בהלת העכברת: משרד הבריאות פרסם היום (רביעי) הודעת הרגעה לציבור וקרא לו להמשיך בטיולים בשמורות הטבע ובצפון הארץ. למרות זאת, ביקש המשרד לשמור על הנחיות הזהירות ואף הרחיב את האזהרה שלו על כניסה למספר נחלים נוספים. "לאור ריבוי המקרים של המחלה והאימות החיובי של מקרי הדבקה, יש להקפיד ולשמור על ההנחיות של המשרד בנוגע למניעת מחלת הלפטוספירוזיס (עכברת)". לדברי המשרד, סימני המחלה האופייניים דומים לשפעת, וכוללים חום, כאבי ראש וכאבי שרירים, אך חק מהחולים עשויים לסבול מפגיעה בתפקודי הכבד והכליה. 



על פי ההודעה, "לאחר התייעצויות עם כל גורמי המקצוע הרלוונטיים בתחום והרשויות המוסמכות, המשרד מעדכן את ההנחיות לציבור. אנו מזהירים לא להיכנס למים או לאדמה רטובה ממי נחל בנחלים זכי, יהודיה, משושים, זוויתן. אין להיכנס גם לירדן, באזור פארק הירדן בלבד, לשפך נחל דליות באזור המג'רסה (בטיחה, בקעת בית צידה) ולנחל ג'ילבון".



משרד הבריאות ביקש מחולים שטבלו במים או בבוץ רטוב באחד מאותם הנחלים החל מתאריך ה-1 ליולי, וסובלים מחום ממושך של מעל 38 מעלות לאורך תקופה של פחות משלושה שבועות לאחר הטבילה, לפנות לרופא המשפחה. לדברי המשרד, מי שנכנס לאחד מהנחלים אך אינו חש בסימני המחלה, לא צריך לעשות דבר. 



במשרד הבריאות חידדו גם כי איסור הכניסה לנחלים חמור במיוחד לגבי נשים בהיריון, קשישים, ילדים ובעלי מחלות כרוניות. "אנו ממשיכים בבדיקת האירועים ונוציא הנחיות לצוותים הרפואיים", נמסר. "המשרד נמצא בקשר שוטף עם כל הגורמים הרלוונטיים וממשיך לעקוב אחרי התחלואה. במידה ויאותרו אזורי חשיפה נוספים, ייצאו הנחיות נוספות. יודגש כי ניתן לטייל כבשגרה בכל שאר המקומות באזורי צפון הארץ". 



יש לציין כי רשימת הנחלים אליהם יש להימנע מכניסה מתעדכנת, והיא תופיע גם באתר רשות הטבע והגנים. אנשים שלקחו במחלה צפויים לקבל טיפול באנטיביוטיקה בכדורים או דרך הווריד, ואין חובת אשפוז בכל המקרים. כמו כן, ההידבקות במחלה היא רק בחשיפה להפרשות, בעיקר לשתן, ולכן אין סכנת אמיתי להדבקה בין אדם לאדם.