בעוד נורבגיה כולה חוגגת 50 שנות נישואין למלך הארלאד החמישי והמלכה סוניה, במלון 'גרנד הוטל' בלב אוסלו הבירה, התקיים אתמול (רביעי) טקס מיוחד של הצבת פריט אומנותי בדמות חנוכיית זהב, בגובה של כ-65 ס"מ, בלובי המלון. 'גרנד הוטל' הוא המלון היוקרתי ביותר בנורבגיה – המקבילה הישראלית למלון האירוח הרשמי 'המלך דוד' בירושלים - ומוכר כמלון האירוח של הממשל המקומי, שבו לנים ראשי מדינות ונשיאים. המלון ידוע ברחבי העולם בעיקר בשל העובדה שמידי שנה מתקיימת בו המסיבה הרשמית לכבוד קבלת פרס נובל לשלום.



על פי המסורת, מקבל הפרס עומד על המרפסת הצופה למרכז העיר, ומנופף לקהל לשלום. לאורך השנים קיבלו גם ראשי ממשלות ישראל המנוחים מנחם בגין, יצחק רבין ושמעון פרס את פרס נובל לשלום. לאור מעמדו ההיסטורי של המקום, החליטו בני משפחת פיליפסון מניו-יורק שבארצות הברית, במקור מאוסלו, להעניק לגלריית המלון פריט אומנות יהודי: מנורת זהב מרשימה, 24 קראט בגובה של 65 סנטימטרים.



שיתוף הפעולה בין המלון בעל העבר ההיסטורי לקהילה היהודית החל כבר לפני שנתיים, במה שהוגדר כאירוע המשמעותי ביותר בחיי הקהילה היהודית באוסלו: תהלוכת סיום והכנסת ספר תורה, שנערכה ברחוב הראשי בעיר ומשם לבית חב"ד. זקני הקהילה ציינו אז שתהלוכת הכנסת ספר תורה, היא אירוע שמעולם לא התרחש על אדמת נורווגיה. לאחר התהלוכה הסבו המשתתפים לסעודת מצווה באולם המרכזי של המלון, מקום בו נערכת מסיבת קבלת פרס נובל, ואשר נפתח רק פעמים בודדות בשנה.



"הכנסת ספר התורה, הייתה האירוע הבינלאומי הראשון לאחר שיפוץ המלון" אומרת גב' אנג'ליקה מנטז דה-אוקה, המנהלת העסקית של המלון. "האירוע נערך בהשתתפות אורחים רבים מכל העולם. כשמר וגברת פיליפסון הביעו את רצונם לאחר האירוע, לתת לנו את החנוכיה - מתנה כל כך נפלאה בתור תודה, הבנו שמדובר במתנה שהולמת את המלון ואת ההיסטוריה העשירה שלו, כמי שמסמל את פרסי נובל העולמיים לשלום".



וכאילו לא די בזאת, בצעד יוצא דופן נתלתה היום תמונתם של שליח חב"ד במדינה הרב וילהלם ושל מר פיליפסון כשהם מחזיקים את ספר התורה, בהיכל התהילה של המלון, סמוך לדיוקנותיהם של הדלאי-לאמה, ניל אמסטרונג, מנחם בגין ולאונרדו כהן. "העובדה שהמלון תלה כאן את תמונתו של הרב, היא פשוט בלתי נתפסת. זה חסר תקדים" אמרה יאנה יפה, תושבת אוסלו.



תמונת הרב תלויה על הקיר. צילום: Joseph Pessar



עד 1856 ליהודים היה אסור להתגורר בממלכה הנורווגית, אבל אז השתנתה החוקה בעקבות לחץ ציבורי של המשורר הנורווגי הגולה הנריק ורגלנד. יהודים, בעיקר מליטא החלו להגיע למדינה והקימו בה גרעין יהודי קטן שמהווה עד היום את הקהילה היהודית בנקודה הצפונית ביותר על פני כדור הארץ. השחיטה היהודית בה אסורה גם כיום, אבל הקהילה היהודית מונה כ-2,000 נפש, המספר הגבוה ביותר מאז ומעולם.



שליח חב"ד למדינה הרב שאול וילהלם הוא הרב היחיד המתגורר במדינה באופן קבוע. לדבריו, למרות שמדובר במדינה אירופית מפותחת מאוד, קיום אורח חיים יהודי כאן הוא אתגר יומיומי. "אחוזי ההתבוללות כאן הם כנראה הגבוהים בעולם ועומדים על 95% והעבודה שלנו נועדה להנחלת המסורת וחיזוק המסורת היהודית. "אירועים כאלו", אמר וילהלם, "גורמים לציבור היהודי שלא לחשוש עוד מלחשוף את יהדותו ולהבין שמדובר במשהו שיש לו קונצנזוס והכרה בציבוריות הנורווגית".



גונן בוטל, ישראלי המתגורר באוסלו מזה כעשרים שנה המשמש מנהל פעילות חברת התעופה הפולנית LOT במדינה אומר כי וילהלם הוא עדות לכך, שניתן לקיים אורח חיים יהודי גם בנורווגיה – שהיא הנקודה הצפונית בעולם שבה קיימת קהילה יהודית.



ניר גלעד, אדריכל ומעצב פנים שמנהל את חברת Nous design בלונדון, הגיע במיוחד לאירוע יחד עם חברתו היהודיה המתגוררת באוסלו. "זה אירוע היסטורי וחשוב מאין כמוהו" הוא אומר. "ה'גרנד הוטל' הוא מבנה היסטורי והעובדה שהמנורה תהיה מוצבת בגלריה שלו, מהווה ציון דרך בהכרה של תרומת העם היהודי להפצת האור בעולם, לטובת האנושות כולה".



הרב משה קוטלרסקי, המנהל את מערך השליחות של חב"ד בעולם מציין כי אירוע הצבת המנורה נערך למחרת היום בו התבשרנו כי עיריית אוסלו העניקה אישורי בנייה לשיפוץ מבנה בית חב"ד החדש שפועל עם בני הקהילה המקומית, ועם ישראלים שהיגרו לנורווגיה. האישור ניתן לאחר מאבק ארוך וסבכים בירוקרטיים והשיפוצים שיחלו עוד לפני ראש השנה, צפויים להסתיים בתוך 8 חודשים.