יום המשפחה שצוין אתמול קשה במיוחד לילדים בסיכון המוצאים מבתיהם על ידי שירותי הרווחה אל משפחות אומנה. משרד העבודה והרווחה מבצע בשלוש השנים האחרונות מהפכה שקטה בתחום, בזכות "תוכנית מימד" - מודל ישראלי ייחודי וחדשני לטיפול בהורה הביולוגי ושיקומו ולהידוק הקשר שבין ההורה הביולוגי לילדו השוהה במשפחת אומנה. במטרותיה של התוכנית: שיפור כשירותו של ההורה הביולוגי והגדלת הסיכוי של חזרת הילד לחזקתו.
 
תוכנית מימד מתקיימת זה שלוש שנים ביישובים נבחרים, ולאור הצלחתה מתעתד משרד הרווחה להרחיבה ליישובים נוספים. המסלול נמשך כשנתיים, ובמהלכו מתקיימים יותר מ־50 מפגשים לכל משפחה, כשבכל חודש נתון השתתפו לפחות 76 משפחות בתוכנית. 21% מהמשפחות סיימו עד כה תהליך מלא של הטיפול מול 23% מהן שלא צלחו אותו. אבל בלא פחות מ־46% מהמשפחות בתוכנית כבר החליטה ועדה לתכנון טיפול על חזרה מתוכננת של הילד למשפחתו הביולוגית. ב־54% מהמשפחות שסיימו את התוכנית הוחלט אומנם על השארת הילד באומנה, אבל הדיווחים מצביעים על שיפור הקשרים והיחסים בין ההורה הביולוגי לילד בזכות התוכנית.
 
"ההחלטה על הוצאת ילד מביתו היא קשה ביותר עבור הגורמים המטפלים, ומתקבלת במקרים קיצוניים לאחר שלא הצליחו כל הניסיונות האחרים לשקם את המשפחה. למבנה זה של טיפול יש חשיבות רבה, בכך שההורה הביולוגי זוכה לחוות קשר של הורות אפילו אם זה רק לפעם בשבוע. המוטו שלנו הוא שהורה הוא הורה גם אם הוא לא מגדל את הילד", מסבירה רחל איגר־לוין, מנהלת שירות אומנה במשרד העבודה והרווחה, שמוסיפה: "בשנים האחרונות התפתחה ההבנה של הערך והמשמעות הרבים שיש לעבודה על שיקום הקשר בין ילדי אומנה לבין הוריהם כדרך לגיבוש חוסנם של הילדים".
 

טוהר בן ה־11 ושילת בן ה־7 נמצאים באומנה זה שלוש שנים. הוריהם סיימו בהצטיינות את תוכנית מימד עם מאה אחוז נוכחות. ליאת, העו"ס שהוצמדה להם, הפכה לבת משפחה, ואף שבית המשפט קבע כי אי אפשר להחזיר להם את הילדים, האב, שבתחילה התנגד להוצאת הילדים ואף תקף עובדת סוציאלית, אומר: "אני מבין היום שזה לטובת הילדים וחושב על האומנה כמעין 'פנימייה' שהילדים נמצאים בה וחוזרים הביתה כל שבועיים. לאשתי יותר קשה, אבל גם היא מבינה".
 
אושרי בן ה־8, נמסר לאומנה לפני שנתיים אצל משפחה מירושלים. אמו, בת 34, שחוותה חוסר מסוגלות וקשיים רגשיים, מספרת: "הבנתי אחרי שנים קשות מאוד שאני צריכה לעבור שיקום על מנת להיות אמא מתפקדת. בליווי הפרויקט אני לומדת פעם בשבוע ביחד איתו לעבוד על כעסים, אכזבות וציפיות. מעל הכל נרקם קשר חם ביני לבין הזוג הנפלא שקיבל לביתו את אושרי, והם למעשה משפחת אומנה גם בשבילי".
 
דורית ליבנזון, עו״ס קלינית מנהלת תוכנית מימד, מסבירה: "החשיבה הטיפולית שבה מנחת האומנה, שמלווה את הילד במשפחת האומנה, מטפלת גם בקשר של הילד עם הוריו הביולוגיים - יוצרת נרטיב משותף לסיבת ההוצאה ועוזרת לילד ולהורה להתמודד עם המציאות שבה אינם גדלים יחד. הילד מרגיש בטוח ומחוזק, וחווה חוויה טיפולית משמעותית של קרבה להורה שלו מחד, וקרבה למשפחת האומנה שמטפלת בו ברגישות ובאהבה".