פרשת פדופילה מהחמורות שהיו בשנים האחרונות בישראל הותרה היום (רביעי) לפרסום לאחר חקירה שנמשכה חודשים ארוכים, שבעיצומה נעצר לפני כ-10 ימים מאמן כדוריד לילדים ונוער, בנו ריינהורן, בן 35 מהרצליה, העובד גם בעיריית הרצליה, החשוד בביצוע של למעלה מ-140 מקרים של עבירות אינוס, מעשים מגונים, ועבירות מין נוספות. כולן באמצעות הרשתות החברתיות.



בחקירה סמויה שהתנהלה ביחידת 105 שבלהב 433 במשטרה (היחידה לפיצוח עבירות פדופיליה ברשת) הצליחו החוקרים להתחקות אחר דרכי פעולתו של ריינהורן ומהן עולה כי מאמן הכדוריד יצר קשר עם קטינות בגילאי 9-15 באמצעות הרשתות החברתיות וואטסאפ, אינסטגרם ואחרות, התחזה לאישה והציג עצמו כבעליה של חברה לייצוג דוגמניות, וכך הצליח להלהיב את הבנות ולרכוש את אמונן אט אט בשיחות בין הצדדים.



במהלך ההתקשרות איתן הבטיח החשוד לקטינות ליצור עבורן "בוק" צילומים מפואר ולדאוג עבורן לעבירות דוגמנות. כשהבין שהקשר הדוק, תוך שהוא משמר את הקשר ומנהל שיח נעים ומחמיא, סברו הבנות כי הן משוחחות עם חברה טובה שנמצאת בשבילן מעבר לקו. בשלב הזה, כך סבורים במשטרה, ידע החשוד לנצל את תמימותן של הקטינות ואת האמון שרכשו לו, ולהפוך ל"מפלצת", שמנצל קורבנות רכות באמצעות הרשתות החברתיות.



על פי החשד, ריינהורן הדריך את הבנות לחשוף את גופן בפניו, ואף להחדיר חפצים לאיבריהן המוצנעים, תוך שהוא מבצע בהן עבירות מין ברשת, ומעשי אינוס. נציין כי במרבית המקרים שבמהלכם פנה החשוד לקטינות הוא עשה זאת כשהן נמצאות בביתן, וברוב המקרים כשהוריהן נמצאים בבית. במשטרה עמדו על כך שזהותו תיחשף ונעשתה פנייה לביהמ"ש המחוזי בלוד, שהתיר לפרסם את פרטי זהותו המלאים של החשוד כדי לאשר לקורבנות נוספים, אם קיימים, להתלונן במשטרה.









"למה חייבים לצלם את זה?"



בהתכתבות של ריינהורן עם אחת הנערות, שאלה אותו הצעירה: "אבל למה חייבים לצלם את זה? אני לא הולכת לדגמן בעירום. אז אני לא מבינה למה. ריינהורן, שהתחזה לאישה, ענה לה: "אמרתי לך את כל הסיבות, ממש כתבתי בפירוט". כשציינה כי היא לא מתאימה לעבודה, כתב לה: "בינתיים את הכי מתאימה שפגשתי, והוסיף לאחר מכן: "זה כבר חשוב לי ברמה האישית שתוכיחי לכולם. תסמכי עליי, מבטיחה לעשות הכל כדי שתגיעי הכי רחוק שרק אפשר".



עורכי הדין גיא פלנטר ורעות פלנטר המייצגים את החשוד, אמרו בתגובה: "למרשנו חזקת חפות, מדובר בשלבי חקירה ראשוניים ומטבע הדברים אנו לא מתכוונים להתייחס לדברים שנתונים כרגע בחקירה. אנו מציעים לאפשר למערכת המשפטית לבצע את מלאכתה עד תום".
עוד הוסיפו: "חדשות לבקרים נעצרים אזרחים בישראל בקול תרועה רמה והתפתחה אצלנו נורמה פסולה ובלתי הוגנת, שעוד בטרם הוגש כתב אישום, כבר נשמעים "תופי מלחמה" ועוברים לסקילה תקשורתית של החשוד בכיכר העיר. יש לנו אמון מלא במערכת המשפט. לכן אנו מציעים בשלב זה להתאזר בסבלנות".

במועצה לשלום הילד הגיבו לפרסום המקרה ואמרו: "המועצה לשלום הילד מברכת על פעולתה הנחושה של משטרת ישראל במקרה הפגיעה החמורה ברשת כפי שנחשף היום. בשנים האחרונות גדל משמעותית מספר הדיווחים של ילדים על פגיעות ועבירות ברשת. כדי להתמודד עם התופעה הקשה הזו נדרשת יצירתיות של רשויות האכיפה מצד אחד ופתיחות ושיח של ההורים והסביבה החינוכית הקרובה עם הילדים מצד שני. כמו כן, מאחר ושיעור גדול של ילדים שנפגעים ברשת מספרים על כך לחבריהם, צריך לתת גם לילדים את הכלים המתאימים להתמודדות הנכונה עם המידע על מצוקת חבריהם שמגיע אליהם, והחשיבות שבהעברת המידע הזה למבוגר משמעותי בסביבתם".

מנתוני המועצה לשלום הילד, עולה כי ילדים בגיל 7-17 דיווחו פי שניים ויותר מהוריהם על פגיעה בהם ברשת (11% לעומת 5% בהתאמה). 11% מההורים לא יודעים אם ילדיהם נפגעו ברשת. יותר מ-77% מהילדים (7-17) דיווחו שנפגעו מעלבון ברשת. 34% נתקלו שלא במתכוון בתוכן פורנוגרפי. 34% מהבנים נפגעו מאיום או אלימות מילולית ברשת לעומת 30% בנות שנפגעו מכך. 13% מהבנות נפגעו מהטרדה מינית ברשת פי שניים ויותר מהבנים (6%). 
 
עוד עלה, כי 38% מקרב בני הנוער שנפגעו מפשיעה/בריונות ברשת האינטרנט סיפרו על כך להורה ו-26% סיפרו על כך לחבר, לעומת זאת 18% שנפגעו בחרו שלא לספר על כך לאיש. 33% מהבנות שבחרו לא לספר לאיש על הפגיעה בהם ברשת דיווחו כי התביישו לדבר על זה, לעומת 17% מהבנים שדיווחו כך. יותר ממחצית מבני הנוער בגיל 13-17 שומרים בטלפון הנייד שלהם תמונות אישיות שלא היו רוצים שאחרים יראו, כלומר תמונות מביכות או אינטימיות.