ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) בישיבת שרי הליכוד לדיווחים על הקדמת הבחירות. "אני שומע ששואלים אם יש בחירות ומתי. התשובה היא שאין החלטה", אמר נתניהו. ראש הממשלה הוסיף כי העניין יידון בימים הקרובים.

נתניהו התייחס בישיבת הממשלה לפיגוע הירי באזור התעשייה ברקן. "מדובר בפיגוע טרור מאוד קשה, שבו נרצחו שני ישראלים באכזריות רבה וגם נפצעה אזרחית שלישית. כוחות הביטחון נמצאים במרדף אחרי הרוצח הנתיב אני בטוח שיתפסו אותו ואני בטוח שנעמיד אותו לדין", אמר. "אני רוצה לשלוח בשמי ובשם הממשלה תנחומים לשני הנרצחים ותקוותנו להחלמה מהירה של הפצועה". 

ראש הממשלה התייחס גם למתיחות עם רוסיה סביב המצב בסוריה: "לפני זמן קצר שוחחתי עם הנשיא פוטין. סיכמנו להיפגש בזמן הקרוב כדי להמשיך את התיאום הביטחוני החשוב בין הצבאות. ישראל תפעל כל העת כדי למנוע מאיראן להתבסס צבאית בסוריה וכדי למנוע ממנה להעביר נשק קטלני לחיזבאללה בלבנון".
 
שר התקשורת איוב קרא התייחס גם הוא לעניין לפני הישיבה: "ראש הממשלה עד רגע זה לא התבטא לפניי בישיבות סגורות שהוא מעוניין בהקדמת בחירות. כל הנושא הזה ידון עם השותפות. הקו הכללי הוא להגיע לנובמבר 2019". על הפיגוע אמר: "מדובר על אירוע של עובד שעבד במפעל שבעצם קרה שם איזה סכסוך, יש גם רקע לאומני וגם פלילי".
הפגנה נגד חוק הגיוס. צילום: פלאש 90


מוקדם יותר אמרו גורמים בכירים בליכוד ל”מעריב” כי נתניהו כבר החליט להקדים את הבחירות לחורף. “הפור עוד לא נפל, אבל עוד רגע הוא נופל”, טענו. במערכת הפוליטית גוברת הדריכות לקראת הכרעתו של נתניהו אם להקדים את הבחירות, וזאת לקראת פתיחת כנס החורף של הכנסת ביום ב' בשבוע הבא. “הוא יגיד כך או אחרת בישיבת ראשי הקואליציה אבל כל זה יהיה למראית לעין”, אמר אותו שר על סוגיית הגיוס. “בתוך תוכו הוא כבר יודע שהוא מעוניין להקדים את מועד הבחירות לחורף”.

מסתמן כי הכנסת תתכנס למושב החורף ותתפזר זמן קצר לאחר מכן. “הסיכויים לפתור את זה נראים קלושים כרגע”, העריך גורם בכיר, “ונראה שיציאה עכשיו לבחירות עבור נתניהו יכולה להיות טובה פוליטית, אז למה לחכות? גם ככה אם הבחירות יוקדמו לחורף זה אומר שהממשלה והכנסת מילאו ארבע שנים, וזה הישג מצוין”.

מה שעשוי למנוע את ההחלטה להקדים את הבחירות היא ההתחממות בגבול הדרומי, אולם גורמים בליכוד טוענים כי ייתכן שגם הסלמה לא תעצור את המהלך. לפי המועד המקורי, הבחירות לכנסת אמורות להתקיים בנובמבר 2019, אולם על רקע משבר חוק הגיוס מעריכים במערכת הפוליטית כי אם לא תהיה פשרה בנושא, נתניהו יבקש להקדימן. תשובה לשאלה מתי יתקיימו הבחירות עשויה להתקבל כבר ביום ראשון בשבוע הבא, יום לפני פתיחת כנס החורף, בשעה שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, הפלג החסידי ביהדות התורה, תתכנס בבית אגודת ישראל בירושלים כדי לקבוע עמדה בשאלת חוק הגיוס.

בסוף השבוע הודיע מזכיר מועצת גדולי התורה על כינוס המועצה בשבוע הבא. עמדה נחרצת של הרבנים, ובראשם האדמו"רים מוויז'ניץ, סלונים, בעלז וגור, נגד כל פשרה בחוק הגיוס והנחייה שלהם לסגן השר יעקב ליצמן לפרוש מהממשלה אם החוק יועבר, עשויות להביא את ראש הממשלה להתייצב למחרת במליאת הכנסת ולהודיע בפתיחת מושב החורף על פיזור הכנסת והליכה לבחירות מוקדמות.

אביגדור ליברמן, נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אביגדור ליברמן, נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


גורם בכיר באגודת ישראל אמר בסוף השבוע: "נתניהו מחכה בעצם לתשובה מליצמן והחרדים. לכאורה נתניהו יכול להעביר את חוק הגיוס גם בלי אגודת ישראל, אבל הוא הבטיח לליצמן שלא יעשה זאת ולכן כולם מחכים לרבנים. באגודת ישראל יוצאים מנקודת הנחה שאצל נתניהו כבר נפל הפור והוא רוצה ללכת לבחירות. אם העילה לכך תהיה חוק הגיוס, זה לא יהיה טוב לנו אלא ישרת יותר את נתניהו, שיוכל לומר לציבור בוחריו שהוא לא נכנע לדרישות החרדים, וגם את ליברמן, שיוכל לומר למצביעיו שהוא לא התקפל בנושא. לעומת זאת, אם נתניהו יחליט להקדים את הבחירות על רקע החקירות נגדו, עם זה לא תהיה לנו בעיה".


אותו גורם אמר כי גם שותפים אחרים בקואליציה מעריכים שנתניהו החליט להקדים את הבחירות, והשאלה היא רק למתי. "המלחמות הפנימיות בין יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט לבין שר הביטחון אביגדור ליברמן מצביעות על כך שגם הם מעריכים שהבחירות יוקדמו והם התחילו למעשה בקמפיין בחירות".

עם חג החנוכה הקרב ובא צפוי לפוג גם המועד האחרון שהציב בג"ץ לאישור חוק גיוס מתוקן. ליצמן כבר אמר באחרונה שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל תתכנס לאחר החגים כדי לדון בחוק הגיוס. כינוס שבמערכת הפוליטית מעריכים שיקבע את גורל הממשלה - האם הולכים על שינויים בחוק הגיוס או שהולכים לבחירות.