עלייה נוספת במספר החולים בקדחת מערב הנילוס: מאז תחילת השבוע, דווחו למשרד הבריאות על 11 מקרים נוספים של תחלואה בקדחת מערב הנילוס. כעת, מדובר ב-68 מקרים מאז תחילת השנה. כזכור, אתמול הודיעו בבית החולים סורוקה בבאר שבע כי ביחידה לטיפול נמרץ פנימי מאושפז מטופל צעיר בן 18 בעקבות המחלה, שם הוא מונשם ומצבו מוגדר קשה מאד. בכך, הוא מצטרף לעוד שישה חולים במצב קשה, חלקם עם פגיעות מוחיות. אחד מהם, כפי שפורסם אתמול, מאושפז בבית החולים איכילוב בתל אביב שם מצבו מוסיף להיות קשה.



נכון לתחילת השבוע הנוכחי, התחלואה נמצאה ב-38 ישובים ברחבי הארץ. יש לציין כי ממפת היישובים עולה שהנגיף אינו מוגבל לאזור מסוים. כך למשל, חמישה מקרים בהרצליה, שישה בחדרה, והתחלואה אובחנה גם באילת. עם זאת, העלייה העיקרית נצפית באזורי מישור החוף והשפלה. אחד הפנים המטרידים בנושא הוא שנתוני משרד הבריאות מצביעים על עלייה משמעותית ומטרידה לעומת תקופה זו בחמש השנים האחרונות. על פי נתונים של משרד הבריאות, השוואת מספר החולים השנה (עד לתאריך ה-16.8) לממוצע השנים 2017-2011, מצביע על רמת תחלואה גבוהה משמעותית בחודשים יוני ויולי.



כך למשל, רק בחודש יוני השנה הגלו כ-25 מקרים, לעומת ממוצע של פחות מעשרה מקרים בשנים קודמות. במצטבר, מדובר כעת על כיותר מ-25 מקרים שהתגלו ביחס למספר המצטבר בתקופה זו של השנה בשנים עברו (2012-2017).



בתוך כך, ד"ר אריק הס, מומחה למחלות זיהומית ובריאות הציבור במשרד הבריאות, קרא היום לציבור להתגונן: "אנחנו ממליצים שכולם ישתמשו באמצעי התגוננות דוחי יתושים וילבשו שרוולים ארוכים, במיוחד באזורים הנוגעים בקדחת מערב הנילוס". עוד הוסיף כי "משרד הבריאות פועל יחד עם המשרד הלגנת הסביבה כדי לנטר את היתושים".



זה המקום לציין כי רק השבוע, הואיל משרד הבריאות לעדכן את הנתונים על מספר החולים, מהם עולה כי האבחונים שאיששו כארבעים מקרים של חולים - החלו כבר לפני חודשיים (כבר מחודש ינואר נתגלו מספר מקרים בודדים, ברמת השערה). משרד הבריאות סירב להתייחס לשאלת "מעריב" מדוע עד כה נמנע מלהזהיר את הציבור. למעשה, ייתכן והדבר לא היה נודע כלל אלמלא לפני ימים ספורים הוציא המשרד להגנת הסביבה התרעות לרשויות באזורים שבהם נתגלה הנגיף בדגימות שביצע, וקריאה לציבור להתריע לרשויות על מפגעים ולהתגונן מפני יתושים וזאת "מחשש להימצאות הנגיף באזורים נוספים בארץ".



על המחלה והנגיף


קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה, הנגרמת על-ידי נגיף קדחת מערב הנילוס ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים על-ידי עקיצת יתוש, שניזון מעופות נגועים. בארץ, המחלה מועברת בעיקר על-ידי יתושי Culex pipiens ו- Culex perexiguus. תקופת שיא של פעילות הנגיף בארץ היא בין אמצע אוגוסט לאמצע אוקטובר. כיום לא קיים חיסון נגד המחלה וקיימת אפוא חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים.



יש לציין כי תקופת הדגירה, מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא חמישה עד 21 ימים (בדרך כלל שישה ימים) ומשך המחלה עומד בדרך כלל על שלושה עד שישה ימים. סימני המחלה מתבטאים בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים.


אף שבמרבית המקרים מדובר במחלה קלה מאוד, דמוית שפעת, החולפת מאליה – עלולים להתלוות לה סיבוכים נדירים כדוגמת דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח, ולעתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.