מטרות הארגון, שיתופי הפעולה והפעולות העתידיות: כל אלה עמדו במרכז ריאיון שהתקיים עם יו"ר קק"ל, דניאל עטר, שהתייחס לשאלות ותיאר את אשר עתיד לקרות.



אתה עומד בראש ארגון שהוקם לפני יותר ממאה שנים, במטרה לרכוש אדמות ליהודים כדי שיוכלו לגור בארץ. מה ההצדקה היום לארגון כזה?

"המטרה המרכזית היא להמשיך ולגאול אדמות מצד אחד, ומצד שני להמשיך ולחזק את מדינת ישראל. הפעילות בתחום הקרקעות היא באופן טבעי חלק אינטגרלי מהעשייה של קק"ל, בין השאר נטיעות, שמירה על מיליוני דונמים של אדמות, לקק"ל גם תרומה אדירה לפתרון מצוקת המים בישראל, לאלפי קילומטרים ועוד הרבה. אך מה שפחות ברור מאליו הוא בדגש שאנחנו שמים על חינוך בלתי פורמלי, אימוץ תנועות הנוער וארגוני הנוער, מכינות קדם צבאיות. התמיכה שלנו בהם היא גם בכסף וגם באנשים, על מנת להחזיר אותם חזרה למושגים של פעם ושל הגשמה עצמית קולקטיבית".

איך שיתוף הפעולה עם ארגוני הנוער מתבטא ביום-יום?
"אנשי החינוך של קק"ל יושבים כל הזמן עם אנשי החינוך של המכינות הקדם צבאיות ושל ארגוני הנוער, שזה המיטב והאנשים הכי נפלאים של העם הזה ויוצקים עבורם תכנים לפעולות משותפות, תוכן שיש בו בין השאר את מרכיב ההגשמה עצמית. בדרך זו אנחנו מסוגלים להוביל ולהשיג את המטרה של שינוי דמוגרפי בפריפריה והנעת תהליך הפוך - במקום בריחה של צעירים מהפריפריה למרכז, הנעה של צעירים מהמרכז לפריפריה - לגליל, לנגב לרמת הגולן ולכל המעטפת של מדינת ישראל".
אפרופו עבודת בני נוער, לאחרונה דיבר מנהל בתי קק"ל למצוינות, אבי מוסן בכנס מעריב. האם מדובר בפיילוט?
"הפיילוט כבר התקיים, הבית הראשון בנצרת עילית עבד בהרצה כדי שנבדוק אם הוא תואם את המטרות, וזה התגלה כהצלחה בלתי רגילה. כל המטרה של בתי קק"ל היא לאפשר לילדים שגדלים באזורים מוחלשים ושאולי ידם אינה משגת, להיחשף לטכנולוגיות הכי מתקדמות בעולם ההייטק והסייבר ובכיוונם של הצעדים שהעולם היום לוקח, כך שיוכלו לפרוץ את תקרת הזכוכית ולהגיע להישגים מקסימליים".
אפשר לסכם שקק"ל עברה מארגון שמתמקד בקידום ציונות שהיא במובן מסוים לוגיסטית יותר לציונות ערכית-חינוכית. איפה שני התחומי נפגשים?
"לדוגמא, האתגר הראשוני שלנו הוא בחיזוק הפריפריה ביחד עם גורמי ממשלה או אנשי עסקים פרטיים, שיוכלו לרכוש קרקעות שיאפשרו לממש הרבה מהמטרות. יש גם הכשרות שיכוניות".