הותר לפרסום: המשטרה ניהלה במשך מספר חודשים חקירה סמויה שעניינה חשיפת שחיתות בקרב עובדים ומקבלי שירות בסניף רשות האוכלוסין במזרח ירושלים. החשד שנבדק הוא מתן וקבלת שוחד וסחר בתורים, ובמסגרת מבצע סמוי עצרה המשטרה 83 חשודים. המשטרה הפעילה במהלך החקירה סוכן סמוי שפעל בקרבת עובדי המשרד וחשף שיטה בה על פי החשד שלשלו לכיסם ארבעה מהעובדים מאות אלפי שקלים, שמקורם בכספי שוחד, עבור שירותים ציבוריים הניתנים במקום לכל דורש. 



על פי החשד, ארבעת העובדים, בני 29-21 ממזרח ירושלים, המקבלים קהל ומעניקים שירות של הנפקת תעודות זהות, דרכונים, תעודות מעבר ונושאים נוספים, קשרו קשר עם שישה חשודים אחרים, שאינם עובדי המשרד, וניצלו את מצוקת התורים וזמני ההמתנה הארוכים על מנת לגבות שוחד בעבור מתן שירות מהיר ללא כל המתנה ואפילו ללא הגעה לסניף. 



הסוכן הסמוי חשף את דפוס הפעולה של החשודים: ששת החשודים שאינם עובדי המשרד, אשר שימשו כ"מתווכים-מאכרים", יצרו קשר עם תושבים המבקשים לקבל את שירותי המשרד והציעו להם לקבל אותו באופן מידי מאחד העובדים בו, בתמורה לסכום כספי קבוע מראש בהתאם לסוג השירות. 



עם קבלת ההסכמה והעברת כספי השוחד לידי המתווך, עברו על פי החשד פרטים לאדם המבקש את השירות לאחד מארבעת עובדי המשרד החשודים, והם יצרו עמם קשר והנחו אותם מתי להגיע ולמי לפנות על מנת לקבל מענה, זאת ללא המתנה בתור כמקובל. 



סחר בתורים באפליקציה


חוקרי המשטרה חשפו גם שיטה באמצעותה נמכרו תורים לקבלת שרותי רשות האוכלוסין באותו הסניף באמצעות אפליקציה ייעודית שפותחה במטרה דווקא להקל על אופן קבלת התורים והשרות במקום. על פי החשד, עם פתיחתם של תורים חדשים באפליקציה, הוזמנו כמות גדולה של תורים ובכך יצרו מצוקה גדולה יותר בקרב התושבים לקבלתם. לאחר יצירת העומס הפיקטיבי, הציעו החשודים תורים בעבור מאות שקלים לכל תור: אחד החשודים בפרשה זימן למשל כ-2700 תורים למספר חודשים קדימה, סחר בהם ושלשל לכיסו עשרות אלפי שקלים. 



חקירת המשטרה הובילה למבצע מעצרים גדול במסגרתו הובאו לחקירה 83 חשודים תושבי מזרח ירושלים בחשד לעבירות קבלת שוחד, תיווך לשוחד, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון. המשטרה פשטה על בתיהם של 23 חשודים מרכזיים, בהם ארבעת עובדי רשות האוכלוסין וששת המתווכים. במהלך הפשיטה, נתפס כסף מזומן בסכום מצטבר של עשרות אלפי שקלים, ו-6 רכבים, בהם גם רכבי יוקרה, שעל פי החשד מקורם בכספי שוחד ובקרוב צפויה החלטה באשר לחילוטם.



המשטרה מסרה כי "אנו מפעילים מזה כשנה שלושה מרכזי שירות משולבים שהוקמו במזרח ירושלים מתוך כוונה ופנייה לשירותי ממשל נוספים שיצטרפו לתהליך זה ויספקו את שירותיהם על מנת להקל על המצוקה בקרב התושבים. בשלב זה, מרכזי השירות המשולבים פועלים במתכונת בה מוענקים שירותי משטרה בלבד, וזאת באופן נרחב להנגשת שירותי המשטרה במזרח ירושלים ולהידוק הקשר עם תושבי המקום". 



עוד נמסר, כי "משטרת ישראל תמשיך לחקור ולחשוף עבירות שחיתות מכל סוג המבוצעות ע"י עובדי ציבור, תוך ניצול מצוקתו של הציבור הנורמטיבי שומר החוק. זאת במטרה לנקות את אותם משרדים מפעילות בלתי חוקית הפוגעת באופן ישיר ומעיבה על שגרת החיים של הציבור משלם המיסים".