על רקע פרסומים לאחרונה על מחסור במזרקי אפיפן, שבעטיו עושים ארגוני החירום מד"א ואיחוד הצלה שימוש במזרקים משומשים, אישר בשבוע האחרון מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) תכשיר חדש של חברת טבע שמהווה גרסה גנרית של אותו מוצר שייצרה עד היום חברת מיילן. 
 
המשמעות החשובה שנלווית להחלטה היא הוזלה משמעותית שטבע כבר הבהירה שתהיה, מעבר לפתיחת התחרות לראשונה. ואולם חרף ההוזלה והמחסור הנוכחי כאחד, משרד הבריאות אינו מתכוון לייבא את התכשיר החדש, אלא לבחון המשך רכישה דרך היצרנית מיילן, שבשנים האחרונות ייקרה את התכשיר בכ־400% לפחות. נוסף לכך, טבע הבהירה במקביל כי נכון לעכשיו - המכשיר שהיא מייצרת לא יהיה זמין בישראל, ככל הנראה עקב משוכה של משרד הבריאות שלגביה ביקשה שלא לפרט.
 
מזרק האפיפן מכיל אדרנלין (אפינפרין, בשמו האחר), היעיל לטיפול במקרים של תגובה אלרגית המסכנת את פעילות הלב. הזרקת האפיפן מתבצעת לירך וגורמת להרפיית שרירי הנשימה וכיווץ כלי הדם באופן מיידי, עקב התרחבותם ונפילת לחץ הדם. לאחרונה אף נכנס לתוקף החוק שיחייב כל מוסד חינוך להחזיק מכשיר ברשותו.

 מפעל טבע. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפעל טבע. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

משרד הבריאות מסר בתגובה: "אנו נמצאים בקשר מול חברת תרופארם, בעלת הרישום של התכשיר, ומבירור מולם עולה כי משלוח (אפיפן מבוגרים וילדים) ממיילן נשלח לשחרור, וההערכה היא שיגיע לישראל בימים הקרובים".