העיתונאי היהודי-אמריקאי פיטר ביינרט, שהגיע לארץ לחגיגת בת-מצווה, עוכב במשך כשעה בנמל התעופה בן-גוריון על ידי חוקרים של השב"כ, שתשאלו אותו בשל השתתפותו בביקור קודם בארץ בהפגנת מחאה בחברון. האירוע עורר סערה קשה, בעקבותיה התנצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, והבהיר כי מדובר היה בתקלה.



ביינרט, עיתונאי מוכר ומוערך בארה"ב, ידוע בביקורתו הנוקבת על מדיניות ישראל ועל ראש הממשלה, והוא אף תמך בעבר בהטלת חרם על מוצרים המיוצרים בהתנחלויות. ברשות האוכלוסין וההגירה הבהירו שתשאולו של ביינרט בוצע על ידי השב"כ וכי הרשות לא הייתה צד בהליך שנמשך כשעה.


בלשכת ראש הממשלה הבינו מיד כי עיכובו של ביינרט בשדה התעופה הוא בעל פוטנציאל הרסני למערכת ההסברה הישראלית בעולם. בשל כך, פרסמה אמש לשכת ראש הממשלה הודעה באנגלית ברשתות החברתיות בה הובהר: "ראש הממשלה נתניהו שמע על תשאולו של מר ביינרט בנמל התעופה בן גוריון ומיד שוחח עם ראשי מערכת הביטחון כדי לוודא כיצד קרה הדבר. נאמר לו כי מדובר בטעות מנהלית".



נתניהו ציין עוד כי "בישראל ישנה חברה חופשית המקבלת בברכה גם את המבקרים שלה וגם את התומכים". גם השב"כ שלח תגובה יוצאת דופן בה נאמר: "עיכובו בנתב"ג של מר ביינרט בוצע בשל טעות בשיקול הדעת של הגורם המקצועי בשטח. אנו מצרים על עוגמת הנפש שנגרמה למר ביינרט. ראש שירות הביטחון הכללי הנחה לתחקר את המקרה".



יצוין כי האירוע התרחש ביום ראשון, והסערה פרצה בעקבות פוסט שפרסם ביינרט, בו סיפר על מה שעבר עליו: "כמו רבים מההורים היהודים, גם אני ניסיתי ליצור חוויה יהודית עבור ילדיי, שלא תישכח. ביום ראשון, נחתנו בישראל לכבוד הבת מצווה של האחיינית שלי. אז נעצרתי ונחקרתי בשל הפעילויות הפוליטיות שלי. גם את החוויה הזאת לא נשכח במהרה.



"נלקחתי לחדר צדדי והחוקר שהיה מולי שאל אותי מספר שאלות כמו 'מדוע הגעתי לישראל' ו'את מי אני מכיר פה?'. ואז החלו השאלות הפוליטיות. 'האם הייתי מעורב בארגון כלשהו שעשוי לעורר אלימות בישראל?' עניתי בשלילה. 'האם הייתי מעורב בארגון שאיים על הדמוקרטיה הישראלית?' עניתי בשלילה והוספתי שאני תומך בארגונים ישראלים שמקדמים את התמיכה בדמוקרטיה הישראלית באופן בלתי אלים".



"בשלב הזה הוא אמר לי שבביקורי האחרון בישראל, השתתפתי בהפגנה – מה שהיה נכון. הוא שאל אותי 'היכן היא התקיימה?' ועניתי שבחברון. הוא שאל אותי 'מה הייתה המטרה של ההפגנה?' והשבתי שהפגנו בשל הזכויות הבסיסיות שנמנעות מהפלסטינים בחברון וברצועת עזה. הוא שאל כיצד הפכתי להיות מעורב בהפגנה ועניתי לו שזה היה דרך המרכז ליהדות לא אלימה.



"דבר אחד היה ברור לי - החוקר לא הסביר לי את הסיבות החוקיות להחזקה שלי שם בנתב"ג. במקום זאת, הוא המשיך ושאל אותי ללא הרף האם אני מכיר שמות של ארגונים שפועלים לעידוד אלימות בישראל והאם לקחתי חלק בארגונים שכאלה. לבסוף הוא שאל אותי אם אני מתכנן להשתתף בישראל בהפגנה נוספת ועל כך השבתי 'לא'. ישראל, כמו ארה"ב, הופכת להיות מכוערת יותר ויותר. ולמרות הכול, אני לא יכול לדמיין מצב שלא אבוא לארץ יותר. אמשיך לבוא עד שיגרשו אותי לגמרי מפה. כשיצאתי מחדר החקירה, ילדיי רצו לעברי ואז הבנתי - גם זו הייתה חוויה יהודית שאותה נזכור".



במערכת הפוליטית בארץ הגיבו בביקורת קשה. יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) דורשת לקיים דיון דחוף בוועדת המשנה למודיעין בהשתתפות הגורמים המוסמכים בנושא "העיכובים והתשאול בנתב"ג". לבני אמרה כי היא מבקשת לפרט בדיון מה הם הקריטריונים ומה מקור הסמכות לביצוע העיכובים, מהן השאלות הנשאלות בעת העיכוב והאם ואיך הן עומדות בהתאמה למטרות שבמקור הסמכות".