המירוץ לרמטכ"לות: כ-100 משפחות שכולות החברות בפורום בוחרים בחיים, שיגרו היום (ראשון) מכתב לשר הביטחון אביגדור ליברמן, ובו דרשו לא למנות אל האלוף יאיר גולן לתפקיד, זאת בשל התבטאויות מעוררות מחלוקת שאמר בעבר. המכתב נכתב על ידי הרצל ומירב חג'אג', הוריה של סגן שיר חג'אג' שנרצחה בפיגוע שאירע בארמון הנציב לפני כשנה וחצי, ומגיע על רקע פגישותיו של ליברמן עם המועמדים לתפקיד לפני מספר ימים. 



"מהתבטאויותיו של האלוף גולן עולה תמונה מדאיגה של מפקד המוכן לקחת סיכונים מיותרים של חיי חיילנו תוך השוואה של מדינתנו לגרמניה הנאצית ועוד. כהורים, כאחים, וכבני זוג שכולים ציטוטים אלה מדאיגים אותנו ביותר. גולן התבטא ואמר כי הוא מעדיף את חיי אוכלוסיית האויב על-פני זו של חיילי צה"ל ששומרים עלינו ומסכנים את גופם ונפשם."



עוד נכתב, כי "מהדברים של גולן עולה תמונה מדאיגה לפיה יש סיכוי שהוא היה מעדיף לעתים לראות את החיילים נרצחים, כי אין לדעת מהי כוונת המחבל עד לרגע ביצוע הפיגוע".



בסיום המכתב, קראו המשפחות באופן ישיר לשר הביטחון שלא למנות את האלוף גולן לרמטכ"ל: "שר הביטחון ליברמן, אדם שדם ילדינו זול בעיניו אינו יכול לשמור ולפקד עליהם. אנו דורשים ממך שלא לשקול את מינוי האלוף גולן לרמטכ"ל הבא של צה"ל אלא לדחותו על הסף".



"מתאים לפקד על הצלב האדום"


יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג, שתנועתו מלווה את פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות, אמר כי "כדי להבטיח את קיומה של מדינת ישראל, צה"ל חייב לחנך את מפקדיו וחייליו לחתור לניצחון. ערך הניצחון חייב להיות הראשון במעלה מבחינת מפקדי הצבא. התבטאויותיו של יאיר גולן אשתקד, חשפו כי מדובר באדם שאולי מתאים לפקד על הצלב האדום, אבל בטח לא על צה"ל. מינויו לרמטכ"ל יערער בקרב אלפי חיילים, לוחמים ומפקדים את הביטחון להסתער קדימה. אנו מקווים כי שר הביטחון יקשיב לזעקתן של המשפחות השכולות וימנע את הוצאתו לפועל של מינוי זה."



כזכור, הליך בחירת הרמטכ"ל הבא של צה"ל נמצא בשיאו בימים האחרונים, וליברמן ערך פגישות עם כלל המועמדים, בנוסף לשרי ביטחון ורמטכ"לים לשעבר. המועמדים שנחשבים למרכזיים, מלבד גולן, הם סגן הרמטכ"ל אביב כוכבי, האלוף ניצן אלון ומפקד פיקוד דרום לשעבר האלוף אייל זמיר. 



כזכור, גולן התבטא בעבר מספר פעמים באמירות שנויות במחלוקת, כשהזכורה ביותר היא האמירה לפיה "אם יש משהו שמפחיד אותי בזירון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 90-70 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום ב2016". את הדברים אמר בטקס ערב יום השואה, כשהוא משמש כסגן הרמטכ"ל.