רשות הטבע והגנים הודיעה היום (חמישי) כי היא תקדים, בשל התפשטות חיידק ה'עכברת' בנחלי רמת הגולן, את פרויקט הזרמת המים לנחלים. מטרת הפרויקט היא לייצר בנחלים באופן מלאכותי את הזרימה שכה חסרה, לאחר חמש שנות בצורת. הפרויקט יחל בימים הקרובים. 

כזכור, הסיבה המרכזית להתרבות החיידקים היא הזרימה החלשה וספיקת המים הנמוכה בנחלים אלה, וכן תנאים המאפשרים התרבות חיידקים שמקורם בהפרשות עדרי בקר הרועים במים העומדים
. בנוסף לזאת, ברשות הטבע מדגישים כי "מעבר לששת הנחלים שנאסרו לרחצה, כל שאר מקורות המים בצפון מותרים".



כמו כן, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, הבהיר: "מדובר בחלק מפרויקט ארוך טווח של הוספת מים לכל הנחלים, וחלק זה יתחיל כבר בטווח הזמן המידי. אנחנו מאמינים כי נראה ירידה של זיהום החיידקים באזור המדובר". עם זאת, גולדשטיין מדגיש כי: "פרויקט הזרמת המים אינו יכול להצליח ללא הרחקת עדרי הבקר מתוואי הנחלים. אי אפשר שהעדרים יעשו את צורכיהם במקורות המים בהם אנחנו רוצים לרחוץ, לשוט ולטייל. לכן אנחנו יוזמים עם גורמים נוספים פרויקט שמטרתו הרחקת העדרים ממקורות המים בעלות 15 מיליון שח. בהינתן הכסף נוכל לסיים את הפרויקט כבר במהלך הקיץ כך שבעונת התיירות הבאה ניתן יהיה כבר להיכנס לכל הנחלים בבטחה".  

בחברה להגנת הטבע מסרו: "לצערנו, התפרצות מחלת ה'עכברת' בנחלי הצפון היא סימפטום למשהו רחב יותר, והוא הזנחת הנחלים. הפתרון האמתי לנחלים נקיים הוא שיקום הנחלים והשבת זרימת המים אליהם. החברה להגנת הטבע קוראת לרשות המים ליישם את החלטת הממשלה שעברה רק לפני כחודשיים ולבחון חלופות לאספקת מים למקורות הירדן, החלופה היחידה שתבטיח את המשך זרימת המים לאורך שנים קדימה, במיוחד לאור שינויי האקלים ועלייה בכמות הבצורות בצפון הארץ".

נחל יהודית. צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90


התפשטות יתושי נגיף קדחת הנילוס המערבי


בנוסף לכך, משרד הבריאות איתר במהלך השבועיים האחרונים מספר רב של מוקדים בארץ בהם קיימת התפשטות של יתושים הנושאים את נגיף קדחת הנילוס המערבי, בין היתר בקיסריה, פרדס חנה, בנימינה,מועצה אזורית מנשה, מועצה אזורית מטה יהודה, מועצה אזורי גזר, מזכרת בתיה וברשויות נוספותבמשרד להגנת הסביבה מדגישים: "ישנו חשש להימצאות הנגיף באזורים נוספים בארץ והמשרד קורא לציבור הרחב להתריע לרשויות על מפגעים ולהתגונן מפני יתושים".

במקרים בהם מתפתחת קדחת הנילוס באדם היא בדרך כלל קלה ומתבטאת בחום ובכאבי ראש ושרירים. בחלק קטן מהחולים, המחלה עלולה להסתבך. מאחר ולא קיים חיסון לבני אדם, מניעת מפגעי יתושים היא הדרך העיקרית לשבור את מעגל העברת המחלה לאדם.

אלון זס"ק, סמנכ"ל בכיר למשאבי טבע במשרד להגנ"ס, הוסיף: "בכל אזור שבו מתגלה הנגיף עורך המשרד פיקוח מוגבר, כדי להפחית ככל האפשר את הסיכוי להעברה של הנגיף לאדם".