אלפי בני אדם התאספו הערב (שבת) בכיכר רבין, במסגרת המחאה נגד הצבת אסדת הגז "לווייתן" סמוך לחוף בן דור. המפגינים קראו לממשלת ישראל להרחיק את האסדה מהחוף תוך שהם אומרים: "הציבור בישראל דורש שבריאות ובטיחות האזרחים תהיה במקום הראשון בסולם סדרי העדיפויות הלאומי. לא תוקם אף אסדה לזיקוק גז בקרבת החופים הישראליים".



חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני), שהשתתפה בהפגנה, תקפה את שר האנרגיה יובל שטייניץ, והאשימה אותו בהעדפת האינטרסים של חברות הגז על האינטרסים של הציבור הישראלי. "הגז הוא משאב טבע שיצעיד את מדינת ישראל אל עבר משק אנרגיה נקי יותר ויבטיח הפחתה של זיהום האוויר. פיתוח מאגר לוויתן היה פזיז ולא נלקחו בחשבון ההשלכות הבריאותיות והסביבתיות של הקמת אסדה בסמוך לחוף. אסדה קבועה כ-9 ק"מ מחופי ישראל תפלוט כמויות זיהום ברמה שטרם ידענו והכרנו והסיכון לזיהום מי הים הוא גדול וחמור". 



הוא מפחד? יובל שטייניץ, צילום: מרק ישראל סלם
הוא מפחד? יובל שטייניץ, צילום: מרק ישראל סלם



"שטייניץ - תפסיק לפחד מנובל אנרג'י"



"אנחנו רוצים את הגז בישראל אבל חשוב לומר -  אסדה כזו תסכן את בריאותם של כל תושבי מישור החוף ותאיים לזהם את חופי ישראל היפים", אמרה והוסיפה, "אני קוראת לשר האנרגיה, שטייניץ תפסיק לפחד מנובל אנרג'י. זה הזמן להחזיר את הגלגל לאחור ולפתוח את ההסכם כך שביחד עם הציבור נגבש תוכנית משולבת לפיתוח לוויתן. תוכנית שתבטיח את הגז לישראל ואת הביטחון לסביבה ולתושבים. הסיכון גדול מדי כדי שנפחד לחשב מסלול מחדש".



מנכ"לית עמותת צלול, מאיה יעקבס, הוסיפה: "התכנסנו הערב בדרישה להרחקת האסדה מהחוף, ובמאמץ למנוע את הפקרת הים והחופים בקידוחי גז ונפט. משרד האנרגיה מנהל את הקידוחים בים באופן אנטי-סביבתי בוטה ומסוכן, שמונע מהמשרד להגנת הסביבה למלא את תפקידו בלב ים, מונע מהציבור מידע על דליפות ומונע מהציבור לקחת חלק בהליכי התכנון, כנהוג ביבשה".



"לצד הפקרת הים, גם ערי ישראל, הישובים הכפריים והשטחים הפתוחים מופקרים על ידי תכניות בינוי דורסניות שמוביל שר האוצר, תוך התעלמות חמורה משיקולי סביבה ובריאות-הציבור. תכניות אלה יגרמו לעליית טמפרטורות בערים, לזיהום אוויר, בזבוז מים, זיהום הים והנחלים, לבנייה בחופים, לפקקי תנועה שרק ילכו ויתארכו, ולפגיעה חמורה באיכות החיים במדינת ישראל", סיימה יעקבס את דבריה.