אלפי בני אדם הגיעו הערב (שבת) להפגין בתל אביב נגד חוק הלאום במחאה שאורגנה על ידי המגזר הערבי. זאת לאחר המחאה בשבוע שעבר שערכו חברי העדה הדרוזית, שסחפה רבבות בני אדם לכיכר רבין. המחאה, שאורגנה על ידי ועדת המעקב של הציבור הערבי החלה בכיכר רבין וכללה צעדה לקראת העצרת ברחבת מוזיאון תל אביב.



הפגנה נגד חוק הלאום

את ההפגנה אבטחו מאות שוטרים, בהם שוטרי יס"מ רבים. בראש הצעדה עמדו חברי ועדת המעקב של ערביי ישראל שהגדירו את ההפגנה כ"אם כל ההפגנות". אלפים רבים הגיעו ממקומות מרוחקים, מהמגזר הערבי בכל הארץ ורבים עוד עשו את דרכם לתל אביב. בין הצועדים נראו גם דרוזים לצד יהודים שהגיעו להזדהות. 



למרות הבקשה של המארגנים שלא להניף דגלים, עשרות הניפו את דגלי פלסטין ואף במהלך הצעדה, נשמעו הקריאות החמורות - "ברוח ובדם נפדה את פלסטין". רבים מהמפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "חוק הלאום - אפרטהייד", "זה הבית של כולנו", "שוויון לכולם", "מושחתים הביתה", שוויון עכשיו" ו"זכויות לכולם". בין המפגינים גם פעילים מתנועת שלום עכשיו. המפגינים צעקו "לא ניתן לחוק לעבור" בערבית ובעברית.

צילום: אבשלום ששוני


צילום: אבשלום ששוני

 
צילום: אבשלום ששוני

"דגל פלסטין - דגלו של עם גאה"



ראש ועדת המעקב, מוחמד ברכה, אמר בנאומו: "ההפגנה הזו אורגנה תחת ססמאות מוסכמות. בתוך ההפגנה שמעתי הסתה של כמה כלי תקשורת על הנפת דגל פלסטין. דגל פלסטין הוא דגלו של עם גאה. כל היהודים וכל הערבים כאן נוהרים כאן כדי למחות על התועבה ולהסיר את הכתם של נתניהו וממשלתו שנקרא חוק הלאום ובדרך גם להסיר את הכתם שנקרא ממשלת נתניהו. כולנו לא יוצאים למנוחה אחרי ההפגנה. אנחנו יוצאים למאבק בחוק הלאום. נתניהו: אנחנו לא נלך מכאן, אתה תלך".



מאזן גנאיים, יו״ר ועד ראשי הרשויות הערביות: ״אני פונה מפה לראש הממשלה באופן אישי, מה תגיד לאותו רופא ערבי שמחר מטפל בחולה יהודי,
מה תגיד למיילדת בנהריה, איך תסתכל לה בעיניים? איך תדבר עם המחנכת או השוטר, האם תגיד להם שהם אזרחים סוג ד? החוק הזה פוגע בכולנו ערבים ויהודים ואנחנו צריכים לשלב ידיים נגדו".

עמוס שוקן, מו"ל הארץ אמר בנאומו: "מעודד מאוד לראות שיש כל כך הרבה אנשים הנלחמים על הדמוקרטיה מול ממשלה מפלגת ומסיתה נגד אזרחי המדינה - אנו חייבים להתאחד שיהיה שוויון מלא במדינת ישראל. אל תתנו לממשלת הימין פרס. תשתמשו בכוח של זכות ההצבעה - ותצביעו".

צילום: אבשלום ששוני


"מוותרת על הפריווילגיה שניתנה לי כיהודיה"


פרופ׳ אווה אילוז אמרה: ״לחיות כאזרח שווה וחופשי פירושו לחיות עם אמון בבני אדם והמוסדו. סביבו. שוויון בונה את האדם מבפנים ובחברה מבחוץ. שוויון זה הוגנות, זה צדק, זה קהילה זה אחווה עם הזר והשונה. כך למדתי שהייתי קטנה וזרה בארץ אחרת. התייחסו אלי כשווה וכך יכולתו להיות. מבן גוריון ועד זבוטינסקי התעקשו על שוויון. היום ממשלת ישראל וויתרה על השאיפה הזאת. אני מוותרת על הפריווילגיה שניתנה לי כיהודיה. אני לא רוצה אותה".

