עשרים ושבע, זה היה הציון שקיבל א', תלמיד תיכון מנצרת עילית בבחינת המתכונת הראשונה שעשה במתמטיקה. כשהיה ברור לכל הסובבים אותו שכך הוא לא יכול להמשיך ושעתידו נמצא בסכנה ממשית, הם חיפשו עבורו את המסגרת המתאימה שבה יוכל לשפר את הציונים שלו, ויפה שעה אחת קודם. העובדה שא' הגיע ממשפחה מעוטת יכולת ושהוריו לא יכלו לממן עבורו לימודי תגבור אינטנסיביים שלהם הוא נדרש, הייתה יכולה לעמוד בדרכו אלמלא בית קק"ל למצוינות, שנחנך בעירו בחודש מרץ השנה. 


א' נרשם למרכז וזכה לשיעורים פרטיים ממורים שהאמינו ביכולת שלו להשתפר ולהצליח. ואכן, בזכות התמיכה והסיוע שקיבל ובזכות עבודה קשה ומאומצת שלו, הציון שהתנוסס בראש בחינת המתכונת הסופית שעשה במתמטיקה עמד על 92. "ממישהו שלא היה ברור אם בכלל יצליח לקבל תעודת בגרות, א' הפך למישהו שמסיים בהצטיינות", מתגאה שמעון אבוחצירא, מנהל בית קק"ל למצוינות בנצרת עילית. "אנחנו מלאי סיפוק מכך שאנחנו מצליחים לתרום לשיפור הישגי התלמידים בעיר, ושמחים על התוצאות". 

כחלק מהרצון לתמוך בחינוך הבלתי פורמלי בישראל, לקדם אותו ולהביא לצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה, החליטה הנהלת קק"ל על הקמת מרכזים שבהם יוכלו בני נוער מהפריפריה ליהנות ללא כל עלות מסביבת לימודים מעשירה במקצועות מדעיים וטכנולוגיים, בהדרכת מורים פרטיים, מנטורים בוגרי יחידה 8200 ועמותות שונות. התלמידים מקבלים תגבור במקצועות הליבה – אנגלית, מתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה, ברמות של 4־5 יחידות ויותר. 


בית קק"ל בנצרת. צילום: קק"ל


אבי מוסן, האחראי על הקמת בתי קק"ל למצוינות, מספר כי נבחרו המורים הטובים ביותר, כאלה שיכולים להעצים את הילדים ולתת להם תחושה של הצלחה, מתוך אמונה בכישורים ובפוטנציאל שלהם. מלבד המקצועות הלימודיים, בתי הנוער מציעים מגוון קורסים טכנולוגיים: מדעי המחשב, סייבר, בניית אתרים, פוטושופ ועוד, שיעניקו לבני הנוער כלים נוספים להצלחה. בית קק"ל הראשון נפתח בנצרת עילית לפני כשנה. "מדהים לראות את הקפיצה שעשו בני הנוער שמגיעים לפעילויות בבית", הוא אומר. "הם משפרים ציונים ומצטיינים בלימודיהם, אבל לא רק זה: הם גם מחוברים יותר לקהילה ולחברה. מבינים את חשיבות המעורבות החברתית והשירות הצבאי המשמעותי".

בעיריית נצרת עילית מתגאים שלראשונה זה זמן רב חצו בשנה שעברה נתוני הזכאות לבגרות בבית הספר התיכוניים בעיר את רף ה־80%. מדובר בעלייה של כ־8% לעומת תשע"ז. בעירייה מסבירים את ההישג בהצגת יעדים ברורים ובהעמדת החינוך בראש סדר היום העירוני, בין היתר באמצעות יצירת שיתופי פעולה עם גופים ציבוריים גדולים כמו קרן קיימת לישראל.

מבנה הלימודים בנצרת עילית הותאם למטרות. לאחר שיפוץ, הוא הפך לחדיש ואטרקטיבי, כולל בין היתר מתחם פתוח בקומת הקרקע, כיתות לימוד בקומות העליונות, מעבדת מחשבים, אודיטוריום לסרטים והרצאות ומשרדים למנהל ולרכזים החינוכיים. אזור מיוחד במרכז מוקדש לפעילות פנאי וחברה, עם פינות ישיבה, משחקי וידיאו ומקום לאירועים חברתיים. הבית עוצב בסגנון חדשני וצעיר, עם צבעים עליזים, ציורי קיר ומגוון אמצעים טכנולוגיים להכשרת בני הנוער למיומנויות המאה ה־21.

בית קק"ל. צילום: קק"ל


דחיפה לפריפריה
נישאים על גלי ההצלחה, החליטו בקק"ל להקים את המרכז השני – והפעם בקריית מלאכי. בחודש שעבר התקיימה בעיר ישיבת התנעה לבית קק"ל למצוינות שיקום בה. בית זה יהיה הראשון בדרום והשני בכל הארץ, ויהווה מרכז חברתי ומוקד להעשרה לימודית ולהעצמה של בני הנוער והקהילה בעיר. בישיבה ציין מוסן כי המטרה היא לפתוח את בית קק"ל למצוינות בעיר כבר בספטמבר 2019, עם פתיחת שנת הלימודים הבאה.

"בישיבה עם ראש העיר אליהו זוהר וגורמי החינוך בעירייה הצגנו את תכנית העבודה לפתיחת בית קק"ל. הכוונה היא לסגור את כל הפרטים עד לינואר ובפברואר להתחיל בבנייה, לקראת ההשקה בתחילת שנת הלימודים הקרובה בספטמבר", אמר מוסן. "הבית מתוכנן לקום ליד הפארק המרכזי בעיר ויהווה מרכז לכלל הנוער במקום. המטרה היא שבני נוער בכיתות י' עד י"ב יגיעו לפעילויות בשעות אחר הצהריים ויקבלו סיוע בלימודים והכנה למבחני הבגרות במגוון מקצועות". 

"בית קק"ל למצוינות שעתיד לקום בקריית מלאכי ישמש כבית חברתי שנועד להעניק כישורים לבני הנוער והזדמנות לממש את הפוטנציאל הגלום בהם", אומר יו"ר קק"ל דני עטר. "קק"ל עוסקת בפיתוח ובהרחבה של פרויקטים בתחום החינוך הבלתי פורמלי בפריפריה החברתית והגיאוגרפית במטרה לצמצם את הפערים ולאפשר לכל ילד, בכל מקום, הזדמנות שווה. אנו נמשיך להקים ולהפעיל בתי קק"ל נוספים בעוד ערים בארץ". 

הכתבה מתפרסמת בשיתוף קק"ל