אללין קסה, בן 40, נשוי ואב לארבעה, חבר בקהילת שארית יהודי אתיופיה הממתינים לעלייה, הגיע לישראל בנסיבות עצובות – לבקר את אמו הסובלת ממחלה קשה, שאותה לא פגש 20 שנה. כשלושה ימים לאחר שהגיע, האם נפטרה.

כשביקש לבוא לארץ דרש ממנו משרד הפנים לשלם ערבות של 30 אלף שקל כדי להיכנס לישראל, ובעיקר כדי להבטיח את שובו לאתיופיה. הכסף גויס, והוא נשאר כאן כחודש וחצי, עד לאחר השלושים לאמו, ואז נפרד שוב מאביו ומחמישה מאחיו, החיים בישראל, ושב לאתיופיה. זאת מאחר שלפי מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, "מדינת ישראל מתעלמת מהחלטת ממשלה מס' 716, שקבעה להעלות את שארית יהודי אתיופיה".

סלומון אזנה (35), נכדה של הנפטרת ואחיינו של קסה, הוא שגייס את הכסף, עם בן דוד נוסף, מחסכונותיהם, והפקידו אותו כערבות. "אמרו לנו שייקחו את הכסף אם הוא לא יחזור לאתיופיה, שהם חוששים שהוא יישאר", מספר אזנה. "אמרנו להם שיש לו שם ילדים ואישה, איך יישאר פה? הם אמרו שככה זה ולא רצו לאשר לו להיכנס בכלל, אז הלכנו לרופא, להביא אישור שהמצב שלה קשה, והגשנו למשרד הפנים. הוא נמצא שם 20 שנה, מחכה לעלות כמו כולם.

התחושה היא של עלבון, השפלה, גזענות. אם הוא היה צרפתי או אמריקאי לא היו עושים את זה. שלושה ימים אחרי שהוא הגיע, אמו נפטרה. בקושי הספיק לדבר איתה. יש לו באתיופיה עוד שני אחים שלא זכו לראות את האמא בפעם האחרונה".


אמו של אללין קסה. צילום: מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה


מרשות האוכלוסין וההגירה אומרים בתגובה: "מדובר בתייר מאתיופיה שהגיע מלכתחילה לתקופה קצובה לצורך השתתפות בהלוויה של אמו. לא דובר בשום שלב על סיבה אחרת. ככלל, נדרשת ערבות רק כאשר קיים חשש להשתקעות וכך גם במקרה זה. העובדה שטרם הוכיח זכאותו אינה מהווה סיבה שתייר שהתחייב לצאת בזמן יפעיל את כל כלי התקשורת כדי לא לצאת בהתאם להתחייבות".

בתוך כך נפטר השבוע ממחלה בעיר גונדר שבאתיופיה קינדה מולו, יהודי בן 53 הממתין לעלייה. מולו הוא חבר קהילה פעיל ומכובד, שאחיו חיים בישראל. הוא חיכה לאישור עלייה וכבר זומן לראיון מקדים. בגלל עינוי הדין והסחבת בטיפול בעלייתו, מחלתו לא טופלה כראוי, מאחר שבבתי החולים בגונדר חסרים פריטי מכשור רפואי בסיסיים.