לאחר שבשנה שעברה בדירוג שנגחאי של 500 האוניברסיטאות הטובות ביותר בעולם, הטכניון היה הנציג הישראלי היחיד שנכנס לרשימת 100 המוסדות האקדמיים - השנה הצטרפה אליו האוניברסיטה העברית. לפי הדירוג המתפרסם היום (שלישי), הטכניון נמצא במקום ה-77, עלייה של 16 מקומות משנה שעברה, אז היה במקום ה-93. האוניברסיטה העברית שבשנה שעברה יצאה לראשונה מרשימת מאה האוניברסיטאות המובילות, מאז שנת 2003, אז החל הדירוג להתפרסם ודורגה במקומות 101 עד 150, נכנסה לרשימה למקום ה-95.



צמרת הדירוג לא השתנתה מהשנה שעברה - במקום הראשון אוניברסיטת הרווארד, אחריה אוניברסיטת סטנפורד - שתיהן אמריקאיות ואוניברסיטת קיימברידג' הבריטית במקום השלישי. המוסדות האמריקאיים שולטים ללא עוררין בצמרת הטבלה, כאשר מתוך 20 המוסדות המובילים בעולם יש להם 16 נציגות, למוסדות הבריטיים 3 נציגויות ולשוויץ נציגות אחת שהצליחה להתברג למקום ה-19.



"עדות לעבודה הקשה, ולחתירה למצויינות"



פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית התייחס לדירוג ואמר כי "מגמת העלייה בדירוג שנגחאי משנה שעברה היא עדות לעבודה קשה וחתירה בלתי מתפשרת של מצוינות של חברי הקהילה האקדמית והאוניברסיטה. אנחנו גאים שגם השנה זוכה האוניברסיטה העברית להכרה בתור אחת ממאה האוניברסיטאות המובילות בעולם, ולאוניברסיטה המובילה בישראל מתוך כ-1,200 אוניברסיטאות שנסקרו בדירוג שנגחאי".



פרופ' כהן הוסיף כי "התחרות הופכת קשה משנה לשנה, במיוחד לאור ההשקעות הרבות של מדינות מזרח אסיה באקדמיה לעומת ההשקעה של מדינת ישראל. למרות זאת, חברי הסגל האקדמי וקהילת האוניברסיטה מצליחים לקבוע את איכותה ואת הרמה הגבוהה של המחקר בישראל, בהתאם לייעודה של האוניברסיטה העברית להיות מובילת המחקר בארץ ומן המובילות את המחקר בעולם. בוגרינו ממשיכים להיות חוד החנית בכל תחומי העשייה ועל כך אנו גאים. אנו שמחים על ההכרה שקיבלנו גם השנה ובהשיגנו המדעיים. נוסיף להשפיע ולתרום למדינת ישראל ולהוות את חזית הידע והחדשנות בארץ ובעולם".



נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא, אמר כי "נוכחותו של הטכניון בנבחרת מאה האוניברסיטאות המובילות בעולם במשך 7 שנים רצופות היא תוצאה של עבודה קשה ומסורה של הנהלת הטכניון, חברי הסגל ועובדיו. את חברי הסגל אנחנו בוחרים בקפידה על סמך קריטריון אחד ויחיד – מצוינות – והדבר מוכיח את עצמו. כדי לחזק את מעמדו של הטכניון כאוניברסיטת מחקר מדעית-טכנולוגיות מובילה בעולם, אנו פועלים גם בחזית הגלובלית – אסטרטגיה שבמסגרתה חנכנו בסוף השנה שעברה את מכון טכניון-קורנל ע”ש ג’ייקובס בניו יורק (JTCI) ואת מכון טכניון-גואנגדונג בסין (GTIIT). בלי קשר לדירוגים הבינלאומיים, אנו מודדים ומשפרים את עצמנו ללא הרף, אולם ברור שדירוג גבוה במדד שנחאי מהווה חותמת מרגשת של הכרה בינלאומית במצוינות הטכניון".



מדד שנגחאי נערך על ידי אוניברסיטת ג'יאוטונג הסינית ונחשב לאחד הדירוגים האמינים בעולם בתחום האקדמיה המתפרסמים בקביעות מדי שנה. הדירוג מבוסס על מספר מדדים, כמו מספר חברי הסגל והבוגרים שזכו בפרסי נובל ומדליות פילדס, מספר הפעמים שבהם הופיע מאמר של חוקר באוניברסיטאות בירחונים המדעיים המובילים, ודירוגים המתייחסים למספר הפעמים שבהם מאמרים של חוקרים במוסד צוטטו על ידי עמיתיהם. המחקר הסיני כולל כ-1,200 אוניברסיטאות, שמתוכן נבחרות 500 האוניברסיטאות המובילות בעולם.