עשרות עובדי סיעוד הפגינו אתמול בתל אביב, בטענה שהממשלה מייבשת את מחלקות האשפוז הסיעודי בבתי האבות, דווקא כשאוכלוסיית הקשישים גדלה ותכפיל את עצמה בתוך שני עשורים. 

המכרז נחשף לראשונה ב"מעריב" בחודש שעבר, ועל פיו מסבסד משרד הבריאות בחסר את השירות שהוא קונה מבתי האבות הסיעודיים. בתי האבות מזהירים כי מחלקות סיעודיות ייסגרו או יהפכו פרטיות ולעשירים בלבד. "עוד השנה עלולות אלפי מיטות סיעודיות מסובסדות לצאת מזמינות לציבור הקשישים שכבר כיום ממתין שבועות ארוכים למיטה פנויה באזורי הביקוש", אומרים באיגוד בתי האבות. בעקבות הפרסום דחה משרד הבריאות את מועד יישום המכרז במספר שבועות, אבל המשא ומתן בינו לבין בתי האבות על תמחור הסבסוד הממשלתי לאשפוז הסיעודי טרם הבשיל להסכמות.

עובדי ומנהלי המחלקות הסיעודיות בבתי האבות מוחים על כך שבמכרז החדש קונה הממשלה את שירותי האשפוז הסיעודי המסובסד במחיר שמכסה רק כשני שלישים מעלות האשפוז האמיתית, אבל גם על מצוקת כוח האדם ההולכת וגוברת במחלקות הסיעודיות ועל סירובו של האוצר להתיר יבוא של אלפי עובדי סיעוד זרים למחלקות. רוני עוזרי, יו״ר איגוד בתי האבות (א.ב.א), אמר בהפגנה: "משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, חייב לרדת ממגדל השן ולבדוק את המצוקה בשטח. אי אפשר לקבוע דרישות רגולטוריות ולתמחר אותן מבלי להבין מה המשמעות. היום זה הם, מחר זה כולנו". 


יצוין כי האוצר הוא שמתנגד לגיוס עובדים זרים לענף הסיעוד, ולא משרד הבריאות, שמוכן למהלך, אם כי באופן מוגבל יותר. בנושא המכרז ההפסדי לבתי האבות, ראוי להזכיר את הקיצוץ הרוחבי המשמעותי שהשית שר האוצר משה כחלון על כל המשרדים - מהלך שפגע קשות בתקציב משרד הבריאות. 

בהפגנה ברחבת סינמטק תל אביב, שהתמלאה במיטות סיעודיות ריקות, נכחו גם חברי הכנסת נחמן שי, איתן ברושי ומיכל בירן מהמחנה הציוני. ח"כ שי, מהשדולה למען הקשישים, אמר: "משרד הבריאות נרדם בשמירה. הוא מתנער מהאזרחים הוותיקים, דיירי בתי האבות, זורק אותם לכלבים. החליטו לחסוך על גבם של קשישים חולים וחסרי ישע ולהקצות פחות כסף לבתי אבות, והפירוש - פחות אוכל, חימום, ניקיון". ח״כ ברושי תהה: "הטיפול במבוגרים ובקשישים צריך להיות בראש סדר העדיפויות. מדוע להפלות את מי שנמצא בבית אבות? לחקלאות ולבניין מאשרים להביא עובדים זרים, למה לבתי אבות לא?".