גרינבלט מאשים: "החמאס גורם להתלקחות שמובילה למוות, הרס ואומללות". ג'ייסון דב גרינבלט, השליח האמריקאי למזרח התיכון, התייחס אתמול בטור מיוחד ל-CNN למצב ברצועת עזה ואמר כי "פלסטינים וישראלים יכולים לשתף פעולה ולהתמקד באויב המשותף שלהם - החמאס". לדבריו של גרינבלט, "ככל שמתקדם הסכסוך המתמשך בין ישראל והפלסטינים, קשה מאוד לדמיין שבעבר, התאחדו בני אדם משני העמים על מנת להיאבק בשריפות קטלניות. זה קרה לא פעם אחת, אלא פעמיים, גם ב-2010 וגם ב-2016, כשהפלסטינים נלחמו לצד שכניהם הישראלים בשרפות שפרצו בשטח ישראל, תוך שהם מצילים חיים ורכוש רב. הדוגמאות הללו מספקות הצצה למה שיום אחד יכול להיות באזור, ולמעשה, מה שצריך להיות בו. והיום, לישראלים ולפלסטינים יש סיכוי לעבוד ביחד שוב, כדי להיאבק נגד אויב משותף נוסף: החמאס".



לכתבה המלאה

ג'ייסון גרינבלט בעת ביקורו בגבול עזה. צילום: דוברות מתפ"ש
ג'ייסון גרינבלט בעת ביקורו בגבול עזה. צילום: דוברות מתפ"ש


צה"ל תקף חוליית משגרי בלונים ברצועת עזה
צה"ל ביצע היום (שבת) תקיפה באמצעות כלי טיס בצפון רצועת עזה לעבר חוליית מחבלים ששיגרה בלוני תבערה לעבר שטח ישראל. מוקדם יותר, בלון תבערה התגלה סמוך לחדר אוכל ביישוב במועצה אזורית אשכול, וחבלנים שהוקפצו למקום נטרלו את החפץ החשוד. במהלך הצהריים פרצה שריפה שנגרמה כתוצאה מבלון תבערה בשמורת ניר עם. לקראת השעה 14:00 הושגה שליטה על האש. 



יו"ר המועצה, גדי ירקוני, אמר בתגובה כי "לצערנו הרב, בימים אלה, ׳חזרה לשגרה׳ בעוטף עזה, היא חזרה להפרחת בלוני תבערה ושריפות. אנחנו לא מוכנים בשום אופן לקבל את האיום כשגרת חיים לגיטימית, כפי שקרה עם ירי הקסאמים לשטחנו"."במשך ארבעה חודשים רצופים, עברנו 5 סבבי מלחמה ו׳הפסקות אש׳ שלאחריהן בלוני הטרור חוזרים", הוסיף יו"ר המועצה, "ילדי עוטף עזה זכאים לחיים נורמליים ולבלונים של שמחה, כמו בכל מדינת ישראל ואני מצפה מהממשלה לשים למציאות המתמשכת הזאת סוף".



לכתבה המלאה



שריפה בעוטף עזה. צילום: קובי סופר, רשות הטבע והגנים
שריפה בעוטף עזה. צילום: קובי סופר, רשות הטבע והגנים



שמחה גולדין: "ראש ממשלה שלא מחזיר חללים לא יחזיר חיילים חיים"


על רקע המתיחות הביטחונית בימים האחרונים, והפסקת האש שהושגה, התכנסו בני משפחתו של הדר גולדין ופעילי "מסדר הדר" אתמול למפגן העוז מול בסיס הקריה בתל אביב, וקראו לראש הממשלה לא להסכים להסדרה ללא השבת אורון והדר, אשר נהרגו במבצע צוק איתן, לפני כארבע שנים, ומאז מוחזקות גופותיהם בידי החמאס. לטענתם, "כל הסכם בלי השבת הבנים יהיה כניעה לחמאס".



לכתבה המלאה



מפגן העוז בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
מפגן העוז בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



אלפי פלסטינים הפגינו בגבול הרצועה, דיווח פלסטיני: מת מפצעיו פרמדיק שנורה
כ-9,000 מפגינים התכנסו אתמול בחמישה מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה. המפגינים השליכו בקבוקי תבערה ומטענים, יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל וגדר המערכת והבעירו צמיגים בסמיכות לגדר. דובר צה"ל מסר כי: "כוחות צה״ל מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ופועלים בהתאם להוראות הפתיחה באש.



בנוסף, זיהה כוח צה״ל ניסיון חצייה של הגדר וחזרה מידית לשטח הרצועה". עוד נמסר, כי "מספר מחבלים השליכו רימון לעבר כוח צה"ל בצפון רצועת עזה, וכי אין נפגעים לכוחותינו. בתגובה, טנק של צה״ל תקף עמדה של חמאס בצפון הרצועה". בתוך כך, מסר משרד הבריאות הפלסטיני כי הפראמדיק עבדאללה אל-קטטי, שנורה מוקדם יותר מת מפצעיו. בנוסף, נקבע מותו של פצוע שני. על פי המשרד, ישנם לפחות 307 נפגעים.



