השר לביטחון פנים גלעד ארדן, התראיין היום (שלישי) אצל עודד בן עמי בחברת "החדשות" ודיבר על הלווית המחבל באום אל פחם, ההחלטה להקל על קבלת רישיונות לנשיאת כלי נשק ותהליך החלטת המינוי על מפכ"ל המשטרה החדש, שעתיד להחליף את רוני אלשיך. "אני יכול לשתף שאני מאד מתבלט, ושוקל הרבה מאד שיקולים, שכולם כמובן לטובת המשטרה ואזרחי ישראל. אני מעריך שבשבועות הקרובים אני אקבל את ההחלטה שלי ואפרסם אותה לציבור". 



כשנשאל ארדן האם הוועדה למינוי המפכ"ל תבחר להאריך את כהונתו של אלשיך, ענה: "אני לא מכיר חשש שהוועדה תתעכב עד כדי כך. בכל מקרה אני עדיין בשלב ההתלבטות והשיקולים לכאן או לכאן בין אם תהיה הארכה או לא". 

רוני אלשיך. צילום: אבשלום ששוני

 
"אמש פורסמו תמלילי הקלטות שבהם אומר חברך, ח"כ דוד ביטן, שנתניהו סגר אתו שהוא יהיה שר הפנים, ועל אף שנתניהו מפחד מהתקשורת, זה סגור. כמו כן, בהקלטות של ביטן נאמר גם שארדן יהיה השר לעניינים אסטרטגיים, ואם הוא ידבר יותר מידי, הוא יעוף מהממשלה. מה יש לך לומר על זה?"

ארדן: "התמליל הזה נשמע דמיוני. דבר ראשון, אני מדבר - ויש כאלו שחושבים שיותר מידי. ב'- ראש הממשלה לא מפחד מהתקשורת. ג'- מהכרותי את דוד ביטן, הוא לעולם לא יבקש להחליף שר אחר מהליכוד שנמצא בתפקיד, כיוון שהוא קולגה אמתית וחבר. יש אנשים שיטריד אותם התוכן, אבל אותי הוא לא מטריד כי אין לי סיבה לא להאמין להכחשה של ראש הממשלה. עובדה שאני שר הפנים עד עצם היום הזה, למרות שפעמים רבות אני מגבה את המשטרה. עם זאת, מה שצריך לא פחות להטריד זה למה דווקא בעיתוי הזה נחשפים חומרי חקירה כאלה, שלי אין כמובן גישה אליהם". 
"אז למה אתה מעריך שזה נחשף דווקא בעיתוי הזה?"
ארדן: "אני לא יודע אבל זה צריך להטריד כל אזרח שומר חוק. כי מדובר בחומרים שהם בגדר האזנת סתר. ואני בטוח שגם את היועץ המשפטי לממשלה זה מטריד איך חומרים כאלה, שהם רכילות ולא באמת חלק מהחקירה, מוצאים את דרכם לכלי התקשורת בעיתוי הזה. בכל מקרה, שום פרסום לא ישפיע על ההחלטה שלי האם להאריך או לא להאריך או את מי למנות".

דוד ביטן. צילום: פלאש 90


"המשטרה נכשלה באום אל פחם"

בנושא הלווייתו של המחבל אמש באום אל פחםהמשטרה הסכימה להעביר את גופתו, בתנאים מאד מסוימים, וזה ממש לא מה שקרה שם - היו שם יותר מ-150 איש, לפי מה שנקבע על ידי המשטרה, וזה לא היה שקט. האם מישהו העלה על דעתו שהתנאים האלה באמת ימולאו?" 
ארדן: "הביזיון הוא קודם כל של תושבי אום אל פחם, ומנהיגות העיר שיש בה הלוויות שמהללות ומשבחות מחבלים ארורים. אני העברתי הצעת חוק בכנסת, שאושרה השנה, אשר נותנת את הסמכות למפקד המחוז לעכב הלוויה שיש בה חשד להסתה ולהפרות סדר ציבורי, כמו שקרה אמש. לצערי הרב אתמול הייתה כנראה תקלה במשטרת ישראל, והתוצאה היא תוצאה רעה. אני מצפה מהמשטרה לחקור תהליכי קבלת החלטות, כי בעיניי המשטרה לא הייתה צריכה לאשר את מסירת הגופה, עד  שהיא לא רואה שהתנאים שהיא קבעה מתקיימים, הגופה לא צריכה להימסר. אם היא נמסרה- המשטרה נכשלה שם".
אתמול פרסמת החלטה להקל מאד על מבקשי רישיונות לנשיאת נשק. ואני רוצה לשאול - הרי אתה יודע מה קורה בארה"ב, יותר נשק בידי אזרחים שווה יותר הרוגים ויותר מעשי רצח. אז למה?
ארדן: "אין שום קשר בין המצב בארה"ב, שם כל אדם יכול להיכנס לחנות ולקנות כלי ירי, ויש שם 300 מיליון כלי ירייה, לבין המצב בישראל. בישראל יש כ-100 אלף בעלי רישיונות נשק. כמו כן, בארה"ב לא בודקים את הרקע של האדם, אם יש לו עבר פלילי, מה מצבו הנפשי, בעוד בישראל יש תבחינים מאד קפדנים בנושא הזה". 

"כשאני נדרש לגבש מדיניות שמאזנת בין החשש המוצדק שיעשה שימוש לרעה בכלי ירי, לבין הצורך בהגנה, בעידן שבו יש מפגעים יחידים, ואי אפשר לצפות איפה הם יתקפו, אזרחים או שוטרים, הזמן הזה שאזרח יכול להתערב ולקצר את הזמן עד להגעת המשטרה, שלא יקרה כמו בניס או כמו במנצ'סטר שיש מסעות הרג של עשרות אזרחים הרוגים, זה האינטרס שהכריע. לכן אמרנו - הדבר אפשרי רק עבור לוחמי חי"ר דרגה 07 או 08, שיש להם את הרקע בהתמודדות במצבי לחץ וחירום, וגם הגדלנו את ההכשרות שהם מתבקשים לבצע כהכשרה לנשיאת כלי נשק", הוסיף השר. 

ההלוויה באום אל פחם. צילום: יחיא ג'בארין/TPS