בדרך להסדרה? שמרית מאיר, העורכת הראשית של האתר 'אל-מסדר' והפרשנית לענייני ערבים, שוחחה הבוקר (שני) עם אראל סג"ל ב-103FM על ההסכם האפשרי בין ישראל לחמאס. "הייתה ציפייה בעזה שאחרי שנה זוועתית יהיה לתושבים איזשהו אוויר לנשימה ואכן כך קרה", אמרה. "מעבר כרם שלום נפתח לסחורות, חברת החשמל בעזה הסכימה להשאיר את החשמל דולק ליותר מארבע שעות ביום לרגל החג, וכעת לשני הצדדים (חמאס וישראל) יש רצון לתעל את המאמצים לפריצת דרך בעוד שאבו מאזן יושב כמו אבן על הבאר ולא זז".
מאיר הסבירה כיצד המגעים משפיעים על הסכסוך הפנים-פלסטיני. "ביממה האחרונה אנשים מחמאס ומפתח מורידים את הכפפות", אמרה הפרשנית. "פתח מכנים את חמאס 'בוגדים' שפועלים למען הסדרה עם ישראל ובכך נותנים יד להסכם הכולל שמגבש הנשיא טראמפ באזור, בעוד שחמאס מנגד מאשים את פתח בטענה שהם חנקו אותם יותר גרוע ממה שהישראלים ושאין להם זכות להטיף להם מוסר. נשאלת השאלה מה תעשה ישראל, מה יעשו המצרים ואם יש סיכוי לדיל ללא אבו מאזן". 
 
סג"ל שאל את מאיר האם יו"ר הרשות הפלסטינית מצפה שישראל תכבוש את הרצועה ותעביר לו את השליטה עליה. "בדיוק כך. זה הסנריו (תרחיש) האידיאלי מבחינתו", השיבה. "אבו מאזן אומר שחמאס מוכנים לוותר על השלטון בעזה אך לא מוכנים לוותר על המיליציה. בכך הם מעניקים לו מעמד של בובה כשחמאס מחזיק בנשק". 

 

"זה מצב שהוא בלתי סביר מבחינתו. הוא רוצה את הזכות לאחוז בנשק ורוצה הגמוניה", הוסיפה הפרשנית לענייני ערבים. "אבו מאזן חושב שחמאס צריך להיות מוכנע באופן צבאי אך הוא עצמו לא מסוגל להכניע אותו. לכן לדעתי רגיעה היא הדבר הכי טוב שאפשר לעשות מפני שצה"ל הוא לא קבלן הביצוע של אבו מאזן".
 
מאיר הסבירה כי היעד הישראלי הנוכחי הוא הפיכת המצב ברצועה לדומה למצב ביהודה ושומרון. "יש כאלה שחושבים שאחדות פלסטינית היא תנאי להתקדמות במשא ומתן המדיני", אמרה. "מצד שני הגדה המערבית הרוויחה בגדול לאחר שנים של תיאום ביטחוני בייחוד בהשוואה לעזה. אין כאן משא ומתן לשלום אלא אימוץ התבנית של אבו מאזן בגדה, של הפסקת אש המאפשרת חיים נורמליים ללא הסדרה כוללת. אם מסתכלים על האינטרס האסטרטגי הישראלי זה מצב לא רע בכלל".

תומכי פתח עם תמונת אבו מאזן. צילום: רויטרס
תומכי פתח עם תמונת אבו מאזן. צילום: רויטרס