כ-500 גמלאים, רובם חברי הסתדרות הגמלאים, הפגינו (ראשון) בתל אביב וחסמו את צומת הרחובות הסמוך לבניין ההסתדרות, במחאה על הפחתת הפנסיות לכרבע מיליון גמלאים בקרנות הותיקות שכבר החלה (קיצוץ של 1,000 שקל לשנה ליחיד בפנסיות של כ-240 אלף גימלאים) ונגד הסחבת הממשלתית ביישום רפורמת  הסיעוד שהיתה אמורה להכנס השבוע לתוקפה. המפגינים הניפו שלטים בנוסח: "האוצר עושה ברית מילה לפנסיות",  "כחלון, הבטחת לא לפגוע בהורים שלנו" ,"לשרים העלו לקשישים קיצצו".
יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי מסביר כי עילת ההפגנה היא הקיצוץ בפנסיות לכרבע מיליון גמלאים בקרנות הוותיקות שכבר חל על כל מי שמושך את כל כספו. "האוצר המנהל את הקרנות הודיע שיקצץ בפנסיות כאלף שקל בשנה לכל חוסך, בגלל גרעון של כמאתיים מיליון ₪ בתקציב "עמיתים", (הגוף המנהל את שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות הגרעוניות שהולאמו על ידי הממשלה לפני 15 שנים) שנוצר לטענתו מאי העלאת גיל הפרישה לנשים בשנתיים מ-62 ל-64." מזרחי מוסיף:

"גם היום גובה 'עמיתים' דמי ניהול בסך 1.7%, כפול מהמקובל. בהתחשב בכך שהפנסיה הממוצעת עומדת על 3,500 שקל בחודש, לא יעלה על הדעת שהגמלאים יהפכו ל'בני ערובה' בוויכוח בין האוצר לכנסת על העלאת גיל הפרישה לנשים". מי שנוקט את הסחבת בהחלטה על העלאת גיל הפרישה לנשים הוא שר האוצר כחלון עצמו, אף שמדובר בצעד מחוייב המציאות, גם אם לא פופולארי, לא רק למניעת הפגיעה בחוסכים אלא גם לשמירה על יציבות הביטוח הלאומי.
הגמלאים מוחים גם על העובדה שלמרות הבעת תמיכה בשנה האחרונה מצד שר האוצר, משה כחלון, בהצמדת קצבאות הזיקנה לשכר הממוצע במקום למדד, הדבר לא נעשה עד כה. וכך, מידי שנה נשחקות קצבאות הזיקנה, בדומה לפנסיות, בכ- 2%. קצבת הזיקנה בישראל היא הנמוכה ביותר מכל מדינות ה- D.C.E.O. ועומדת על 17% מהשכר הממוצע, לעומת 25% בעת הקמת הביטוח הלאומי לפני 64 שנים.


מחאת הגמלאים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
מחאת הגמלאים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

 
זאת ועוד, כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, השבוע אמורה היתה להיכנס לתוקפה רפורמה בביטוח הלאומי של תוספת מימון שעות סיעוד ביתי לקשישים סיעודיים קשים והיא מעוכבת בגלל ויכוח בין האוצר לביטוח הלאומי על תוספת תקנים נדרשת לביצוע הרפורמה, בצל מחלוקת גדולה הרבה יותר על החלטת שר הרווחה להפסיק את העברת עודפי הגבייה של הביטוח הלאומי לאוצר, המשתקת כל ממשק עבודה יעיל בין שני הגופים. בהסתדרות הגמלאים דורשים מהממשלה להפעיל לאלתר את הרפורמה, שגם נועדה לשחרר את ילדי הקשישים ממבחני הכנסה כחלק מחישוב השתתפות המדינה באשפוזים סיעודיים של הוריהם, להצמיד את עדכון קצבת הזקנה לשינויים בשכר הממוצע או בשכר המינימום (הגבוה מבין השניים) ולעצור את שחיקת הפנסיות לחוסכים בקרנות הותיקות.
בהפגנה השתתפו גם ראשי שדולת הגמלאים בכנסת, ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) וח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), ממובילי המאבק, שאמר: "מחדלי הממשלה בתחומי הפנסיה והסיעוד עצומים ומעכשיו אנחנו יוצאים למאבק אדיר. המבוגרים סיימו לחטוף מכות מהממשלה הזו, אף אחד לא יעשה לפנסיות תספורות והם לא יהיו הקופה הקטנה של האוצר בחסכון על סיעוד קצבאות. מי שיפגע בגמלאים יימצא אותנו מולו - ויפסיד, שיחפשו את הכסף במקומות אחרים. על אף התחיבות שר האוצר שלא יהיה קיצוץ בפנסיות, הפקידים שלו לא מיישמים והפגיעה כבר בתוקף. זה לא יהיה, לא ניתן לזה לקרות".

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), חברת ועדת העבודה והרווחה, הוסיפה בהפגנה: "אנחנו נמצאים כאן היום בגלל מחדל של משרד האוצר. מי ששילמו במשך חייהם מאות אלפי שקלים, עשו הכל נכון כדי לפרוש בכבוד לעת זקנה ולחיות על כספי הפנסיה שחסכו משלמים את מחיר הברדק של משרד האוצר. ועדת הכספים כבר תבעה מזמן חבילת צעדים של העלאה מדורגת של גיל הפרישה לנשים יחד עם פנסיית גישור לזקוקות לכך.  האוצר לא היה מוכן להגיע לשום פשרה והתוצאה לנגד עינינו. את האזרחים הותיקים שהממשלה אוהבת לשכוח מהם, לא ניתן לשר האוצר כחלון להשליך לעת זקנה. על הטעויות של פקידי האוצר לא צריכים לשלם מאות אלפי גמלאים".