שנת הלימודים אמורה להיפתח בעוד פחות משבוע, אך מי שצפויים כרגע להישאר בבית הם התינוקות והפעוטות, האמורים להיכנס למעונות היום המפוקחים.


לפני כשבועיים הודיעו הארגונים המפעילים את מעונות היום, בהם נעמת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות, בית יעקב ועשרות ארגונים נוספים, כי לא יפתחו את שנת הלימודים תשע"ט, לאחר שלא הצליחו למצוא פתרון למשבר בענף כששוחחו עם שר העבודה והרווחה חיים כץ. כעת, זוכים מפעילי המעונות לתמיכה מהורי הילדים.



על אף שככל הנראה יצטרכו ההורים למצוא סידור לילדיהם, מה שעשוי להרגיז רבים, הם בחרו לתמוך בארגונים ובמטפלות ולהתייצב לצידם, בתקווה שדרישותיהם להוספת תקן של מטפלת לכל כיתה ולשיפור שכר המטפלות ומעמדן, אכן יתקבלו.



אסתי אבוזמיל עובדת כמטפלת במעונות "אמונה" ביבנה זה 5 שנים. אסתי מסבירה כי היא רוצה להעניק לפעוטות במעון את מיטב התנאים, אך היא איננה יכולה, בשל היעדר תקינה מספקת וכוח אדם איכותי. "אנחנו רוצות להגיע לכל ילד וילד ולתת לכולם כל מה שצריך. אני מאמינה שכל אמא רוצה להרגיש שהילד שלה בידיים טובות, אבל עם כזו כמות של ילדים זה קשה".



לדבריה, "כוח האדם במעונות הוא דל, כל הזמן דרושות מטפלות. אם את חולה מי תחליף אותך? את באה חולה או שהמנהלת נכנסת במקומך. במקום שהיא תפקח על העבודה היא צריכה להיות בתוך כיתה כמטפלת".



"המשכורת לא שווה את זה"


אבוזמיל מסבירה: "מבחינה כספית המשכורת לא שווה את זה – עובדים תשע שעות משבע בבוקר עד ארבע אחה"צ ומקבלים פחות מ־6,000 שקלים. השכר הוא לא מתגמל, תעלו את השכר, תוסיפו תקנים, תעשו משהו, מדובר בנשמות, לא בבובות. תדאגו לגיל הרך, זה הגיל שהכי צריך להשקיע, זה הבסיס, זה היסוד שלהם לחיים".



אבל הבעיה היא לא רק בהווה, אלא גם בעתיד המקצוע. ליאורה מינקה, יו"ר תנועת אמונה, המפעילה כ־130 מעונות יום ברחבי הארץ, אומרת: "לא נתקלנו בכזה מחסור במטפלות כבר שנים. עד שפעוט מתרגל לדמות מטפלת היא עוזבת כי הקושי הוא עצום, מי תרצה לעבוד בכזה שכר? אנחנו נאלצים לסגור כיתות ואף מעונות שלמים - לא בגלל שאין ביקוש, אלא בגלל שאין לנו כוח אדם איכותי שיוכל לבצע את העבודה החשובה הזו". לדבריה, "אנחנו דורשים מהממשלה לענות לנו ולקבל את אחת מהתוכניות האסטרטגיות שהצענו לה בכדי לשפר את התנאים. אנחנו קוראים לאופק חדש למטפלות".