שולט בצבא - לא נגוע בפוליטיקה: לרגל השנה החדשה ניסים משעל שוחח עם שדרני 103fm על השנה שחלפה וביקש שיבחרו את איש השנה שלהם. ובמי בחר הפרשן הצבאי הוותיק של חברת החדשות רוני דניאל? כן, הערכתם נכון. ברמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט.
דניאל, המגיש מדי שבוע את 'הקבינט' כאן ב־103fm, הודה כי בחר באיזנקוט בתום 4 דקות הרהור. "אמנם השמירה על הביטחון לא שייכת לאדם אחד אלא לאלפי חיילים, אבל אני חושב שגדי איזנקוט היטיב להוביל את הערכים של הצבא גם כשהיו עליו התנפלויות, כמו בפרשת אלאור אזריה לדוגמא. איזנקוט הוא דמות מאוד ערכית, מקצועית וחדה".
מה הוא עשה מבחינת הצבא?

"לא אכנס לפרטים, כי כפי שאמרתי זה לא מעשה של איש אחד. הצבא חזר להתאמן כפי שלא התאמן הרבה מאוד שנים. נעשו בצבא שינויים ארגוניים שנראים לי בכיוונים הנכונים. הוא זה שמוביל את הדברים. היום בצה"ל לא ייעשה דבר אילו הרמטכ"ל לא מאשר אותו".
רוני דניאל הזכיר, כאמור, את פרשת אלאור אזריה כאחת מנקודות המבחן המשמעותיות שבהן נתקל איזנקוט במהלך כהונתו כמפקד הצבא. "בפרשה הזו התקיימה מלחמה סביב הערכים הכי בסיסיים של הצבא. הלבישו את תמונתו במדי אס.אס ואיחלו לו מיתות שונות ומשונות, והוא לא מיצמץ ולא התנדנד. זו הייתה המלחמה הכי חשובה השנה במטרה לשמור על ערכיו ואופיו של הצבא מפני כל מי שמנסה לערער".
נושא נוסף שבו שולט הרמטכ"ל היטב הוא הגזרה הצפונית. צה"ל פועל לא פעם מעבר לגבול הצפוני. במקרים אחרים תקיפות בלב סוריה מיוחסות לישראל, ללא אישור רשמי לכך. "אינזקוט היה אלוף פיקוד הצפון ולכן הוא מכיר את הזירה מכל הכיוונים והצדדים", אמר רוני דניאל, "בימינו יש נטייה לתלות דברים באדם בודד. הוא אמנם מקבל את ההחלטות ולכן הוא איש השנה שלי אבל בצבא מדובר במלאכה של הרבה אנשים. אין ספק שתרומתו של איזנקוט כמי שעומד בראש הצבא היא מכרעת".
מה שאני אוהב אצל איזנקוט הוא שהוא לא נגוע בחיידק הפוליטי.
"אתה כל כך צודק באמירה הזו. כשמישהו מגיע להיות מזכיר צבאי של ראש ממשלה, מלוות אותו חרדות שהוא נכנס כקצין צבא ויוצא כפוליטיקאי. איזנקוט נכנס נקי ויצא נקי. לא עניין אותו אם הוא פופולארי או לא - וזה תענוג לראות את זה. אני מקווה מאוד שהבאים אחריו יהיו דומים".
 
מי יהיו אחריו?
"אני פשוט לא יודע. אני יכול לומר שלפסול את מועמדתו של יאיר גולן בעקבות הדברים הכל כך נכונים שאמר זה יהיה לא נכון".
יש לו סיכוי? אם זה היה תלוי בך, במי היית בוחר?
"זה רציני מכדי להפוך את זה לרולטת ניחושים. אני לא חושב שיש לי מספיק נתונים כדי לקבוע מי לדעתי צריך להיות הרמטכ"ל הבא. אנחנו, העיתונאים, צריכים להיות קצת יותר צנועים כי אנחנו לא יודעים הכל. אני גם חושב שהאמירה של שר הביטחון שהוא החליט אך לא יאמר מי הרמטכ"ל הבא הייתה מיותרת. זה לא קרקס אלא עניין רציני".