לכתבה המלאה

עימותים בעזה. צילום: רויטרס
עימותים בעזה. צילום: רויטרס



דיווח ערבי: מערכת ההגנה האווירית של סוריה יירטה טיל בשמי דמשק


אתר "אל מסדר" הסורי, הנאמן למשטר בשאר אל אסד בדמשק דיווח הבוקר (שבת) כי מערכת ההגנה האווירית הסורית יירטה עצם מעופף בלתי מזוהה, ככל הנראה טיל, בשמי דמשק במהלך הלילה. על פי הדיווח, העצם ייורט ולא דווח על נזק או על נפגעים בתקרית, ולא ידוע בשלב זה מי שיגר את הטיל.



כידוע, בסוריה מתחוללת זה שבע שנים מלחמת אזרחים עקובה מדם, בין השלטון בדמשק, לבין מורדים - חילונים מצבא סוריה החופשית וגורמים אסלאמיסטיים המשוייכים לארגונים כגון ג'בהת אל נוסרה, אל קאעידה ודאעש. במהלך שנות הלחימה תקפו המורדים את הבירה תוך שימוש בטילים, רחפנים וכטב"מים פעמים רבות, במקביל, גם ישראל תקפה מטרות של צבא איראן במדינה.



לכתבה המלאה

תקיפה בסוריה. צילום: צילום מסך
תקיפה בסוריה. צילום: צילום מסך


פרובוקציה לפני הסנקציות: איראן שיגרה טיל בליסטי במסגרת תרגיל ימי
לראשונה מזה זמן רב, ביצע צבא איראן שיגור טיל בליסטי קצר טווח נגד אוניות בתרגיל שדימה את סגירת מיצרי הורמוז לפני כשבוע. בכיר אמריקאי חשף את קיום השיגור הלילה (שבת), וציין כי וושינגטון מאמינה כי השיגור היה מסר מאיראן לקראת הטלת הסנקציות האמריקאיות על כלכלתה, סנקציות שנכנסו לתוקף מספר ימים אחרי התרגיל.



הבכיר האמריקאי ציין כי התרגיל התרחש במים הטריטוריאליים של איראן, וכי שיגור שכזה צפוי להתרחש בזמן תרגיל ואין סימנים כי הוא בוצע באופן שסיכן ספינות אזרחיות במרחב. הגנרל ג'וזף ווטל, מפקד פיקוד מרכז האמריקאי, העיר כי התרגיל האיראני לא חרג בגודלו מתרגילים אחרים שביצע צבא איראן בעבר, אך התזמון שלו, והפעולות שבוצעו, היו בבירור איתות לכיוונה של וושינגטון.



לכתבה המלאה

טיל בליסטי של איראן. צילום: סוכנות "פארס"
טיל בליסטי של איראן. צילום: סוכנות "פארס"



תאונה קטלנית בכביש 6: בת 22 נהרגה בהתהפכות רכב סמוך סמוך לקריית גת
צעירה בת 22 נהרגה בתאונת דרכים קשה שהתרחשה אתמול בכביש 6, ממאחז לכיוון קריית גת. חובשים ופרמדיקים של מד"א קבעו את מותה של הצעירה במקום. כמו כן, ארבעה פצועים נוספים פונו לבית החולים "סורוקה" באמבולנסים ומסוק, כאשר שניים מהם, כבני 20, במצב קשה עם פגיעה רב מערכתית. שני הפצועים הנוספים מוגדרים במצב קל עד בינוני.



פרמדיק מד"א ג'וש ויינשטיין, שהגיע לזירה סיפר: "מדובר בתאונת דרכים קשה מאוד, הרכב שהיה מעורב בתאונה היה עם חלקו האחורי על מעקה ההפרדה ומעוך ונוסעי הרכב שנפגעו היה שכובים על הכביש. ביצענו סריקה מהירה והערכה ראשונית של הזירה, צעירה כבת 22 הייתה מחוסרת הכרה, ללא דופק וללא נשימה, ביצענו בה מספר בדיקות רפואיות אבל היא הייתה ללא סימני חיים ובתוך זמן קצר נקבע מותה. ארבעת הפצועים הנוספים טופלו ע"י צוותים גדולים של מד"א בשטח ופונו במסוק מד"א ובניידות טיפול נמרץ לבי"ח סורוקה כשמצבם קשה ובינוני והם בהכרה".



לכתבה המלאה

תאונת הדרכים בכביש 6. צילום: דוברות מד"א
תאונת הדרכים בכביש 6. צילום: דוברות מד"א


תמונות חושפות: ג'רמי קורבין ביקר קברי מחבלים פלסטינים בתוניסיה


הוכחה נוספת לאנטישמיות של ג'רמי קורבין? עיתון הדיילי מייל הבריטי חשף היום (שבת) סדרת תמונות בהן נראה יו"ר מפלגת הלייבור מניח זר פרחים סמוך לקברי מתכנן טבח הספורטאים במינכן, עאטף בסיסו, מקים ארגון ספטמבר השחור, אבו איאד, עוזרו פאקרי אל עומארי, ואחראי הביטחון של ארגון אש"ף הייל עבד אל חמיד הקבורים בתוניסיה.



