בכירים ישראליים לשעבר מסייעים לקמפיין של רואנדה, שמטרתו לצרף את המדינה למועדון 36 המדינות המפותחות ביותר בעולם, הידוע בשם OECD. מאמציו של היועץ המשפטי לשעבר, יהודה ויינשטיין, ושל שגריר ישראל באו"ם לשעבר, רון פרושאור, בנושא, בשם המדינה המרכז-אפריקאית, הם סימן להתחממות היחסים בין ישראל ליבשת, זאת למרות ההיסטוריה ארוכת השנים שבה מדינות אפריקאיות התומכות בצד הפלסטיני בסכסוך עם ישראל.

וינשטיין אמר בראיון ל"ג'רוזלם פוסט", כי הסיפור התחיל עם המשיכה שלו לאפריקה והקסם שלה. "ממשלת ישראל פועלת בשנים האחרונות לשיפור היחסים עם אפריקה, ופיתחתי מערכת יחסים טובה עם נשיא רואנדה פול קגמה בביקוריי שם בתפקידי כיועץ המשפטי לממשלה".

פול קאגמה, נשיא רואנדה. צילום: רויטרס
פול קאגמה, נשיא רואנדה. צילום: רויטרס


לאחר שעזב את משרדו וכאשר שקלה רואנדה להצטרף ל- OECD, נפגשו וינשטיין ופרושאור עם קגמה ועם שר החוץ הרואנדי לואיז מושקיאבו. השניים הסבירו לנשיא רואנדה ולשר החוץ שלה את היתרונות הטמונים בהצטרפות ל- OECD והאחרוניםהבינו והסכימו שהצטרפות ל- OECD תעודד פיתוח והשקעות זרות במדינה.
ויינשטיין אמר, "כולנו ראינו עין בעין. הם הראו התלהבות כי רואנדה צריכה ללכת על זה. אחרי זמן קצר, הם שכרו אותנו. הם אמרו 'יש לך ניסיון, עשית את זה בישראל, אתה יכול לעשות את זה בשביל רואנדה. הוא אמר כי הכלכלה והמצב הפוליטי של רואנדה - מדינה שסועה שנקרעה ב-1994 בעקבות רצח עם של בני שבט "טוטסי" על ידי חברי ה"הוטו" - התייצב, וכי משיכת משקיעים זרים היא בעדיפות גבוהה".

יהודה ויינשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יהודה ויינשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


ויינשטיין התרשם שרואנדה רצתה להצטרף לארגון ה- OECD, שכן הדבר יחייב את המדינה לשנות באופן משמעותי את גישתה לעסקים ולדרוש עמידה בתקנים הבינלאומיים.

"אף מדינה אפריקאית מעולם לא נכנסה לארגון המדינות המפותחות", אמר ויינשטיין. "דרום אפריקה ניסתה, אבל הייתה בעיה לגבי שיטות הממשל שלה. ישנן מדינות מזרח אירופאיות שעדיין לא נכנסו לארגון, אבל הן עומדות בתור".