ביום ראשון תפתח שנת הלימודים האקדמית וצפויים ללמוד במוסדות האקדמיים 306,600 סטודנטים, בהם: 230,800 סטודנטים לתואר ראשון ו- 63,400 סטודנטים לתואר שני. מה שהעיב על פתיחת השנה היא איום ראשי הסגל הזוטר בשבע מכללות ציבוריות שהכריזו על סכסוך עבודה בשל לדבריהם, תנאי עבודה פוגעניים.

היום (חמישי) לאחר שנעשו ניסיונות למשא ומתן יחד עם נציגי משרד האוצר וור"מ (ועד ראשי המכללות הציבוריות), הודיע הפורום המתאם של הסגל הזוטר במכללות הציבוריות וארגון כוח לעובדים כי ידחו את השביתה בשבוע ל-21.10. שגיא מעיין, חבר הפורום ומרצה במכללת ספיר אמר בתום הפגישה כי "לצערנו במקום להתקדם במו"מ ולתקן עוולות של שנים, בוחרים באוצר להציג את סגלי ההוראה במכללות כמי שמעוניינים לקבל יותר תמורת פחות עבודה".

המכללות הצפויות לשבות בשבוע השני לפתיחת הלימודים הן: מכללת ספיר, מכללת כנרת עמק הירדן, המרכז האקדמי רופין, סמינר הקיבוצים, המכון הטכנולוגי חולון, מכללת אחווה והמכללה האקדמית אשקלון.

גורמים באוצר מסרו ל"מעריב-אונליין" כי הם תמהים על השביתה לאור העובדה שגם בשבוע הבא מתוכננת פגישה עם נציגי הסגל הזוטר. "אנחנו לא מבינים את פשר השביתה, אנחנו מדברים, מתקדמים ולכן זו נראית לנו שביתה על גב הסטודנטים שלא בדיוק מצדיקה את עצמה. מדובר במשא ומתן עם המון דרישות ולכן התהליך הוא ארוך. השביתה תמוהה לאור העובדה שהמגעים נמשכים". עוד אמרו כי "יש התקדמויות ונכונות מהצד שלנו לבוא ולהתגמש על חלק מהנושאים אבל הצד השני של הסגל הזוטר ממשיך להתעקש ומונע התקדמות אפקטיבית".

כזכור, הפורום המתאם של הסגל הזוטר במכללות הציבוריות וארגון כוח לעובדים דורש תיקון של אפליה מתמשכת לדבריו והשוואת תנאים בין עמית ההוראה לבין עמיתי ההוראה באוניברסיטאות ופערי שכר העומדים על כ-40% על אותן היקפי משרה.

מי שלא יפתחו את הלימודים באופן מלא נכון לעתה הן אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון בשל שביתת ארגוני הסגל הזוטר בהן. הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת ת"א, האחראי על עיקר ההוראה באוניברסיטה, טוען כי הוא סובל משכר נמוך והיעדר ביטחון תעסוקתי מינימלי. מהארגון נמסר כי לאחר פגישה עם מנכ"ל האוניברסיטה, הפערים עדיין גדולים. נטלי לוי, יו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר באונ' ת"א, אמרה כי "לא נותרה לנו ברירה אלא לשבות.

לאחר שנה וחצי של משא ומתן וכאשר בארבעת החודשים האחרונים האוניברסיטה התעלמה מפניותינו החוזרות לקיים הידברות לצורך מניעת הפגיעה בלימודים, רק עכשיו, לאור איום השביתה, חזרה ההנהלה לשולחן המו"מ. אנו ציבור העובדים הגדול ביותר בקמפוס, אך תנאי העסקתנו מחפירים ושכרנו הנמוך לא התעדכן מזה ארבע שנים".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר כי "אנו מצרים על כוונת ארגון הסגל הזוטר לשבש את תחילת שנת הלימודים בשבוע הבא. מדובר בשביתה מיותרת וחסרת הצדקה הפוגעת לחינם בציבור הסטודנטים".

בתוך כך, גם חברי הסגל הבכיר במכללות הציבוריות מאיים בשביתה בשבוע השני ללימודים, אך גורמים באוצר מסרו כי הם כלל לא נמצאים בהידברות איתם משום שלפני כשנה נחתם הסכם עקרונות ואין כל כוונה לפתוח אותו מחדש. מדובר בהסכם שנחתם בין המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר במכללות - 17 מכללות ובין הות"ת והאוצר.

גורמים בור"מ טוענים כי ההסכם הביא לסגל הבכיר הישגים רבים, ביניהם הצמדה לטבלות השכר של סגל האוניברסיטאות, הגדלת הפרשות לפנסיה ותוספות לתקציבי פעילות השתלמויות ומחקר. לדבריהם, בגלל פוליטיקה פנימית, חלק מוועדי הסגלים הבכירים חזרו בהם מהסכם העקרונות והחליטו כי הם רוצים לפתוח את המשא ומתן מחדש. "זה לא חוקי ולא מקובל בהסכמי עבודה במשק", אמרו הגורמים והוסיפו "הכוונה שלהם היא לפתוח את ההסכם ואנחנו לא ניתן יד בדבר".