בצל הדיווחים על מגעים מתקדמים לקראת הסדרה בין ישראל חמאס, ולאחר עוד סוף שבוע אלים בגבול, החליט הבוקר (ראשון) שר הביטחון אביגדור ליברמן לסגור את מעבר ארז. בהודעה מטעם לשכתו נמסר כי "לאחר הערכת מצב שקיים אמש, החליט שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לסגור את מעבר ארז. זאת בשל האירועים האלימים על הגדר ביום שישי האחרון".



מוקדם יותר דיווחו הפלסטינים כי ישראל הודיעה על סגירת מעבר ארז למעט מקרים הומניטריים, זאת לאחר שהמתיחות בדרום נמשכה, כאמור, גם ביום שישי האחרון. בשעות הצהריים של יום שישי נחתו בלוני תבערה באזור יער בארי, כאשר במקביל דווח על שני הרוגים פלסטינים מירי כוחות צה"ל על גבול הרצועה בעימותים עם מפגינים שגם הפעם הגיעו לצידה השני של הגדר. גורם בטחוני אמר הבוקר כי המעבר יישאר סגור על רקע האירועים שהתרחשו בסמוך לגדר ביום שישי האחרון.



בעקבות השקט היחסי שהושג, וכנראה לקראת הסדרה שבדרך, ערך ביום שלישי האחרון שר הביטחון, אביגדור ליברמן, דיון הערכת מצב עם הרמטכ"ל, ראש המל"ל, נציג השב"כ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ובכירים נוספים. לאחר דיון ארוך, שהחל בשעות הצהריים ולאחר סקירה שעברו, הוחלט לפתוח את מעבר כרם שלום למעבר סחורות. עוד החליט ליברמן, בהמלצת גופי הביטחון, כי מרחב הדיג יורחב בחזרה עד למרחק של תשעה מייל מהחוף. 



ליברמן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ליברמן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון



ליברמן הבהיר בסיכום הדיון כי פתיחת מעבר כרם שלום, לאחר שלושה ימים של שקט, נועדה לאותת לאוכלוסיה בעזה כי שמירת השקט היא בראש ובראשונה אינטרס של תושבי עזה. כעת כאמור הוחלט על סגירת מעבר ארז.



השריפות האחרונות שפרצו בעקבות עפיפוני ובלוני תבערה ששוגרו לעבר ישראל, לפני השריפה ביום שישי ביער בארי, התרחשו בתחילת השבוע הקודם. אחת מהן ביער דורות והשנייה ביער כרמים. אולם, לאחר חודשים ארוכים של כ-1,400 שריפות בדרום, שכילו 30 אלף דונם של שדות חקלאיים, שטחים פתוחים, יערות ושמורות טבע, ניתן לומר שבימים האחרונים נרשמה ירידה משמעותית בהצתות ממספר דו ספרתי למקרים בודדים בלבד. 



סגן מנהיג חמאס, חליל אל-חיה, הנמצא במצרים, אמר בשישי בערב כי "הפלגים הפלסטינים הגיעו להסכמה לגבי הפיוס, סיום המצור והרגיעה עם ישראל". לדבריו, "ישנם פרויקטים בינלאומיים שייושמו בעזה בקרוב, ואנחנו מעוניינים בפיוס על בסיס שותפות". אל-חיה הוסיף, כי ״אנחנו בישורת האחרונה של המאמצים המצרים, הקטארים והבינלאומיים לרגיעה, ועושים הכל להקלה על המצור, אולם תהלוכות השיבה נמשכות עד להסרת המצור״.