קורבין עצמו התייחס בעבר לביקורו בטוניסיה וטען שהוא הגיע לחלוק כבוד ל-47 קורבנות הפצצת חיל האוויר הישראלי במדינה בשנת 85' במסגרת מבצע "רגל עץ", אך על פי העיתון, התמונות שצולמו נמצאות רחוק ממקום האנדרטה להרוגי ההפצצה, בה הושמדה מפקדת אש"ף במדינה בתגובה לרצח שלושה ישראלים על סיפון יאכטה בקפריסין.



לכתבה המלאה

ג'רמי קורבין מניח זר על קברי מחבלים. צילום: ללא קרדיט
ג'רמי קורבין מניח זר על קברי מחבלים. צילום: ללא קרדיט



חמאס עצר חוליה סלפית, בחשד שהיא אחראית לשיגור הגראד לבאר שבע
חמאס עצר היום (שבת) חוליה סלפית מעזה, בחשד כי היא אחראית לשיגור הגראד לכיוון באר שבע, דבר שהביא מבחינתו להתדרדרות לא מתוכננת וחמורה בסבב האחרון, שבסיומו כזכור הפיל חיל האוויר מבנה רב קומות בעיר עזה. הפרסום הראשון אודות הפניית אצבע מאשימה כלפי הסלפים פורסם ב"מעריב". ביום חמישי הדגיש גורם ברצועת עזה, כי "החמ"ל המאגד בתוכו את כל הפלגים הפלסטינים הכחיש בתוקף את שיגור הטיל לעבר באר שבע. הם יודעים שאם עיר מרכזית נכנסת לטווח, זו כבר הכרזת מלחמה. ככל הנראה, ארגון סלפי שאינו סר למרותו של חמאס הוא ששיגר את הטיל".



ל"מעריב" נודע, כי מאז שיגור הטיל לבירת הנגב, פתח חמאס בחקירה אינטנסיבית על מנת לגלות מי אחראי לשיגור הטיל. היום נודע, כי נעצרו חברי חוליה, בת שלושה עד ארבעה חשודים, שטרם נודע לאיזה ארגון היא משייכת את עצמה, בחשד כי הם אחראים לשיגור הטיל. המקור מהרצועה הדגיש, כי טרם נודע לאיזה ארגון שייכת החוליה, וכי בין היתר נבדק חשד כי חבריה "משמשים סוכנים של ישראל". עם זה, האפשרות שמדובר בירי נקמה בחמאס לא נשללת, מאחר ואנשי הארגון הסלפי נרדפים על ידי כוחות הביטחון של חמאס ברצועת עזה, ולא פעם הם נעצרים על ידם.



לכתבה המלאה

שיגור רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל. צילום: רויטרס
שיגור רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל. צילום: רויטרס


ארדואן: "כשארה"ב הזדקקה לחברים היינו לצדה, אבל ייתכן ונחפש ידידות אחרות"


עיתון ה"ניו יורק טיימס" פרסם היום טור פרי עטו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, בו האשים את ארצות הברית בבגידה בברית בת 60 השנים בין שתי המדינות, ואיים שאם ארה"ב לא תשנה דרכיה, טורקיה תחפש אלטרנטיבות לשותפות ביניהן. בטור כתב ארדואן כי "במשך ששת העשורים האחרונים, טורקיה וארצות הברית היו שותפות אסטרטגיות ובעלות ברית בנאט"ו. עמדנו כתף אל כתף מול אתגרים משותפים במלחמה הקרה ואחריה".



"במשך השנים, טורקיה נחלצה לעזרתה של ארצות הברית, כל פעם שהיה בכך צורך", המשיך ארדואן, "בני ובנות צבאנו שפכו יחדיו דם בקוריאה, שימשנו בית לטילי יופיטר הגרעיניים, עד שהם הוצאו בעקבות משבר קובה, ולאחר פיגועי ה-11 לספטמבר, כשוושינגטון קראה לחבריה ולבנות בריתה לשלב ידיים נגד הרוע, שלחנו את חיילינו לאפגניסטאן, ונלחמנו שם במסגרת נאט"ו".



"אך למרות זאת, ארצות הברית נכשלה פעם אחר פעם להבין ולכבד את דאגות העם הטורקי, ובשנים האחרונות, השותפות בינינו עמדה למבחנים רבים. לצערנו, המאמצים שלנו לשנות מסלול זה, לא השיבו פרי. אלא אם ארצות הברית תחילת לכבד את ריבונותה של טורקיה, ותפגין הבנה לסכנות שעובדות בפניה, שותפות זאת יכולה לעמוד בסכנה", הזהיר הנשיא הטורקי.



לכתבה המלאה

רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס