שר ההגנה האיראני אמיר חתאמי, המבקר בסוריה, חתם על הסכם לשיתוף פעולה צבאי עם עמיתו הסורי עבדאללה איוב. גורם מדיני סורי סיפר שהביקור התקיים בתגובה לדרישות הישראליות והאמריקניות מאיראן לעזוב את שטח סוריה. מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים לשעבר, תא"ל (במיל') יוסי קוספרווסר הסביר את המשמעות ההסכם שנחתם בראיון לאילה חסון ב-103FM. "יש שיתוף פעולה סורי - איראני וגם רוסי - איראני, הם תלויים אחד בשני וכנראה שהשיתוף פעולה הזה יימשך לאורך זמן", אמר, "אנחנו עדים כעת למערכה על עתיד הנוכחות האיראנים בסוריה".





עוד הוסיף כי "המשימה של הוצאת האיראנים מסוריה מונחת על כתפיה של ישראל שמנסה לנהל מערכה עם הרבה מאוד מרכיבים כולל פעילות צבאית, גיוס לחץ רוסי, התחמשות בטילים חדשים ועוד. האיראנים מצידם דבקים בניסיון לבסס את עצמם בסוריה והמאבק הוא קשה. הלחץ הישראלי והסנקציות האמריקאיות מכבידים על האיראנים ולכן המערכה כעת בעיצומה".



על הגישה הרווחת שישראל צריכה להכיל את המתיחות בדרום הארץ בעקבות הבעיה הגדולה יותר בצפון הארץ אמר כי "אני לא חושב שיש לצאת למלחמה בעזה כי אין לנו מה להרוויח ממנה. זה נכון שהבעיה בעזה היא מסדר גודל משני מהבעיה בצפון אך היא בעיה שמחייבת טיפול. ישראל עשתה טעות לאורך השנים כשנמנעה להפעיל את עוצמתה על מנת להרתיע את שכנינו מלירות עלינו והם הבינו זאת כחולשה. ברגע שהתחלנו להפעיל את כוחנו בסגירת המעברים ותקיפת חוליות חמאס הבינו ברצועה את המחיר והסכימו לרדת מתהליך הלחימה בצורה מכובדת דרך הסדרה כלשהי".



לא מוזר בעיניך ששר הביטחון של מדינת ישראל אומר שאין לו קשר להסדרה?
"הוא צודק. אין שום הסכם כתוב אך מה שהושג זה הירידה המשמעותית באלימות כפי שישראל רצתה. ישראל מוכנה להשלים עם נוכחותה של חמאס כגוף השולט ברצועה כי אין לנו גוף חלופי במחיר סביר. אנחנו רוצים שחמאס יהיו מספיק חזקים למנוע הפעלת כוח ללא שליטה ברצועה ומספיק חלשים כדי לפגוע בנו. התמרון הזה מביא אותו מידי פעם סטייה מהאיזון ולעיתים נדרשת הפעלת כוח על מנת להחזיר את המערכת למקום. הצלחנו לעשות זאת בסיבוב האחרון אך זה לקח לנו יותר מידי זמן".



לסיום קופרסוור התייחס להחלטה של ארצות הברית להפסיק את המימון של אונר"א לרשות הפלסטינית: "זה חלק ממגמה כוללת בה ארצות הברית רוצה לנהל את הסכסוך לפי המציאות בשטח", אמר, "ארה"ב טוענת שאותם פלסטינים אינם פליטים והרשות הפלסטינית הפכה להיות רשות תומכת בטרור ולכן אינה מוכנה לתת לה כסף. רשות שלא מוכנה לשבת למשא ומתן ודיונים על הסכמי שלום לא תקבל כסף מארצות הברית. ברגע שלרשות לא יהיה כסף היא תצטרך לשאול את עצמה מה היא מתכוונת לעשות. אם הרשות תחליט לתת את כל כספה לתשלום למחבלים היא תצטרך לתת את הדין לעם שלה".