"גיליתי שרוב הנושאים החמים בשיח הקשור בישראל באוניברסיטאות בעולם, ברשתות החברתיות, וגם באו"ם ובממשלות הזרות, סובבים סביב יהודה ושומרון. גיליתי גם שרוב האנשים בעולם שמשתתפים בדיון הזה משני הצדדים - אלה שבעד ישראל ואלה שנגד ישראל - אין להם היכרות אישית עם הנושאים האלה, כי הם פשוט לא ביקרו כאן. לכן החלטתי להזמין אנשים בעלי השפעה שיבואו ליום ביקור בשומרון", אומר דוד העברי (51) מכפר תפוח, אסטרטג פוליטי שמתמחה בקשרים בינלאומיים. 


אחד הפרויקטים המרכזיים של עברי הוא ארגון סיורים בשומרון למשפיענים מחו"ל. "פיתחתי את הקונספט הזה בעשר השנים האחרונות, והרבה מהפעילות עשיתי בתיאום עם המועצה האזורית שומרון", הוא מספר. "בשנה האחרונה המשרד לעניינים אסטרטגיים גם נהיה שותף לחלק מהפעילות". 

מיהם המשפיענים שמגיעים לסיורים?

"בלוגרים, עיתונאים, אקדמאים, פרופסורים, פוליטיקאים, אנשים מכל העולם. חלק מבקרים אצלי בבית. היו אצלי לפני שבועיים 20 נוצרים ממלזיה - מדינה אסלאמית שאין לה קשרים עם ישראל. הגיעו אלי גם פסטורים (מנהיגים רוחניים - א"ש) מאפריקה". 

לדברי העברי, הארגונים שמתנגדים לישראל מתייחסים למתנחלים באור מאוד שלילי וטוענים שהם פוגעים בפלסטינים מעצם הימצאם במקום. הסיור שהוא עורך נועד להפריך את הטענות הללו. "מעניקים למבקרים כמה שיותר זוויות של המציאות פה", הוא מסביר. "אנחנו מבקרים בתצפית באחד היישובים היהודיים, מסתכלים מערבה לכיוון מישור החוף ורואים את תל אביב. כך קולטים שזה קרוב מאוד. אני מסביר להם את היתרון הביטחוני בהימצאות ביהודה ושומרון, ואת החשש שהאזור הזה יהיה בידיים של הפלסטינים". 

דוד העברי. צילום: פרטי


גזל הנכסים במצרים 
הסיורים שעורך העברי כוללים גם ביקורים בתוך יישובים בשומרון. "אנשים רואים את הבנייה, הקהילה,  היופי של המקום - מקבלים תמונה שאין בתקשורת בעולם", הוא מספר. "אוהבים להראות קרוואנים כשמדברים על התנחלויות. לגרום לתחושה שההימצאות ביהודה ושומרון היא זמנית ושאפשר לגרש אותנו. כשמבקרים פה קולטים שאלה יישובי קבע. אני גם לוקח את המבקרים לאזור התעשייה ברקן". 

מה חשיבותו של הביקור בברקן?
"הרושם שתנועת ה־BDS רוצה ליצור הוא שההתנחלויות פוגעות בפלסטינים. כשאנשים נכנסים לתוך המפעלים בברקן, הם רואים ש־60% מהפועלים במפעלים הישראלים בשומרון הם אותם הפלסטינים, והם מקבלים תנאי עבודה ושכר בסטנדרטים ישראליים, שהם הרבה יותר טובים ממה שהם יכולים למצוא ברשות הפלסטינית. הם גם רואים שיהודים וערבים עובדים יחד בידידות. כל הדברים האלה גורמים למבקרים לראות את המציאות פה באופן אחר. יש לכך תוצאות מיידיות. הם מודים שזה לא מה שחשבו".

כאמור, העברי פוגש במהלך הסיורים לא מעט מבקרים מעניינים. "היה לי השבוע מבקר שהוא מוסלמי סוני מעיראק. וגם האיש הזה גילה המון הבנה לעמדות שלנו", הוא מספר. "אני פעיל ברשתות החברתיות. פיתחתי שיח עם אנשים מכל העולם. אני מדבר עם נוצרים, מוסלמים, שמאלנים, ימנים - אנשים בכל העמדות - ופשוט משתף איתם את האני מאמין שלי כאדם יהודי שחי בשומרון". 

על מה אתה כותב בפוסטים?
"אני כותב על המבקרים שהיו לי, מספר על המקומות בשומרון שחשובים לעם ישראל. בשבועות האחרונים למשל התמודדנו עם נושא החרם של Airbnb. העליתי הרבה תכנים בנושא הזה. הראיתי את הצביעות של חברה כמו Airbnb, שמאפשרת לאנשים לשכור דירות במצרים, בצפון קפריסין ובעיראק - בכל מיני מקומות שהשלטונות גזלו רכוש מאחרים, ובמקרים רבים מיהודים. הזכרתי גם ש־800 אלף יהודים גורשו מבתיהם במדינות ערב. חכם אסלאמי אחד, מצרי שחי כיום באמריקה, לא ידע שגירשו את היהודים ולקחו את נכסיהם. יש בורות בנושא. הוא כתב שאם אמצא יהודי אחד שגזלו את נכסיו במצרים, הוא יפנה לשלטונות המצריים ויבקש שיחזירו אותם. כתבתי פוסט וקראתי ליהודים ממוצא מצרי שייצרו איתו קשר ויעבירו מידע על נכסים שגזלו מהם". 

הייתה היענות?
"בהחלט כן. אפילו אמא של חבר שלי מסרה בערבית את הכתובת של הבית שנגזל ממנה. אני מתכוון להמשיך לגלות את הצביעות של הגורמים שמעלים טענות נגד ישראל באופן לא השוואתי למקומות אחרים בעולם".