בממשלה מציינים בחגיגיות יתרה את השקתה (שלישי) של תוכנית משרד האנרגיה "להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת" שהשר יובל שטייניץ הציג היום (שלישי) ביחד עם מנכ"ל משרדו, אודי אדירי, ויו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת. אבל בבסיסה של התכנית עומדת הסתמכותו של משק החשמל בישראל לעשרות השנים הקרובות על הגז הטבעי, שהוא אמנם מקור אנרגיה מזהם פי 30 פחות מפחם, אבל עדיין שייך למשפחת הדלקים המאובנים המזהמים את האטמוספירה וגורמים להתחממות כדור הארץ ושינוי האקלים.



"בשנת 2040 צפויים לחיות בישראל כ-13 מיליון אנשים והיא תהיה המדינה הצפופה במערב. בכבישי ישראל ייסעו כ-6.4 מיליון כלי רכב הפולטים גזים רעילים והיקף ייצור החשמל יגדל פי שניים. לכן אנחנו מציגים את התכנית שבבסיסה היעד בתחום החשמל: 80% גז טבעי וכ-20% או יותר מתחדשות ב-2030" בישר השר שטייניץ עם הצגת התכנית.



יעדים שאפתניים אך מנותקים ממשבר האקלים


משרד האנרגיה מציב את שנת 2030 כיעד האחרון לסגירת יחידות ייצור החשמל מפחם בחדרה ובאשקלון ולהביא עד אז את התעשייה להסתמכות של כ-95% מהאנרגיה והקיטור הנדרשים לה על גז טבעי. בתחבורה יעד התכנית שאפתני לא פחות ומדבר על מעבר הדרגתי למכוניות חשמליות ומשאיות גז טבעי, והטלת איסור מוחלט על יבוא מכוניות בדלקים מזהמים יותר כבר החל מ-2030. "יישום התכנית צפוי להביא להפחתה של כ-60% בנזקי זיהום האוויר בישראל וחיסכון שנתי כולל למשק של כ-5.8 מיליארד ₪" אומרים אנשי משרד האנרגיה.



השר יובל שטייניץ. צילום: מרק ישראל סלם
השר יובל שטייניץ. צילום: מרק ישראל סלם



עם זאת, רק השבוע הזהיר פאנל מדעני האקלים הבינלאומי של האו"ם בדוח החריף ביותר שכתב עד היום כי אם האנושות לא תקדם במרץ את הגמילה של הציוויליזציה מדלקים מאובנים, אקלים העולם ישתבש כבר בימי חיינו ברמה כזאת שהאנושות תתקשה כבר להתמודד איתה. הקיץ כבר מתארך ונעשה חם יותר גם בישראל, המשקעים מתמעטים ומגמת המידבור מאיימת על ישראל כשבמקומות אחרים בצורות, שריפות ענק, סופות אימתניות ושיטפונות מאיימים להעלות את מחירי המזון בעולם ולגרום לגלי הגירה המוניים. אבל קברניטי משרד האנרגיה ועמיתיהם במשרד הגנת הסביבה לא שמעו על כך שהגז הטבעי הוא מקור לגזי חממה בדיוק כמו הנפט והפחם מהם הם מנסים, ובצדק, לגמול את ישראל.



מדינות רבות בעולם המערבי מבינות כבר מזמן את מה שבישראל מסרבת הממשלה להבין שאת ההסתמכות של המין האנושי על דלקי המאובנים יש לצמצמם דרסטית. דנמרק כבר מייצרת קרוב ל- 60% מאנרגיות נקיות, פורטוגל וספרד מעל 40%, גרמניה הגיעה ל-35%, בריטניה חצתה את רף ה-30% וגם סין ואוסטרליה משקיעות מיליארדים בצמצום השימוש בפחם ומעבר לאנרגיות מתחדשות. בישראל יעד 20% אמנם גבוה מעט מזה שאליו התחייבה הממשלה בהסכם פריז אבל עדיין מפגר הרחק מאחור. תגליות הגז הטבעי בחופי ישראל אמנם מאפשרות את התכנית לגמילה מהירה יחסית מפחם, אבל חלקו של הגז הטבעי בתמהיל האנרגיה של ישראל גדול מדי ובישראל קיימים הידע והטכנולוגיה כדי להגדיל משמעותית את חלקן של האנרגיות המתחדשות – השמש, הרוח, המים והדלקים הצמחיים – בייצור החשמל, והממשלה מסיבותיה מתעלמת מכך.



