ניסיונות ההסדרה מול חמאס מתמשכים, אבל הסדרת שירותי הרווחה בעוטף עזה עוד רחוקה. בגיליון "מעריב־השבוע" של יום רביעי האחרון חשפנו את השפעתו של המצב הביטחוני בגבול רצועת עזה בחודשים האחרונים על מצבם הנפשי של אלפי מבוגרים וילדים דרך עיניהן של העובדות הסוציאליות. השבוע אנו מתמקדים בנכים תושבי האזור, מאשקלון, דרך קיבוצי העוטף ועד נתיבות, המתמודדים עם מוגבלויות קשות אך נאלצים להגיע לשיקום מדי יום בהסעות מפרכות לבאר שבע.



עמותת איל"ן היא זו שמפעילה בבירת הנגב מרכז יום שיקומי יחיד מסוגו בדרום הארץ לנכים בוגרים מגיל 18 עד גיל פרישה המתמודדים עם נכויות גוף קשות ואינם יכולים להשתלב בתעסוקה כלשהי. 61 תושבי הדרום מטופלים במקום מדי יום ראשון עד חמישי, מהבוקר עד אחר הצהריים, במגוון פעילויות. 14 מתוכם הם תושבי הנגב המערבי. במהלך סבבי ההסלמה האחרונים, שכללו גם ירי רקטות מרצועת עזה, מצאו עצמם המשתקמים מהנגב המערבי, שמרכז היום של איל"ן בבאר שבע הוא המסגרת השיקומית וגם החברתית היחידה בחיי היומיום שלהם, כלואים בבתיהם.



אחת מהם היא תמר, בת 28 מאשקלון, המשותקת בפלג גופה התחתון, שלא מוותרת כבר שמונה שנים מדי בוקר על ההסעה לשיקום בבאר שבע: "באחד הימים במתיחות האחרונה קמתי להתארגן להסעה, ובאמצע הנסיעה החזירו אותנו הביתה. זה היה לי מאוד עצוב, כי יש לי חברים שאנחנו נפגשים רק שם. כשהיינו בבית כמה ימים לא יכולתי לפגוש אנשים חוץ מחברה אחת שהגיעה אלי ביום ההולדת שלי. פשוט ישבתי בבית וחיכיתי שהמצב ייגמר. ברור שהייתי מעדיפה שיהיה מקום כזה באשקלון, אבל זה לא יקרה מהיום למחר. אני מעדיפה את הנסיעות הארוכות של ארבע שעות בכביש כל יום מאשר לשבת בבית".



דנה ביטון, מנהלת מרכז היום השיקומי של איל"ן בבאר שבע, מספרת: "אנחנו מיועדים לתושבי 'באר שבע והסביבה' אבל 'הסביבה' שלנו מתחילה באשקלון ומסתיימת אי שם בדרום הרחוק. 61 המשתקמים הם המקסימום שאנחנו יכולים לקלוט ואנו כמו בית עבורם. טווח הנכויות אצלנו רחב, מאנשים שנולדו עם שיתוק מוחין ועד נכים כתוצאה מתאונות וטרור. אנו מעניקים להם מדי יום מגוון של פעילויות שיקום - מחדר כושר מותאם, דרך פיזיותרפיה וסיוע ברחצה ובאכילה ועד לחוגים ופעילויות שמאפשרים להם חיי חברה פעילים".



בשבועות האחרונים, מספרת דנה, המשתקמים ממערב הנגב נעדרו לא פעם מהפעילות החיונית בשל מצב החירום התכוף בגבול עזה. "לא מדובר באנשים שיכולים לקפוץ מהרכב ולהישכב על הקרקע בעת אזעקה, אלא להישאר ברכב ולהתפלל. ברגע שמשרד הרווחה מקבל הנחיה מפיקוד העורף אנחנו מחויבים לה ובמצבי חירום מתמשכים לא יכולנו להוציא אף הסעה לתקופה ממושכת".



ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "המשרד מפעיל 13 מרכזי יום שיקומיים לנכים ברחבי הארץ בהשקעה של 16 מיליון שקל בשנה. בימים אלו מוקם מרכז באשקלון שייפתח בקרוב וישרת את אוכלוסיית האזור. בנוסף, עם הקמת מינהל מוגבלויות במשרד, מרכזי יום לאנשים עם מוגבלויות שונות הפזורים ברחבי הארץ יספקו מענים לאנשים עם סוגי נכויות שונים".