לוויין התקשורת החדש, "עמוס 8", יפותח וייבנה בישראל בסיוע מימון מהמדינה, כך הודיע היום (שני) שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס. "ההחלטה היא בעלת משמעות אסטרטגית ארוכת טווח ועונה על צרכים קיומיים חיוניים למדינת ישראל", ציין אקוניס. "פיתוח וייצור הלוויין בישראל יאפשרו שמירת עצמאות מוחלטת בתחום התקשורת הלוויינית. כמו כן, בנייתו פה תשמר ידע ומומחיות בתחום שנרכשו במשך עשרות שנים בתעשייה המקומית".



במשרד המדע ציינו עוד כי משמעות ההחלטה היא שהידע שנצבר בתחום התקשורת יישמר בישראל, וכי לישראל תהיה שליטה מוחלטת בלוויין. בנוסף, איכות השידור לקהל הלקוחות של לוויין התקשורת ישתפר ויורחב, והפיתוחים החדשניים שיפותחו ישליכו גם לפרויקטים טכנולוגיים נוספים, וישפרו את התחרותיות של תעשיית החלל הישראלית בעולם.



אקוניס הבהיר כי ההחלטה לממן את בניית הלוויין עולה בקנה אחד עם המלצות הוועדה המיוחדת שהקים בדיוק לפני שנתיים, בעקבות התפוצצות הלוויין עמוס 6 על כן השיגור בארה"ב. על פי המלצות הוועדה, המתווה המיטבי הלוקח בחשבון את כלל הצרכים אל מול העלות למדינה, הוא שימוש בלווייני תקשורת מסחריים מתוצרת ישראל, והפעלתם באמצעות חברה ישראלית.  



הדמייה של הלוויין "עמוס 8". צילום: דוברות התעשייה האווירית



"הידע הטכנולוגי שיצטבר בעקבות העבודה על פרויקט זה, יאפשר לתעשיית החלל הישראלית כולה להתחרות טוב יותר בשוק החלל המתפתח, ולהשיג יתרון שיחזק את איתנות תשתית החלל בישראל", אמר מנכ"ל המשרד וזאן. יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר, אמר: "אנו מברכים על אישור הממשלה לבניית לוויין התקשורת הבא של מדינת ישראל בתעשייה האווירית. 'עמוס 8' יהיה הלוויין הדיגיטלי המתקדם ביותר שנבנה אי פעם בארץ, ויבטיח יכולות מיטביות בתחום הלוויינות למדינת ישראל".