במשרד להגנת הסביבה מברכים, ארגוני הסביבה מסתייגים


במשרד הגנת הסביבה מברכים על התכנית. לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין (הליכוד), לא הפריעה הסתירה המובנית בין ההסתמכות הכמעט בלעדית של ישראל על הגז הטבעי המזהם בתכנית והוא בירך את עמיתו השר שטייניץ כשאמר: "ביום שלמחרת פרסום דוח האו"ם בנושא ההתחממות הגלובלית, אני מברך את שר האנרגיה על הצגת מדיניות אנרגיה סביבתית. ניתן להרחיב את היעדים האסטרטגים למשק האנרגיה הישראלי לעשור הקרוב כך שיכללו: הגדלת השימוש באנרגיה מתחדשת, עידוד המשק להתייעלות אנרגטית ועוד".



בארגון "גרינפיס" אומרים מנגד: "תכנית האב של משק האנרגיה היא מכשול למאבק בשינוי האקלים. משמח שלמשק האנרגיה יש לראשונה כיוון מוצהר אשר לוקח בחשבון את בריאות הציבור אבל נותר להצטער על כך שעוצרים באמצע הדרך ומתבססים באופן כמעט מוחלט על הגז אשר פולט כמויות עתק של גזי חממה - בין הגורמים המרכזיים לשינוי האקלים. לא חלפה יממה מפרסום דו"ח האו"ם על ההשלכות ההרסניות של ההתחממות הגלובלית, ושר האנרגיה מתעלם מסוגיה זו ומהקריאה הברורה לשדרג באופן מיידי ומשמעותי את יעדי ישראל לאנרגיה מתחדשת ולהתייעלות אנרגטית" ומוסיפים: "כארגון שהוביל את המאבק לסגירת היחידות הפחמיות המזהמות של חדרה, אנחנו תומכים בסגירת שאר התחנות הפחמיות רק אם יוחלפו על ידי אנרגיה מתחדשת. מוטב לדחות בכמה שנים את סגירתן של יחידות פחמיות אם יוחלפו על ידי אנרגיה מתחדשת ולא על ידי גז".



גם בארגון "מגמה ירוקה" מותחים ביקורת על התכנית: "למרות הכותרת המרשימה, תכנית ה'הצלה' מאנרגיה מזהמת בה מתגאה שר האנרגיה היא חלקית בלבד ולא עוסקת בעיקר. מעבר לגז טבעי הוא חשוב, אך הוא ממש לא הפתרון. אם משרד האנרגיה באמת רוצה לעבור לאנרגיות נקיות היעדים צריכים להיות הפוכים- 80% אנרגיה מתחדשת ו-20% גז טבעי. בנוסף, אם מדינת ישראל באמת שואפת להצלה מאנרגיה מזהמת, יש לקדם מהפכה אמיתית בתחום התחבורה ולא רק שינויים קוסמטיים. מעבר למכוניות המונעות בחשמל הוא הצעד הראשון והמתבקש, אך השלב הבא הוא לתעדף תחבורה ציבורית חשמלית על פני רכב פרטי. משרד התחבורה חייב לראות עצמו כשותף מרכזי במאבק נגד משבר האקלים. למרות זאת, הצהרותיהם של בכירי משרד האנרגיה מסמנים צעדים בכיוון נכון - גמילה מדלקים מזהמים משמעותה סגירת בז"ן, ועל כך אנו מברכים. השבוע פורסם דו"ח של האו"ם המפרט את השלכותיו הקשות של משבר האקלים ומצייר תחזית קשה לעתיד. במידה שמשרד האנרגיה באמת מעוניין להציל את מדינת ישראל מאנרגיה מזהמת, יש צורך בצעדים דרמטיים יותר".