לפני מספר שבועות ניגשה צעירה בשנות ה־30 לחייה לסניף קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים בבקשה לקבלת החזר כספי בעקבות פנייה לוועדה שאישרה את הפסקת הריונה. האישה, שאינה בזוגיות, נכנסה להריון לא מתוכנן, שבעקבותיו פנתה למזכירות הקופה, מצוידת באישור הוועדה ובקבלה, אך הופתעה לגלות שעליה להמציא מסמך נוסף - אישור עדכני מרופא נשים על כך שהיא מקפידה מעתה לקחת גלולות למניעת הריון, ואף להציג את המרשם החדש.



האישה פנתה לסניף אחר של אותה קופה, גם הוא במחוז ירושלים, אבל שם, לא רק שנענתה באופן זהה, אלא אף נדרשה להציג קבלה על רכישת גלולות. “זה היה הזוי לחלוטין, תחושה שמתייחסים אלייך בהקטנה, כאילו לא היית חושבת על מניעת הריון בעצמך”, משחזרת האישה, שלטענתה כן השתמשה באמצעי מניעה. “לדרוש מאדם הוכחות לעניינים אישיים זה משפיל וחודר לפרטיות”.



יצוין כי בעניין זה לא קיימת הנחיה ממשרד הבריאות. יתרה מכך, מבדיקה שערכנו השבוע עולה כי נוהל זה מתקיים באופן ייחודי רק במחוז ירושלים של קופת חולים מאוחדת. מספר שיחות טלפוניות שביצענו השבוע לארבע קופות חולים במחוזות שונים בארץ, תוך התחזות לאישה המבקשת להפסיק את הריונה, העלו כי נוהל זה מתקיים רק בקופ”ח מאוחדת בירושלים. עוד עלה כי האפשרות החלופית העומדת בפני האישה היא אישור מהרופא על התקן תוך־רחמי (או טבעת).



בשיחה עם אחד מסניפי מאוחדת בירושלים, הסבירה המזכירה הרפואית: “זה לא חוק, אבל זה חלק מהפרוצדורה. את צריכה להתחייב שזה לא יקרה לך שוב, ואיך את מתחייבת? על ידי שימוש באמצעי של מניעה באופן סדיר”. לדבריה, “בקופה רוצים שאמצעי המניעה יהיה אצל האישה, כדי שזה לא יקרה שוב. הם לא סומכים על אף אחד. מחובתן של הנשים להגן על עצמן”. במענה לשאלה מדוע האחריות על הריון בלתי מתוכנן חל רק על האישה, נטען כי “עובדה היא שעם קונדומים קורה הרבה שיש לנו הריונות לא רצויים, ואנו רוצים למנוע מקרים נוספים בעתיד”.



בצר לה, פנתה הצעירה לעמותה לקידום בריאות מינית “לדעת לבחור נכון”, שבין היתר מספקת ליווי וייעוץ לנשים העוברות תהליכי הפלה. בתגובה, פנתה מנכ”לית העמותה דינה שלו במכתב להנהלת המחוז של קופ”ח מאוחדת, שבו היא מדגישה כי הנוהל נעשה “בניגוד לזכותה של האישה לקבלת החזר בחוק ותוך חדירה לפרטיותה, וזכותה לקבל החלטות הנוגעות לגופ'ה ולפריון שלה”. אף שהמכתב התקבל בקופ”ח לפני כשבועיים, הוא טרם נענה.



דינה שלו



כמו כן, יצוין כי בעוד שהחזר עלות הוועדה, בגובה של כמה מאות שקלים, מותנה בהצגת אישור על שימוש באמצעי מניעה, לקופה אין אפשרות להתנות התחייבות להליך הפסקת ההריון עצמו, שעלותו מגיעה לכמה אלפי שקלים. עם זאת, שתי הפעולות בדרך כלל נעשות באותו מפגש עם מזכירות הקופה, ולדבריה של שלו, “במקרה הזה הם משתמשים בהחזר של הוועדה ככלי לחנך נשים ולוודא כי הן משתמשות באמצעי מניעה. זו פטרונות, חדירה לפרטיות וכפייה. זה לתפוס נשים כשהן במצב רגיש ופגיע.



“מעבר לכך, זה אבסורד, כי מה אם ההריון היה כתוצאה ממגע מיני לא רצוי מבחינת האישה? ומה אם היא בכלל לא מתכוונת לקיים יחסי מין בזמן הקרוב? אז מה, עכשיו יחייבו אותה לפתוח את הלב בפני המזכירה הרפואית כדי שאולי יתחשבו בה? זו הסללה לכיוון מאוד מסוים של אמצעי מניעה, כי יש נשים שבוחרות להשתמש באמצעים טבעיים או ללא מרשם”.



מקופת החולים נמסר: “במאוחדת מציינים כי הפלה היא אמצעי למניעת ילודה הכי פחות בריא לאישה, ומכאן הצורך להפנות את הנשים לביקור אצל גניקולוג/ית להיוועצות בנוגע לשימוש באמצעי מניעה בריאים יותר ומותאמים לאישה. אין כאן כל התיימרות חינוכית, מוסרית או דתית, אלא המלצה רפואית עניינית לחלוטין, שכל תכליתה שמירה על בריאות האישה. הדבר תקף שבעתיים באזורים שבהם מסיבות תרבותיות קיימת מודעות מופחתת לאפשרויות מניעת ההריון מלכתחילה”.



בתוך כך, לאחר מספר שביתות של עובדי קופ”ח מאוחדת ומשא ומתן שהתקיים בחודשים האחרונים, הודיעה אתמול הקופה כי הגיעה להסכמות עם עובדיה על הסכם שכר קיבוצי, בעלות שתגיע לכדי 70 מיליון שקל בשנה. ההסכם, שעודנו נתון לאישור משרדי האוצר והבריאות, אמור לצמצם פערי שכר בקופה, על ידי קביעת שכר מינימום שיעמוד על סך 5,800 שקל. במקביל לתנאי הסכם השכר הקיבוצי, תימשך ההצמדה להסכמי המסגרת הארציים ולשכר במגזר הציבורי, כך שהשכר ימשיך ויגדל בתקופת ההסכם.



“העובדים הם שותפים אסטרטגים החיוניים להצלחת הארגון”, אמר אתמול מנכ”ל מאוחדת זאב וורמברנד. “מערכת הבריאות הציבורית מתמודדת מול מציאות של תת־תקצוב חמור, ולמרות זאת, כפי שמוכיח ההסכם שגובש, אנו מחויבים להמשיך ולהתמיד בצמצום פערי השכר בתוך הקופה ובמיוחד אל מול ארגוני הבריאות האחרים במערכת הציבורית”.