ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שב במהלך חג הסוכות לכותרות, לאחר ששוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בתוכנית מיוחדת לחג, 'בסוכה של ניסים משעל' ברדיו 103FM, בחר אולמרט לצרף אושפיזין מכיוון אחר: ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל.



"הוא חבר שחסר לי", אמר אולמרט בגילוי לב, "דגן נפטר לפני יותר משנתיים ממחלה קשה. אפשר בהחלט לומר עליו שהוא אחד מהגיבורים הגדולים של מדינת ישראל. לא היו רבים כמוהו. אנחנו נמצאים בתקופה שבה מידי יום נחשפים חלקית מבצעים עלומים שמיוחסים למדינת ישראל ולמוסד. אנחנו מתמודדים עם בעיות שעלולות להיות קשורות לנושאים שבחלקם הגדול היה מעורב גם חברי מאיר דגן".





אני רוצה לקחת אותך לאחד המפגשים הדרמטיים ביניכם כשהוא היה ראש המוסד ואתה היית ראש הממשלה. באותה עת הוא ביקש ממך פגישה דחופה שבה חשף בפניך את המתקן הגרעיני בסוריה. איך הגבת?
"זה נכון. עשרה ימים קודם לכן הטלתי על המוסד לבצע פעולה כלשהי במקום מסוים מתוך ציפייה שאולי היא תפענח חלק מהחשדות שהיו קיימים במוסד ובאמ"ן בנוגע לפעולה הסורית בנושא הגרעין. במהלך תקופה ארוכה הצטברו כל מיני פיסות מידע על כך שאולי יש אפשרות לפעילות סורית בנושא גרעין - אך לא הייתה לנו ידיעה מובהקת. דגן ביקש את אישור הפעולה, הציגו בפניי את הפעולה, את היעד שלה, את אופן הביצוע הכולל ואת המשתתפים - אישרתי אותה ואיחלתי בהצלחה".



הפעולה הייתה אמורה להביא את ההוכחה שהסורים אכן מתעסקים בגרעין?
"לא ידענו שהפעולה הזו תביא את ההוכחה, אך המטרה שלה הייתה להגיע למידע שכזה. פעולה שכזו לא נמשכת הרבה זמן. היא ממוקדת, מהירה ומיועדת להגיע לנקודה מסוימת שבה יש אפשרות לשאוב מידע - ואז היא נגמרת. יומיים אחרי שאושרה הפעולה דגן התקשר אליי לבשר לי שהפעולה בוצעה ושהם מבצעים בדיקות על החומרים שנמצאו. כאן קרה דבר מצחיק וחסר תקדים. בטעות בצירוף של הנסיבות לא נגעו בחומר הגולמי שנאסף במשך כמה ימים. רק אחרי שפענחו אותו גילו דברים שהיממו את כולנו. אז מאיר דגן ביקש פגישה איתי בדחיפות והגיע יחד עם סגנו, תמיר פדרו, ומי שהיה ראש המודיעין של המוסד, אמנון סופרין. השלושה הציגו לי את הממצאים באופן שאי אפשר היה לטעות בהבנתם".



הזכרת שדגן בא אליך בהרבה מבצעים נועזים ואתה כראש הממשלה נדרשת לאשר אותם ואף נפגשת עם הגורמים שיוצאים לפעולות
"גם עם הלוחמים לפני שהם יצאו למשימה ולעיתים גם לאחריה".



אני רוצה לשאול אותך לגבי חיסולו הדרמטי של רמטכ"ל חיזבאללה, עימאד מורנייה, ושל העוזר הבכיר של הנשיא אסד, מוחמד סלימאן. אלו שני חיסולים דרמטיים, מסובכים ומורכבים. אתה רואה בזה כהישגים הגדולים של מאיר דגן ז"ל? על פי פרסומים זרים אתה זה שאישר את המבצעים הללו

"לא כל מה שמתפרסם באופן כזה או אחר במקורות זרים יכול להיות נושא לתגובה אישית וישירה שלי. אני כן יכול לומר שבתקופה שהייתי ראש הממשלה בוצעו מאות מבצעים על ידי כל גופי הביצוע הביטחוניים במדינת ישראל. המוסד הוא פועל מרכזי אך לא פחות מכך גם צה"ל ואמ"ן. בוצעו המון מבצעים שסרטי ג'יימס בונד ייראו כמו משחקי ילדים לידם".



אני אגלה לך סוד, ביניהם היו גם שני המבצעים הללו
"המבצעים שבוצעו על ידי לוחמי ישראל נעשו על ידי אנשים אמיצים מאין כמוהם. אנשים מוכשרים, מתוחכמים ואמיצי לב. אילו המבצעים היו מתפרסמים לציבור הם היו גורמים לתדהמה אדירה ולסיפוק עצום לתושבי מדינת ישראל שאוהבים את המדינה וגאים ביכולותיה. היות ואני לא יכול להיכנס לפרטים אני לא יכול לכלול את שני המבצעים הללו. אם פרטי המבצעים היו נחשפים, הציבור היה עושה פסלי זהב בדמותם של מאיר דגן ורבים אחרים מלוחמי אמ"ן".



ובצדק. פסל זהב נוסף מגיע למאיר דגן על המלחמה שלו בגרעין האיראני. אומרים שהמלחמה שלו הצליחה לדחות בכמה שנים את האיום האיראני על ישראל
"מאיר במשך שנים נהג שלא לדבר על מבצעים שהוא פיקד עליהם וכך גם אני. היום יש נטייה לדבר על מבצעים עוד לפני שמסיימים אותם ואני לא בטוח שזה הדבר הנכון לעשות. מי שצריך לדעת על המבצעים יודע, ומי שחוטף את המכה מרגיש את הכאב היטב ויודע מי מסוגל לבצע מבצעים מהסוג הזה ומי לא. להיכנס לפירוט, להציג סרטי וידאו ועוד זה נראה לי לא נכון בהיבט הביטחוני וההרתעתי. מי שחזק לא צריך לצעוק, שומעים אותו גם כשהוא מדבר בלחש. מי שמרגיש צורך לצעוק, לאיים ולהזהיר יוצר הרגשה שהוא צריך לשפר את הביטחון העצמי שלו".



אם אני מבין אותך נכון, המצגת שביצע ראש הממשלה יחד עם ראש המוסד על הישג החומרים מהגרעין האיראני באיראן הייתה טעות?
"למוסד בתקופה האחרונה יש הישגים גדולים מאוד. בראשו עומד אדם ראוי שמוביל את המוסד במסלול הנכון והוא עושה דברים גדולים. אני מציע שהדוגמא שמאיר ופרדו השאירו אחריהם תשמש למופת".