פרופ' קייס פרו: "אני רוצה לדבר על הדרוזים. נתניהו הצהיר שהוא יקל על הריסת הבתים ותעסוקה בקרב חיילים דרוזים משוחררים. בנט כתב: עלינו מוטלת האחריות לאחות את הקרע עם הדרוזים. השיח שקושר בין שירות בצבא לשוויון הוא ישן ואין לו תוצאות. הגדלת תקציבים, פיתוח תשתיות ותעסוקה לדרוזים רק מגביר את אי השוויון. זה רק העמקת פערים, זה לא שוויון".

חבר הכנסת איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, אמר במהלך ההפגנה: "עשרות אלפי האנשים שהגיעו היום הם התגובה לגזענות, לאפליה, לפילוג ולהסתה. אנחנו המחנה הדמוקרטי, אנחנו ערבים ויהודים, אנחנו דורשים פה מקום שווה לכוחנו. החוק הזה הוא הקש האחרון בממשלת הפריבילגים, ממשלת העליונות והעריצות שרוצה אותנו מפולגים וחלשים, רוצה לדרוס ולרדוף את המיעוטים, אבל ההמונים שיצאו היום לרחוב הוכיחו שאנחנו לא מופרדים ושיש קול אחר".



ח"כ זוהיר בהלול, שהתפטר בעקבות חוק הלאום מהכנסת, אמר בהפגנה: "הכיכר הזו היא האופטימיות בהתגלמותה. זו הוכחה שיש עם ששואף לסולדיריות, שוויון וחיים יחד בכבוד. עם שאינו שותף לתפיסה הקיצונית של נתניהו וחבריו בממשלה. הציבור שמגיע בהמוניו, שבוע אחר שבוע, לדרוש שיווין לקהילות השונות במדינה הוא ההוכחה שלא פסה התקווה ושיש סיכוי לייצר מדינה שוויונית ומכבדת לכל המיעוטים שבה".

ח״כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) אמר לפני תחילת הצעדה כי מדובר ב"אם כל ההפגנות". "זוהי ההפגנה החשובה ביותר לציבור הערבי בתל אביב מזה שנים ארוכות. אם כל ההפגנות. ההרגשה היא שחוק הלאום מאיים על קיומנו ועל זהותנו. הציבור הערבי נוהר בהמוניו לכיכר רבין מכל רחבי הארץ כדי להביע את התנגדותו לחוק הלאום ולממשלת הימין הקיצוני. החוק הארור הזה הצליח לאחד את הציבור הערבי ולהחזיר את רוח המאבק הציבורי לאזרחים הערבים ביחד עם הכוחות הדמוקרטיים היהודיים".

צילום: אבשלום ששוני

 
צילום: ועדת המעקב העליונה
בתנועת שלום עכשיו קראו לכלל הציבור להגיע לצעדה. שקד מורג, מנכ"לית התנועה, אמרה: "בשנים האחרונות ממשלת הימין פועלת בעקביות לצמצום המרחב הדמוקרטי והשוויון האזרחי. חוק הלאום הוא הכרזת מלחמה על החברה הישראלית ועל עתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית. זוהי שעת מבחן לחברה האזרחית. ההפגנה הערב היא הזדמנות להוכיח שיש בישראל מחנה ערכי רחב שיודע לפעול יחד בסולידריות ולא מדיר שותפים למחאה".

חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה, יו"ר בל"ד, הצהיר כי ההפגנה בתל אביב היא אות הפתיחה למאבק לביטול חוק הלאום הקולוניאלי והגזעני ולביטול כל חוקי האפליה. זחאלקה הוסיף: "אנחנו מתנגדים לתיקון החוק ודורשים ביטולו המוחלט. הוספת המילה שוויון לא תציל אותו והוא יישא זרעי הגזענות בכל מתכונת.  אלה המסתפקים בתיקון החוק רוצים להוסיף לו מסיכה של צביעות, לא יותר. מי שמתנגד באמת לחוק צריך לאמץ את העיקרון הפשוט והאוניברסלי של "מדינת כל אזרחיה".  כל הצעה שאינה מבוססת על שוויון מלא בין כולם, ברמת הפרט וברמה הקבוצתית תהיה גזענית ותוביל לפרקטיקה גזענית".