במרכז הסחר המקוון הענקי של רשות הדואר נערכים בצוותים מתוגברים לקראת גל ההזמנות האדיר הצפוי לאור מבצעי הקניות ההמוניים שיחולו ביום הרווקים הסיני - ביום ראשון, הבלאק פריידיי ב־23 בחודש והסייבר מאנדיי כעבור ארבעה ימים. 
 
בדצמבר צפויים גלי הזמנות נוספים לרגל חג המולד. ברשות הדואר הושלמה ההיערכות המיוחדת לטיפול במבול החבילות שיוזמנו ארצה, בעיקר מחברות הענק בסין ובארה"ב - אמזון ועלי אקספרס. "אנחנו קולטים עובדים נוספים ובמרכז הסחר המקוון יעבדו כ־420 עובדים במשמרות עד עשר בלילה", מסר סמנכ"ל התפעול ברשות הדואר חיים מזעקי. "בלילה תהיה משמרת של שינוע המוצרים שעברו מיון, באמצעות למעלה מ־100 משאיות ובהמשך מאות כלי רכב נוספים בנקודות הקצה. השינוע נעשה בלילות, כדי להימנע מעיכובים בפקקי תנועה".
 
מזעקי ציין כי תוגברו גם נקודות החלוקה. "עד סוף דצמבר יתווספו 50 נקודות חלוקה ונעמוד על 1,300 נקודות", הודיע. "מרגע הנחיתה בנמל התעופה בן־גוריון, המוצר יגיע לנקודת החלוקה או אל המזמין תוך שלושה־חמישה ימי עסקים". 15.3 מיליון חבילות מוצרים המוזמנים באמצעות האינטרנט מחברות בחו"ל צפויות להגיע בנובמבר־דצמבר למרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין – גידול של יותר מ־10% לעומת אשתקד.

בלאק פריידי. צילום: רויטרס
בלאק פריידי. צילום: רויטרס

 

מזעקי: "עם ישראל אוהב לקנות. העיקר עבור רבים שיש הנחה. אנחנו בתוך חגיגת קניות באמצעות סחר מקוון שגדלה בשיעורים גבוהים מדי שנה. בשנת 2017 הגיעו כ־61 מיליון חבילות, ואת 2018 נסיים עם כ־70 מיליון". מרכז הסחר המקוון של רשות הדואר תוכנן לטפל בכ־100 מיליון חבילות בשנה, אבל לנוכח קצב הגידול המואץ, הצפי הוא שבתוך כחמש שנים יגיעו לישראל מעל 100 מיליון חבילות בשנה.
 
ברשות הדואר מרוויחים על כל חבילה כפרומיל מהשווי שלה,  ונוסף לכך הרשות מקבלת מאמזון תשלום גם עבור דואר השליחים לבתי המזמינים. סך ההכנסות המוערך מהחבילות מגיע לכ־400 מיליון שקל בשנה. "אנחנו מצויים בשלבי הקמה של דואר מיון המכתבים, שיהיה צמוד למרכז הסחר המקוון. בכל שנה חל גידול חד במספר החבילות, אבל לעומת זאת קיימת ירידה של כ־5%־8% במספר המכתבים הנשלחים, בשל המעבר לתקשורת דיגיטלית. תהיה לנו אפשרות להסב עמדות של מיון המכתבים למיון החבילות", הסביר מזעקי בשיחה עם "מעריב".
 

הוא דחה את הטענות שנשמעו בתקופה האחרונה על זמני המתנה ארוכים בחלק מסניפי הדואר. "זמן ההמתנה בכ־700 הסניפים עומד על כעשר דקות. מי שמזמין באינטרנט מחכה פחות. גם לקופת חולים מזמינים תור דרך האינטרנט", הוסיף. "יש עידן חדש, ונערכנו לקראתו".