סגן השר להגנת הסביבה, ירון מזוז, חשף הבוקר (שני) בתכנית "לא דופקת חשבון" ברדיו 104.5FM כי ארבעה תושבים מאושפזים בטיפול נמרץ לאחר שלקו בעכברת, וציין גם כי בסך הכל מאושפזים 242 ישראלים, בחשד כי לקו במחלה. ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, הסביר: "כל הגופים הרלוונטיים, הרט"ג, שמורות הטבע ומשרד החקלאות מטפלים בעניין". עם זאת, הוא משוכנע: "המשרד להגנת הסביבה לא ישים שקל כדי לפתור את הבעיה".



לדברי זלץ, "אמש בכנס החירום דובר בעיקר על הדברים שייעשו, כמו במקרה הזה, אבל לא נעשו וייעשו. דובר על הנושאים הסביבתיים. הם יבטיחו שלא תהיה מחלה, או שהיא תיעצר ולא תחזור בשנים הבאות. האירוע המשמעותי ביותר הוא השישה עד השמונה שבועות הקרובים. צריך לשנות את דעת הקהל".



הבעיה היא שבמהלך השנים לא הצלחתם להסביר מה זה גליל עליון לתחתון, גליל מערבי למזרחי.
"אנשים חיברו תיירות ומים ברמה כזאת שגם בעין גדי וגם בסחנה לא היו אנשים בסופ"ש הזה. אם היום ילדים ואנשים לא מטיילים בארץ, הם לא יכירו אותה. מתוך שבעה אתרי מים, רק שניים מהם נמצאו חיידקים. בכל אתרי המים בגליל העליון, לא היה אף מקרה של המחלה. בחלק גדול, משרד הבריאות אמר 'עסקים כרגיל'. אני מבין את החשש, אבל יש הרבה אתרים שלא קשורים למים".



סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז, הוסיף: "היום יש 42 ישראלים שחולים במחלת העכברת, ארבעה מהם במצב קשה, ועוד 242 חשודים שנדבקו במחלה. אני מצפה שלא לזלזל בזה כי יש כאן בעיה. בריאות של ילדים ומשפחות ואנשים יותר חשובים מפגיעה כלכלית. יש לי משפחה מקריית ביאליק שאחד מילדיה במצב לא הכי טוב. צריך לטפל בזה בכובד ראש, הגנת הסביבה, משרד הבריאות, משרד החקלאות ומשרד האנרגיה. מערך שלם שצריך לטפל בזה. איך שהעניין מתנהל זה מחדל, שהפרות מגיעות לנחלים ועושות שם את הצרכים שלהן. זה משהו שהיה צריך לחשוב עליו לפני כן. אולי לשים להן מים".



זה לא פורסם שיש ארבעה במצב קשה, זה לא פורסם בשום מקום.
"אני אומר לך שאתמול, בישיבה שהייתה, אני קיבלתי את זה מהסמנכ"ל שלי. אלה הנתונים שהגיעו אליי מכנס החירום".



זלץ השיב כי "אני לא רוצה להיכנס לוויכוח, אבל ההתייחסות הזאת, שלא מכירים את העובדות, זאת בעיה. זה לייצר פאניקה. אנחנו, מתוך אחריות, מביאים את משרד הבריאות. על חשבוננו שומרים על גדות נחל, עם פקחים ומנקים. אין ארבעה במצב קשה, יש ארבעה בטיפול נמרץ. אין אף אירוע של מוות כבר המון שנים. קל מאוד לטפל בה. הצורך כרגע הוא לדייק בעובדות. כרגע משרד הבריאות מוציא הנחיות מדויקות".



ירון מזוז. צילום: רענן כהן
ירון מזוז. צילום: רענן כהן



אם ארבעה בטיפול נמרץ, זה לא אומר שהם במצב לא טוב?
"יש ארבעה בטיפול נמרץ, כי החליטו שזה הדבר הנכון. אף אחד מהם לא במצב קשה. אני לא רופא".



לטענת סגן השר מזוז, "אני עוקב אחרי הדבר הזה. תקנו אותי אם אני טועה אבל מי שנמצא בטיפול נמרץ, מצבו לא טוב. כל דבר שניתן לפתור בכסף, הבריאות יותר חשובה. אפשר לעזור ולשפות אחר כך, אבל הבריאות דבר ראשון. המשרד להגנת הסביבה ייתן את כל המשאבים, יהיו עמדות שתייה מרוחקים לבהמות שלא יזהמו את הנחלים. אם הם היו מרחיקים את הבהמות, לא היתה בעיה. אבל לא יכול להיות שבהמות משתמשות בנחלים האלה. איפה משרד החקלאות פה? לבדוק איך לא חיסנו את הפרות".



"אני אומר לך", הדגיש הח"כ, "שאני, שנפגשתי עם קרובת משפחתי, לא הייתי ממליץ ללכת לשם עד שיהיו בדיקות של 100 אחוזים. ברגעים אלה מטפלים, ומשרד הבריאות יציב פקחים באזור, יש כסף לדברים האלה. צריך למנוע את הדבר הזה. המשרד לאנרגיה ומים, הוא צריך להזרים כמויות עצומות על מנת למהול את המים המזוהמים. יש כאן בעיה מורכבת. חיי אדם חשובים מכל".

ראש המועצה האזורית גליל תחתון, לעומת זאת, משוכנע: "מה שסגן השר אומר זה חלק מהפתרונות, אבל משרד לאיכות הסביבה לא ישים אף שקל לזה, תבדקו אותי. יש לי אחריות לבריאות, אבל הבריאות של האנשים קשורים למקומות שהתגלו בהם החיידק. מתוך 230 בגליל ובגולן, נמצאו רק בשבעה נחלים. יש בדיקות מקיפות בכל הנחלים. כדאי להגיד לאנשים - בואו לאיפה שאפשר, ויש מקומות. לנו יש פקחים על חשבוננו, סיירי ניקיון על חשבוננו, הכל על חשבוננו. אנחנו בודקים הכל".

אתמול הודיע סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בדיון החירום במשרדו בנושא התפרצות מחלה כי מספר החולים עלה ל-42. לפי נתוני רשות הטבע והגנים עולה כי תנועת המטיילים בצפון פחתה משמעותית בעקבות החשש מפניה, כאשר בחורשת טל ירד מספר המטיילים ביותר מחצי בשבת שעברה. בדיון השתתפו, בין היתר, רשות הטבע והגנים, רשות המים, איגוד מגדלי הבקר, נציגי מועצות מקומיות ומשרדי האוצר והחקלאות.

רשות טבע והגנים הודיעה ביום חמישי האחרון כי היא תקדים, בשל התפשטות החיידק בנחלי רמת הגולן, את פרויקט הזרמת המים לנחלים. מטרת הפרויקט היא לייצר בנחלים באופן מלאכותי את הזרימה שכה חסרה, לאחר חמש שנות בצורת. הפרויקט יחל בימים הקרובים.

כזכור, הסיבה המרכזית להתרבות החיידקים היא הזרימה החלשה וספיקת המים הנמוכה בנחלים אלה, וכן תנאים המאפשרים התרבות חיידקים שמקורם בהפרשות עדרי בקר הרועים במים העומדים. בנוסף לזאת, ברשות הטבע מדגישים כי "מעבר לששת הנחלים שנאסרו לרחצה, כל שאר מקורות המים בצפון
מותרים".