על רקע החיפושים אחר המחבל אשרף נעאלוה, שביצע את פיגוע הירי באזור התעשייה בברקן בו נרצחו קים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי, נפגש היום (שלישי) שר הביטחון אביגדור ליברמן עם מסתערבי יחידת דובדבן, והבטיח כי המחבל, אותו מחפשים כוחות הביטחון בקדחתנות מאז צולם בורח מזירת האירוע, ייתפס בקרוב. 



"נפגשתי היום עם מסתערבי יחידת דובדבן", כתב ליברמן. "עקבתי מקרוב אחר המאמצים הכבירים ללכידת המחבל שרצח את קים לבנגרונד-יחזקאל ואת זיו חג'בי הי"ד. היחידה הזאת עושה דברים דמיוניים, הרבה מעבר לכל ספר מתח. אנחנו מתקרבים אל המחבל, הזמן שלו הולך ואוזל."



גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לחיפושים אחר המחבל, במהלך נאום שנשא בטקס האזכרה הממלכתי לרחבעם זאבי (גנדי). "שלשום איבדנו בפיגוע נוראי את קים יחזקאל וזיו חג'בי, זכרונם לברכה", אמר. "המחבל המתועב הזה, המנוול הזה, ביקש להרוג יהודים, ובה בעת לרסק את החיים המשותפים בברקן. אני סומך על כוחות הביטחון שמשקיעים כל מאמץ לשים את ידם על המרצח, הם ישיגו אותו ונמצה איתו את מלוא הדין".


אחיו של המחבל עדיין נמצא במעצר, ובשב"כ ממשיכים בחקירתו כדי לבדוק האם היה מעורב בתכנון הפיגוע והאם ידע על הכוונה של אחיו ויכול היה לעצור אותו. אחות המחבל שוחררה לאחר חקירה קצרה ותשאול, והוחלט שלא לעצור אותה להמשך חקירה, לאחר שלא עלו בשלב הזה חשדות כי ידעה על כוונת אחיה לבצע את הפיגוע הרצחני או כל מעורבות אחרת.
 
מיד לאחר הפיגוע נחקר ונעצר עובד פלסטיני במפעל, לאחר שהתברר שהמחבל, שהיה חברו, השאיר לו ארנק ובתוכו מכתב שניתן להבינו כסוג של צוואה. למרות שאין מסקנה שקושרת את עובד המפעל הפלסטיני, שעדיין נמצא במעצר, לכך שהוא ידע על הכוונה לבצע את הפיגוע. הוא טען בחקירתו כי לא היה לו כל מושג על כוונה זו.

חיילי צה"ל סמוך לבית משפחת המחבל. "נמצה איתו את מלוא הדין". צילום: דובר צה"ל

 
בתוך כך, התחקיר המבצעי נמשך במקביל ושלוש שאלות נמצאות כעת במרכזו. הראשונה היא כיצד החדר המחבל חדר לתוך אזור התעשייה עם הנשק, למרות עמדת הבידוק הכוללת מגנומטר, המוצבת בכניסה. על פי ההערכות, הוא עבר דרך הכניסה ולא חדר למתחם מאזור אחר, אבל יש אפשרות נוספת שנבחנת שאת התיק עם הנשק הכניס בשלב מאוחר יותר, לאחר שהחביא אותו צמוד לגדר המתחם.
 
נקודה מרכזית נוספת שעולה בתחקיר, היא הקלות היחסית שבה הצליח המחבל לחמוק מהאזור, את תגובת כוח האבטחה האזרחי והאם ביכולתו להעניק מענה לאירועים מהסוג הזה. כמו כן, נראה שהיו בעיות ברמת התיאום בין כוחות הצבא המוצבים באזור, לבין מערך האבטחה האזרחי. ייתכן כי הבעיות הובילו לכך שלצבא לקח זמן להבין את תמונת המצב באירוע, ובהתאם לכך להפעיל את הכוחות המרחביים.
 
הלקחים שפיקוד המרכז, המשטרה והשב"כ יפיקו מהאירוע הזה, צפויים להשליך גם על אזורי התעשייה נוספים ביהודה ושומרון, בעיקר בהקשרים של תאום בין כוחות מערכת הביטחון לכוחות האבטחה האזרחיים, השיח המשותף ופיקוח מהודק יותר על הקפדת הגופים האזרחיים על רמת האבטחה, במקומות הנמצאים תחת אחריותם.
 
למרות הפיגוע ופעילות הכוחות בשטח, אתמול היה יום שקט יחסית מבחינה ביטחונית ביהודה ושומרון, ללא אירועים או תקריות חריגות, זאת לצד ההבנה שיהיה צורך לאכוף בצורה יותר את נוהלי האבטחה והבידוק במקומות התעסוקה ואזורי התעשייה המשותפים ליהודים ופלסטינים. במערכת הביטחון רואים גם בשמירת מרקמי החיים המשותפים, ערך ביטחוני, לצד האינטרסים הכלליים של כל הצדדים.