לפחות 29 בני אדם, בהם אנשי משמרות המהפכה, נהרגו היום (שבת) בפיגוע ירי אותו ביצעו ארבעה חמושים במהלך מצעד צבאי בעיר אהוואז שבדרום מערב איראן ו-60 נוספים, בהם נשים וילדים שהגיעו לצפות במצעד, נפצעו, כך לפי דיווחים בכלי התקשורת במדינה. לפי דיווח בסוכנות הידיעות פארס, שלושה מהחמושים נורו למוות במהלך האירוע. רוב התושבים בחבל אהוואז בו אירע הפיגוע הם ערבים סונים שמוחים כבר תקופה ארוכה נגד השלטון בטהרן.



מספר שעות לאחר אירוע הירי, ארגון המדינה האסלאמית קיבל על עצמו אחריות לביצוע הפיגוע, כך לפי סוכנות הידיעות עמאק. קודם לכן, גם הארגון הערבי "ההתנגדות הלאומית של אהוואז", שמתנגד למשטר האיראני, הודיע כי הוא זה שעומד מאחורי המתקפה. למרות זאת, האיראנים מפנים אצבע מאשימה לארצות הברית וישראל. שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, התייחס לפיגוע ואמר כי "משטר זר גייס, אימן וחימש את הטרוריסטים". עוד הוסיף זריף: "איראן תגיב במהירות ובנחישות על מנת להגן על אזרחים איראנים".

פיגוע ירי באיראן. צילום: AFP


רוסיה במסר לישראל: "מוקדם מדי לדעת איך ייראו היחסים בעתיד"



דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, התייחס אמש למפגש בין הבכירים הרוסים למשלחת תקרית הפלת המטוס הרוסי בשמי סוריה, ואמר כי עדיין מוקדם לקבוע מה יהיה הצעד הבא של רוסיה. "זה מוקדם מדי לשאול על זה, צריך לשאול את משרד הביטחון", אמר פסקוב לכתבים במוסקבה בתשובה לשאלה על היחסים העתידיים בין ממשלות רוסיה וישראל. כמו כן, פסקוב גם אישר כי הנשיא פוטין "מודע למידע" שהוצג בפגישה בפני הבכירים הרוסים, אך הוסיף כי ישנם "נתונים מיוחדים" שרק מומחים צבאיים יכולים לנתח.



בתוך כך, משרד ההגנה הרוסי יפרסם מחר את השתלשלות האירועים שהובילה להפלת המטוס הרוסי בתחילת השבוע, כך נמסר היום בסוכנות הידיעות הרוסית RIA. ערוץ אל מיאדין הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה דיווח כי ברקע הפלת המטוס הרוסי בשמי סוריה בתחילת השבוע, רוסיה מתכוונת לסגור את המרחב האווירי שבשליטה טריטוראלית סורית בים התיכון, לאחר תום התמרונים האוויריים שהיא עורכת, אותם היא צפויה לסיים ביום רביעי הקרוב.



לפי הדיווח, רוסיה מתכוונת לסגור את המרחב האווירי בתגובה להפלת האיליושין 20, מטוס הביון הרוסי שעליו היו 15 אנשי צוות שנגרמה מאש נ"מ סורית לאחר תקיפה ישראלית בלטקיה. 



פוטין ונתניהו. צילום: רויטרס



אבו מאזן ואולמרט נפגשו: "היחיד שמסוגל לממש את פתרון שתי המדינות"


יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נפגש אמש עם ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט בפריז. לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית "וואפא", אולמרט ציין במהלך הפגישה כי אין חלופה פרט לפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי פלסטיני וכי אבו מאזן הוא האדם המתאים ביותר לקיום לתהליך השלום. "הוא האיש שיכול לעשות זאת ורוצה להשיג זאת, הוא נלחם בטרור כי זה חלק ממחויבותו להגיע לשלום. כולם צריכים להבין שאין תחליף לפתרון שתי המדינות ושהנשיא עבאס הוא היחיד שמסוגל לממש אותו", אמר אולמרט.



עוד הוסיף אולמרט כי המנהיג הפלסטיני מעולם לא דחה את התוכניות שהוצגו לו במהלך המשא ומתן בתקופת שלטונו. "הוא לא אמר 'לא' ולא אמר 'כן', אך אם הייתי נשאר בתפקידי זמן רב יותר היינו יכולים להגיע לפתרון".



אבו מאזן ואולמרט. צילום: רשתות ערביות



עימותים בגבול עזה: חייל נפצע קל מרסיס, "פלסטיני בן 20 נהרג"

חייל צה"ל נפצע אמש באורח קל כתוצאה מפגיעת רסיס במהלך עימותים בין חיילים לפלסטינים בגבול רצועת עזה, ופונה לקבלת טיפול בבית החולים. בתוך כך, במהלך המהומות, שבמהלכן התקהלו כ-10,000 פלסטינים במספר מוקדים לאורך הגדר, נהרג צעיר פלסטיני בשנות ה-20 לחייו, כך לפי משרד הבריאות הפלסטיני, שדיווח על כ-320 נפגעים. לנוכח האירועים, מסרו בצה"ל, בוצעו מספר תקיפות באמצעות כלי טיס של צה"ל במרחב צפון הרצועה.



לפי דובר צה"ל, במהלך המהומות השליכו המפגינים מטענים ורימונים, הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר לוחמי צה"ל וגדר המערכת. כמו כן, בוצעו מספר נסיונות חציה של גדר המערכת, כאשר מנגד לוחמי צה״ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש.



עימותים בגבול הרצועה. צילום: רויטרס



לאחר שאושרו עבודות הרכבת בשבת: החרדים הפגינו בבני ברק

עשרות אלפי חרדים קיימו תפילת מחאה אמש במספר מוקדים בבני ברק במחאה על אישור המשך עבודות הרכבת הקלה בשבת הקרובה במתווה הרכבת הקלה בעיר. בצומת ז'בוטינסקי-רבי עקיבא בעיר התאספו אלפים שפתחו בתפילות ושרו שירי שבת, מה שהביא לסגירת צירים מרכזיים על ידי המשטרה, בהם ז'בוטינסקי מצומת בן גוריון עד גהה, וכביש 4, בין צומת תל השומר לצומת גהה.



שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, לימור ביבי, קיבלה ביום שישי בצהריים את עמדת נת״ע, לפיה עצירת פעולות המינהור בתוואי הרכבת הקלה בבני ברק עלולה לסכן חיי אדם, והתירה את המשך הכרייה גם בשבת, לרבות מתקן הדייס שנמצא מעל פני הקרקע.


חרדים מפגינים בבני ברק. צילום: ניר קידר



כ- 100 אלף מטיילים פקדו היום את שמורות הטבע והגנים הלאומיים. בין האתרים הבולטים היו הגנים הלאומיים: אשקלון, קיסריה, ירקון תל אפק וגן השלושה. שמורות הטבע הבולטות: עין גדי, שניר והבניאס.