ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול פה אחד את הצעת “חוק הנאמנות בתרבות” השנויה במחלוקת, שיזמה שרת התרבות והספורט מירי רגב. ההצעה מבקשת למנוע תמיכה מגופים שמקיימים פעילות החותרת תחת המדינה וסמליה, והיא מעבירה את הסמכות לשלילת תקציבים מגופים מפירים משר האוצר לשרת התרבות.



מדובר בתיקון לחוק התרבות והאמנות, שאותו הובילה השרה רגב, ואשר זכה לתמיכת שר האוצר משה כחלון. התיקון יאפשר, לדוגמה, לשלול תקציב ממוסדות תרבות שיפגעו בסמלי המדינה או יבזו אותם, יציינו את יום העצמאות כיום אבל או ישללו את קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית.
 
לאחר האישור בוועדת השרים לחקיקה, אמרה השרה רגב: “כפי שהבטחתי, חוק הנאמנות בתרבות יצא לדרך. שמחה שמאבק ארוך שנמשך שנתיים הגיע לקיצו. חופש הביטוי הוא נר לרגלינו וערך מרכזי בחיי מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, אך שמירה על חופש הביטוי אינה היתר להסתה כנגד מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. התיקון שאותו הבאתי נעשה בתמיכת שר האוצר משה כחלון, ואני מבקשת להודות לו על ההבנה, התמיכה והסיוע”, הוסיפה.
 

יצוין כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע שהחוק אינו חף מקשיים, בשל חשש מפגיעה בחופש הביטוי, אך אין מניעה להמשיך בחקיקתו. לפיכך, הוא הסיר את התנגדותו לחוק, שיובא השבוע לאישור במליאת הכנסת.

רון חולדאי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
רון חולדאי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
באופוזיציה הגיבו בזעם על תמיכת ועדת השרים לחקיקה בהצעת החוק. ח”כ עאידה תומא־סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה כי “שוב מוכיחים שרי ממשלת הימין שהמטרה מכשירה את הכלי. לשם ההגנה על שלטון הימין, הם מוכנים לדרוס ברגל גסה את שאריות הדמוקרטיה, והכול בטענה של ‘דמוקרטיה מתגוננת’”.
 
יו”ר מרצ ח”כ תמר זנדברג אמרה כי “מבחינת רגב, התרבות הישראלית לא שווה כלום אם היא לא שולטת בה. והפעם היא מבקשת להפוך את עצמה משרה שאחראית לקידום התרבות, לצנזורית הראשית ולמשטרת מחשבות. זה לא קידום תרבות, אלא דיכוי חופש יצירה ומחשבה חופשית. מאופירה אסייג ועד הקאמרי, יש לרגב רק מטרה אחת בראש והיא: לקקנות לנתניהו ולנוער הגבעות בליכוד על חשבון התרבות הישראלית”.
 
ראש עיריית תל אביב־יפו רון חולדאי אמר כי “העיר לא תתפשר על חופש יצירה בתרבות ובאמנות. לא כל עוד אני ראש העיר. חוק הנאמנות בתרבות של רגב הוא חוק סתימת פיות של ממשלה ששכחה מה זאת דמוקרטיה, ולא מבינה שבלי חופש ביטוי לא תהיה פה תרבות. 
 
“תל אביב־יפו תעמוד כחומה בצורה אל מול החוק המעוות הזה. נדאג שכל מי שייפגע בעקבותיו, יקבל עזרה של העירייה. אצלנו בעיר יוצרים ואמנים ימשיכו ליצור בצורה חופשית, ביקורתית ובלי שום צנזורה, ואם זה מפריע למישהו בממשלה - שיתמודד. יצירה ישראלית חדה ומגוונת הייתה פה לפני הממשלה הזאת ותהיה גם אחריה”, הוסיף.