הארגונים המפעילים את מעונות היום, ובהם נעמת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות, בית יעקב ועוד, אשר הודיעו לפני כשבועיים כי לא יפתחו את שנת הלימודים, זכו היום (שני) לתמיכה מכיוון בלתי צפוי- ההורים. הארגונים הודיעו כי לא יפתחו את השנה הבאה לאחר שדרישותיהם לשיפור התנאים והניסיונות למצוא פתרון למשבר בענף, ביחד עם שר העבודה והרווחה חיים כץ, לא צלחו. כעת, רבים מההורים בחרו לתמוך בארגונים ובהחלטתם. 

אסתי אבוזמיל, שעובדת כמטפלת במעונות "אמונה" ביבנה 5 שנים, הסבירה כי היא רוצה להעניק לפעוטות במעון את מרב התנאים אך היא לא יכולה לעשות זאת, עקב היעדר כוח אדם איכותי. "אנחנו רוצות להגיע לכל ילד וילד ולתת להם כל מה שצריך, אני מאמינה שכל אמא רוצה להרגיש שהילד שלה בידיים טובות, אבל עם כזו כמות של ילדים זה קשה".

"כוח האדם במעונות הוא דל, כל הזמן דרושות מטפלות. אם את חולה מי תחליף אותך? את באה חולה או שהמנהלת נכנסת במקומך. במקום שהיא תפקח על העבודה היא צריכה להיות בתוך כיתה כמטפלת", מסבירה אבוזמיל. "מבחינה כספית המשכורת לא שווה את זה – עובדים תשע שעות משבע בבוקר עד ארבע אחה"צ ומקבלים פחות מ-6,000 שקלים. תעלו את השכר, תוסיפו תקנים, תעשו משהו, מדובר בנשמות, לא בבובות. תדאגו לגיל הרך, זה הגיל שהכי צריך להשקיע, זה הבסיס, זה היסוד שלהם לחיים".

נריה חדד, אב לבת במעון אמונה במרכז שפירא, שתומך בהחלטת המעונות אמר: "כואב לי שאינני רואה דור חדש של מטפלות, כי מי תרצה לעבוד בתנאים כאלו? אני שמח שהמטפלות סוף סוף יוצאות למאבק על הזכויות שלהן כי מגיע להן. אף עובד לא היה מסכים לתנאים כאלו. אני רוצה שלבת שלי תהיה מטפלת קבועה כדי שאדע שאני הולך לעבוד בראש שקט, ואני אלחם למען המטפלות".

ליאורה מינקה, יו"ר תנועת אמונה, המפעילה כ-130 מעונות יום ברחבי הארץ, אמרה: "לא נתקלנו בכזה מחסור במטפלות כבר שנים. עד שפעוט מתרגל לדמות מטפלת היא עוזבת כי הקושי הוא עצום. אנחנו נאלצים לסגור כיתות ואף מעונות שלמים לא בגלל שאין ביקוש, אלא בגלל שאין לנו כוח אדם איכותי שיוכל לבצע את העבודה החשובה הזו. אנחנו דורשים מהממשלה לענות לנו ולקבל את אחת מהתכניות האסטרטגיות שהצענו לה בכדי לשפר את התנאים. אנחנו קוראים לאופק חדש למטפלות".

מהארגונים נמסר כי "האחריות לקריסת מעונות היום המפוקחים היא על ממשלת ישראל ועליה לפעול לאלתר בכדי להציל אותם. נדרשת רפורמה מקיפה בגיל הרך אשר תכלול בטווח המידי הוספת מטפלות בכיתות, שיפור בתנאי העסקתן ותקציבים לביצוע הכשרות מקצועיות. אנו מצרים מראש על אי הנוחות שתיגרם להורים אך משוכנעים שגם הם מבינים כי מדובר במאבק למען הילדים של כולנו. חינוך מתחיל מלידה ולא מגיל 3".

פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית, אמרה: "בעיית החינוך לגיל הרך צריכה להפוך למשימת חירום לאומית. הדיון מול הממשלה, המתנהל כבר שנים רבות ללא תוצאות, חייב להסתיים בחקיקה שתסדיר חינוך ממלכתי מוסדר ומסובסד מגיל 3 חודשים - לכולם, ובהזרמת תקציבים לטיפול במחסור העצום במטפלות, להגדלת מספרן בכיתות ולשיפור תנאי העסקתן. במקום שמדינת ישראל תכיר בערכן של המטפלות בגיל הרך, הן נאלצות להתמודד עם שכר זעום ותנאי העסקה קשים ולא מתגמלים.  והן מדברות ברגליים - 50 אחוז עוזבות את המעונות בשנה הראשונה לעבודתן ואנו ניצבים מול שוקט שבורה, מתמודדים בעצמנו עם משבר שהולך ומחריף, כדי להמשיך ולספק את הטיפול הטוב והראוי ביותר לילדים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות על החינוך לגיל הרך".