התאחדות חקלאי ישראל, השדולה החקלאית בכנסת וארגון "מים לישראל" קיימו כנס חירום בכנסת בנושא "משבר המים בחקלאות". הכנס התקיים בהשתתפות יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל, יו"ר רשות המים, גיורא שחם, חברי השדולה החקלאית בכנסת וחברי כנסת נוספים.



כזכור, מועצת רשות המים החליטה זו השנה השנייה ברציפות, על קיצוץ במים לחקלאות לשנת 2019. מדובר בפעם הראשונה בה לוקחים אמצעי ייצור מבלי לתת פיצוי. המשמעות היא, שהחקלאים יימנעו מלגדל גידולים חקלאיים בשטחיהם ועשרות אלפי דונמים חקלאיים צפויים להתייבש ואף להינטש והם יספגו זאת מכיסם וללא כל פיצוי.



במהלך הכנס הודיעו ראשי התאחדות חקלאי ישראל כי אם המדינה לא תפצה את החקלאים על הקיצוץ החד צדדי שקיימה בעקבות הבצורת, היא תודיע לחקלאים לפתוח במרד ולהשתמש במים כראות עיניהם, מעבר למכסת המים הקיימת.



יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אמר: "נושא המים הוא בעייתי. מי שמשלם את זה לא צריכים להיות החקלאים. בוועדת הכספים היו דיונים רבים בנושאי החקלאות והמים. המדינה לא יכולה להתעלם מכל נושא המים. אני אתכם. החקלאים עושים מלאכה נאמנה למען המדינה".



יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל אמר כי "על משרד החקלאות להילחם אל מול משרד האוצר ולקבוע את כללי המשחק. לא ייתכן שאחרי שהחקלאים השקיעו כל כך הרבה, זרעו ודישנו את האדמה, אומרים להם - אתם צריכים לייבש, לעקור ולעצור. צריך לתת הן גיבוי והן פיצוי לחקלאים. ועדת הכלכלה הפכה להיות הבית של החקלאים ופועלת למענם. אני תמיד כאן לרשותכם".



אבשלום (אבו) וילן מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, סיכם ואמר "ממשלת ישראל לוקחת מהחקלאים אמצעי ייצור. זאת פרנסה ומי שסוגר פרנסה צריך לשלם פיצוי. אם הממשלה תתעקש שלא לשלם, החקלאים ישתמשו במים על פי צרכיהם וניפגש בבתי המשפט".