלה חשש לפלילים, יש לפתוח בחקירה כנגד הגורמים המעורבים" כתבה התנועה לאיכות השלטון, והוסיפה כי. "אם המידע הקיים אינו מעלה חשש לפלילים, יש לגנוז אותו".

במכתב טוענת התנועה לאיכות השלטון כי "כך או כך – בוודאי שאין לשמור מידע אך ורק לשם שימוש בררני בו לצרכים אישיים או פוליטיים של גורמים כאלה ואחרים, או על מנת לבצע "לינץ' תקשורתי" בגורם כזה או אחר בתזמון הנוח למפרסמי המידע. הדבר אינו ראוי, אינו חוקי ובוודאי שאינו תואם התנהלות של רשות ציבורית שהיא שליחה של הציבור ועליה להתנהל על פי נורמות ועקרונות של מנהל ציבורי תקין. התנהלות שכזו פוגעת אנושות באמון הציבור במערכת אכיפת החוק ומזכירה התנהלות של משטרים אפלים מימים רחוקים".

לסיכום, מציינת התנועה לאיכות השלטון כי מהפרשה שנחשפה עולים חששות כבדים להתנהלות בעייתית ביותר היורשת עד לשורשיו של ארגון אכיפת החוק בישראל. "התנהלות שעוברת כדרך עבודה נורמטיבית החל מראשי הארגון ועד לרמות הזוטרות. לפיכך, אנו קוראים לשר לביטחון פנים לפעול להקמת ועדת בדיקה על פי החוק שתבדוק את החששות ותסיק את המסקנות הנדרשות מהעניין".